Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
700 omdreininger pleier å være fint på alu rundt den dimensjonen, problemet kommer når du nærmer deg senter siden hastigheten minker i forhold til skjæret, mye kjøling og skarpt stikkstål. Hvilken legering skal du dreie? 6082 T6? Er ikke alle legeringer som er like enkle å jobbe med.
Men for svatikking gjelder følgende:
- Veldig viktig å sentrere stikkstålet
- For å hindre at det blir igjen en tapp, kan man ha stikkstål med litt skråvinkel
- Skarpt og godt
O.T.
Hvor får vanlige dødelige tak i massiv aluminium i denne demisjonen (70mm kube)?
Bare å ta kontakt med et verksted som driver med metallarbeid, feks sveiseverskted osv. De kan bestille for deg men som regel har de en del på lager som de kan få kjøpe avkapp av i stedet for å kjøpe hele lengder på 6 meter
I Ås er det faktisk to steder, Ås mekaniske verksted og verkstedet på UMB, og dette er ikke store stedet....
..... i stedet for å kjøpe hele lengder på 6 meter......
Ja - med en 6 meter hadde jeg hatt materiale for resten av livet og litt til....
Bare å ta kontakt med et verksted som driver med metallarbeid, feks sveiseverskted osv........
Greit, da blir det en litt større runde denne gangen - hadde en runde tidligere i Oslo og var innom noen som driver med aluminium konstruksjoner men der var det bare profiler å "tynne" plater...
når du stikker av, så er det også viktigt å ha så jevn som mulig mating, du snakker om kube, er det en firkant? eller snakker vi om aksling? anyway, sikker aksling du snakker om, du kan ha litt rødsprit som kjøling, det gjør at aluet ikke kleber seg til skjæret. Når du justerer høyden på skjæret, så ha den en mm under senterspissen, da biter den bedre.
Prøvde litt i gård. etterhvert som jeg fant ut hvordan stålet skulle slipes gikk det delvis bra. Men det hugger til alt for ofte, slik at alt står i stein.. Jeg får 850 omdreininger på maskina, neste steg er 1700.. Litt brutalt tenker jeg..
Denne stikkingen var no dritt, men får det nå sikkert til.
Er måling med skyvelære godt nok når en skal tilpasse et lager hus ? Eller fins det enklere målemetoder ?
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
Er måling med skyvelære godt nok når en skal tilpasse et lager hus ? Eller fins det enklere målemetoder ?
faglig sett nei..... det går i hundredeler så et skyvelære er jo ikke godt nok ...men "ikke" faglig vil det jo funke .. om du forstår.
Toleransene er jo der for at lagret skal få jobbe under riktige forhold.
Det finnes toleranse tabeller å gå utifra mener at det finnes på SKF sidene .
som regel skal "hullet" være noen hundredeler over det en kaller basismål altså om lagret er feks 100mm utvendig skal hullet være fra 100.00 til feks 100.03 ..men husker ikke det i hodet...men du kan jo "ønske" det fast med litt loctite om du bommer litt funker jo men ikke etter boka!
faglig sett nei..... det går i hundredeler så et skyvelære er jo ikke godt nok ...men "ikke" faglig vil det jo funke .. om du forstår.
Toleransene er jo der for at lagret skal få jobbe under riktige forhold.
Det finnes toleranse tabeller å gå utifra mener at det finnes på SKF sidene .
som regel skal "hullet" være noen hundredeler over det en kaller basismål altså om lagret er feks 100mm utvendig skal hullet være fra 100.00 til feks 100.03 ..men husker ikke det i hodet...men du kan jo "ønske" det fast med litt loctite om du bommer litt funker jo men ikke etter boka!
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
Til utvendig måling bruker jeg dette mikrometeret som kostet (hvis jeg ikke husker feil) en et par hundre kroner på ebay og har en oppløsning på 0.001mm
Finnes noe tilsvarende for innvendige mål men behovet har ikke meldt seg for dette produktet.
Last edited by Quadrocopter; 20-12-10, 19:21.
Reason: Glemte bildet .....
h7 passning faktisk på lager har du bilde du kan legge ut av stålet ditt? så vanker det muligens ett tips og to der også
uansett, om du maskinerer, så er det lurt å få fatt i et skikkeligt skyvelære. Du vil uansett, alltid ha det i verktøyskassen, om du skal måle lager, hjulbolter, whaaatever, alle menn (vel å merke skikkelige menn) bør ha et skikkeligt skyvelære i hjemmet. om du lar både lageret og ligge i samme temp, så benker du deg opp med skikkelit lys og måler lageret ditt. så lager du hullet øøør lite grannde mindre, dem skal akkuratt ikke gå innpå hverandre. bruk nouniusskalaen
så når dette stemmer, da tar du og legger lageret i fryseren hjemme, og lar den hvile der noen timer, også varmer du ovnen til ca 50grader, og lar lagerhuset ligge der og lunke seg, så er du griise snar, og setter det sammen, skal funke som snus (dette har du sikkert greie på, men jeg sa det no jeg :P, no offence )
Stig, tipper det er deler til vinsj du holder på med?... Et bra digitalt skyvelære burde gjøre susen for en hobbymekaniker...
Kan nok hende det blir vinsj av dette her..
Modifiseringen til den gamle vinsjen min gav mersmak. http://www.modellflynytt.no/showthre...Graupner-vinsj
Og hobbymekaniker blir jeg kansje en dag, men duppeditter som ser proft ut er bra ! Blir nok noe som ser bedre ur enn en skyvelære ja
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment