Unconfigured Ad

Collapse

Gjenge opp pianotråd; få ut spenninga/"av-herde" -fåkke til!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hangman
    • Feb 2009
    • 339

Gjenge opp pianotråd; få ut spenninga/"av-herde" -fåkke til!!

Har forsøkt varme 2mm pianotråd med gassbrenner, som anbefalt av en gubbe i jernvare, til oransjeglødende for å la den kjøles naturlig så spenninga slipper taket og herdinga går ut. Har forøkt varme den gul, altså enda varmere, også så varm som det er mulig.. og alltid latt den kjøle seg sakte ned i romtemp. Men nix, får ikke gjenga den opp. Skal selvf ha M2 siden jeg bruker 2mm tråd, men det er og blir like hardt som før. Hvertfall å prøve gjenge opp.

Forslag på hva jeg gjør feil?

Jo
    Jo Skavhaug

..sånn ca..
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

heisann, du må varme opp til ca 700grader (ca svak orange farge, helst litt mindre)
    så la stangen kjøle seg ned til under 40grader i allefall
    så varme opp til 150-400grader igjenn (til stålet skifter farge, dvs ikke gløding på noen måter, men fra blank til grå-svart)
    er egentlig vamskeligt å si, siden den stanga kan innholde mangen forsjellige legeringer. men jeg tror du må prøve deg litt frem.
    men om du gjør slik jeg nevner så skal du ha litt utslag. må kaaaansje ta en herding til på lavere temperatur.
    ha på deg mørke solbriller, da ser du forskjellen i varmen på stålet med en gang. og det er bedre å gi seg med for lav temp, enn for høy

Comment

• hangman
      • Feb 2009
      • 339

Gull! Takk skarru ha

Da skal solbrillene på!
      Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• kapia
        • May 2005
        • 1435

det er den andre herdinga som anløper stålet, og når jeg sa 150-400 grader, så er det der seigheten i stålet sitter. så du må på en måte treffe. men jeg ville prøvd forsiktigt. det er jo 2mm og varmen overføres fort gudd luck, la oss høre hvordan det gikk

Comment

• hangman
          • Feb 2009
          • 339

ok, veldig greit å vite! da får jeg sikte godt mtp avstand og flammestyrke.. jepp, skal gi rapport
          Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Hva med å bruke en 2.5 mm stang som ikke er pianotråd - eller ta en tur til pusheren, tror han har ferdig gjenga stenger...

Før du brenner ned kåken - hvor mye trenger du - kjøpte noen stenger i USA som er greie å gjenge
            Last edited by Quadrocopter; 27-10-10, 20:50.

Comment

• hangman
              • Feb 2009
              • 339

Hey, trenger bare til pushrodsa på Wasabien, ca 12" x 2 (eller 6" x 4, om du vil), men de må være helgjenga M2. Som ikke finnes på Smallsize..

Da tar jeg en tur om du har, da? Skulle jo rane deg for litt tynn carbduk til FW-balroret oxo..

Veit du hvor jeg får kjøpt den supertynne krympen du diska opp med til LS-rx'en? De har endelig fått inn de nye nå. Finner ikke like tynn krymp noenplasser..

Kan jo faktisk betale deg for stang&duk, forresten

Hjemme på ettermiddan?

Da stopper jeg med å svi ned rønna..fryktelig vanskelig å finne rett temp..fryktelig lett å finne bordet med flammen............
              Last edited by hangman; 27-10-10, 22:33.
              Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by hangman
                Hey, trenger bare til pushrodsa på Wasabien, ca 12" x 2 (eller 6" x 4, om du vil), men de må være helgjenga M2. Som ikke finnes på Smallsize..
                Da tar jeg en tur om du har, da? Skulle jo rane deg for litt tynn carbduk til FW-balroret oxo..
                Hvorfor M2....
                Har rå-stenger - pleier å kappe disse i riktig lengde å gjenge dem i endene.

Du holder meg våken hele natta så det blir neppe noe i morgen men vi kan snakkes
                Her er noe porr mens du venter.

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Siden du er i gang med å bygge en Wasabi så ta noen bilder å skriv en liten byggeblogg - alltid noen som kommer til å bygge en tilsvarende en eller gang og kan trenge noen hint her og der.

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Hva skal du med helgjenget 12" stang egentlig? Nå har ikke jeg greie på fly, men kan ikke helt forstå hva du trenger 30cm gjenger til....
                    De blir fryktelig myke da....
                    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• ArneH
                      • Dec 2009
                      • 1562

Lekker sak Jo! Hvor kjøpte du den? Og hvor går maiden? Litt bilder fra byggingen hadde vært kult.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• hangman
                        • Feb 2009
                        • 339

Originally posted by roadrune
                        Hva skal du med helgjenget 12" stang egentlig? Nå har ikke jeg greie på fly, men kan ikke helt forstå hva du trenger 30cm gjenger til....
                        De blir fryktelig myke da....
                        til pushrodsa i vinga for justering hele veien x 2 + til pushrodsa til elevator x 2 som skal ha halvparten av gjengene uttafor carbrøret jeg sk lime de inn i hver ende -for justering av AMT/elevator på clevisa. Den andre halvparten sk sitte inni røret og trenger gjengene for skikkelig limfeste + kevlartråd rundt røret over punktet gjengene/rodsa sitter for å hindre splitting da dette er påkrevd så de ikke slipper taket under noen omstedigheter. Trenger ant ikke 6" x 4 overalt, men rimelig nært på vinga og ant hele lengden i carbrøret. så får jeg heller trimme rodsa etterhvert, men vil ikke sitte med for korte i utg.punktet når det står tydelig dette er lengden man trenger.

Står presisert en må ha fullgjenga 12" x 2; 2-56 el M2 for rodsa. Så da stoler jeg på de

Slenger ut link til manualen+RcG-tråden så fåru z sjøl -men etter jeg har fått med meg morra"termikken" nå som det er sol

Arne -denne er kjøpt privat fra T&K, men de tar inn på bestilling, selv om de ikke fører de fast akkurat nå. De fikk inn 4 stk og jeg klarte griske den siste. Er som Guppyn bare i kompositt og med AMT

Q+Arne: jepp, knipser bilder så det kommer en byggetråd etterhvert..
                        Men en viss Cirrus-Morten sin tror jeg ikke jeg klarer tangere -hans blei fan meg strøken! Han burde lagt ut tråd, makan til sjefsløsninger er sjeldne å se

Vel, -ut å lempe dlg -NÅ

Jo
                        Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• hangman
                          • Feb 2009
                          • 339

Originally posted by Quadrocopter
                          Hvorfor M2....
                          fordi det er gjengesnittet som kreves (egentlig 2-56, men jeg har bare M2-gjengejern) også har jeg ei bøtte M2 clevis + endel 2-56, men 2-56 gjenger hakke jeg jern til å lage. Så da blire M2.

Haru 2mm stenger, da? El spinner jeg innom pusheren idag..

Fin porr-film; har z den før men flott for de som ikke aner hva en Wasabi faktisk er for noe, så for dere dette gjelder:

T&K kan skaffe Wasabi på bestilling fremover. RCRCM selger Vektor III, like symetrisk og klin like egenskaper som Wasabien (VektorIII er visst litt kvassere, iflg de som har begge) "Soarer"/Gudmund Malones fører eller førte RCRCM (veit ikke om han har gitt seg og hvem som evt har overtatt), men han veit nok hvor en får taki disse nå for de som vil fly acro med en VektorIII på hanget. VektorIII finnes i en miniutg oxo, kalt "MiniVec"; klin lik bare mindre. Madslide er oxo ei acrokjærre som T&K hadde innt Doogledee&Tiny D griska de siste fra lageret. Men de fixer sikkert fler om folket vil ha. Kan spørre han om jeg spinner innom ila dagen ang Wasabi og Madslide fremover, så oppdaterer jeg her.

Jo
                          Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Du gjenger selv regner jeg med.

Comment

• hangman
                              • Feb 2009
                              • 339

Originally posted by Quadrocopter
                              Du gjenger selv regner jeg med.
                              Jepp, tja og nix; har blitt et salig kaos der oxo..pusheren sa han hadde da jeg spurte idag, men selv om jeg presiserte 12" x 2 eller 6" x 4 fullgjenga i M2 presterte han si han hadde. Så i neste setning skrev han hadde 2x10mm..hmmm...det er lissom ikke 6" med gjenger, det..om det ikke var trykkleif, da..men han hakke fått svart på tiltale enda pga han måtte bort, så jeg regner med han har det samme som smallsize (ikke) har.. Så hvis du virkelig har 4 x 6" på 2mm er fisken et steg nærmere havet og jeg nirvana

Skal du i hallen imorrakveld? Lurer på å ta turen..
                              Oxo er det stjerneklart ute nå, så det ser nesten ut som det bare blir et par timer søvn før det begynner riste i kastearmen
                              Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

Working...