Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av LiFePo4 i modellen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av LiFePo4 i modellen?

    Jeg har i alle mine nyere modeller brukt A123 celler som jeg har loddet til celler selv. Nå begynner det å bli værre å få tak i løse celler, og det hadde også vært greit å slippe å holde med slik produksjon...

    Årsakene til at jeg har brukt A123 er:
    • Viktigst: Bortimot null brannfare!
    • Topp ytelse uansett temperatur.
    • Kan lades med 10 AMP på "notime".
    • Kan lades i kulde.


    Jeg vurderer å bytte til Hyperion sine LiFe batteripakker. Noen som vet hvordan disse fungerer i forhold til overnevnte punkter?

    Spesielt interessert er jeg da i hvorvidt brannfaren er redusert og jeg trygt kan "bake de inn" i modellen og lade de uten tilsyn? Ja, jeg vet det alltid er et vist risikomoment, men dere forstår hva jeg mener. Sammenligner da selvsagt med LiPo og A123 som hver sine ytterpunkter.

    Synspunkter?
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2
    Originally posted by andersh View Post
    Jeg har i alle mine nyere modeller brukt A123 celler som jeg har loddet til celler selv. Nå begynner det å bli værre å få tak i løse celler, og det hadde også vært greit å slippe å holde med slik produksjon..........
    Hører jeg lat-manns nykker...

    Kina Pusherne har da plenty på lager
    Last edited by Quadrocopter; 18-12-10, 00:21.

    Comment


    • #3
      Originally posted by andersh View Post
      ....Jeg vurderer å bytte til Hyperion sine LiFe batteripakker. Noen som vet hvordan disse fungerer i forhold til overnevnte punkter?
      Spesielt interessert er jeg da i hvorvidt brannfaren er redusert og jeg trygt kan "bake de inn" i modellen og lade de uten tilsyn? Ja, jeg vet det alltid er et vist risikomoment, men dere forstår hva jeg mener. Sammenligner da selvsagt med LiPo og A123 som hver sine ytterpunkter.
      Synspunkter?
      A123 er kun et merkenavn - kjemisk sett så er A123 batterier LiFePO4 d.v.s. samme som Hyperion sine LiFe(PO4)

      Om de holder samme mekanisk / fysisk kvalitet som A123 LiFePO4 vet jeg ikke (her ikke prøvd dem) men finner ingen kritiske kommentarer på nettet så jeg vil gått ut i fra at du kan betrakte dem som like ytelse/kvalitets messig.

      Lading:
      Hyperion batteriene kan lades med 4C, om de kan lades med 10A er da avhengig av hvor stor kapasitet batteriet har (2500mA/4C = 10A lading)
      Last edited by Quadrocopter; 18-12-10, 01:03.

      Comment


      • #4
        En ting til...
        Uten å ha åpnet en Hyperion LiFe batteri pakke så er det en fysisk forskjell.
        A123 batteriene basere seg på tønne konseptet i oppbyggingen men Hyperion baserer seg på samme teknikk som LiPo d.v.s plater som er stacket oppå hverandre i en kube form.

        Mener jeg leste en eller annen rapport fra en elbil produsent som fremhevet at sylinder konstruksjoner var mer "solide" og medfører dermed mindre risiko ved f.eks en kollisjon.
        Last edited by Quadrocopter; 18-12-10, 01:31.

        Comment


        • #5
          Hadde tenkt å prøve Hyperion sine saker, men en IMAC-kompis hadde prøvd og forkasta dem... Husker ikke hva han sa, men det ble til at jeg la de planene på is og bruker andre batterier.

          PS: Han kan ha vært særs uheldig med pakkene.
          PPS: Han hadde brann i LiPoer på hobbyrommet og ville konvertere pga brannfaren. Bruker runde A123 og mAh-teller istf.
          PPPS: Har altså ikke prøvd dem selv.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by andersh View Post
            Jeg har i alle mine nyere modeller brukt A123 celler som jeg har loddet til celler selv. Nå begynner det å bli værre å få tak i løse celler, og det hadde også vært greit å slippe å holde med slik produksjon...

            Årsakene til at jeg har brukt A123 er:
            • Viktigst: Bortimot null brannfare!
            • Topp ytelse uansett temperatur.
            • Kan lades med 10 AMP på "notime".
            • Kan lades i kulde.


            Jeg vurderer å bytte til Hyperion sine LiFe batteripakker. Noen som vet hvordan disse fungerer i forhold til overnevnte punkter?

            Spesielt interessert er jeg da i hvorvidt brannfaren er redusert og jeg trygt kan "bake de inn" i modellen og lade de uten tilsyn? Ja, jeg vet det alltid er et vist risikomoment, men dere forstår hva jeg mener. Sammenligner da selvsagt med LiPo og A123 som hver sine ytterpunkter.

            Synspunkter?
            Kommer jo litt an på bruksområdet, spør du meg. Skal de brukes som drivbatteri til flyvende motordingser, til seilfly med kun servoer og rx å drive, til sender eller hur?

            Har ei 3S/2100 Hyperion LiFePo4 brukt 1år på sender uten fnugg av tap av cellenivå. Men mer forsiktig utlading skal man leite lenge etter.. Siden du skriver "bake inn i fly" spørs det da om dette er seilfly, der jeg veit de funger superdupert, eller motorfly/heli, der jeg har hørt litt av hvert. Mest positivt, men jeg kan ikke verifisere dette sjøl.
            Jo Skavhaug

            ..sånn ca..

            Comment


            • #7
              Jeg har kjørt konsekvent med Hyperion LiFE siden de kom på markedet og de har vært perfekte i både kalde og varmeomgivelser. Hadde 1 av 15 pakker som aldri lot seg balansere som jeg fikk ny. Fungerer knall er min erfaring

              Sent from my Desire HD using Tapatalk
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Hyperion life er ganske lik A123, men de er litt slappere i kulde, holder ikke riktig like høy spenning under belastning, dropper litt mer spenning etterhvert som pakken lades ut og kan ikke lades like hardt. Alt dette har meget liten praktisk betydning. De fungerer helt perfekt som mottakerpakker, og er ikke brannfarlige.
                Kjemien er akkurat den samme som for A123, men det er måten de lager cellene på som er spesiell og som A123 har patent på. De kaller det nanofosfat istedenfor jernfosfat eller noe sånt.

                Comment


                • #9
                  Takker for tilbakemeldinger. Bruksområdet mitt var kanskje litt dårlig beskrevet, men man "baker jo ikke inn" drivbatterier... Det handler om RX, batteri til ECU i jet-modeller, samt tenningsanlegg og lys i Cessna'en jeg holder på med.

                  Jeg har lest litt selv også i mellomtiden. LiFePo4 er samme kemi som A123 (Lithium iron phosphate), men forskjellige merker har forskjellige spesifikasjoner. ALle har ikke de samme lade/utlade kurvene, men siden kemien er den samme vil alle ha samme risikofaktor ved lading, som er formulert slik:

                  Due to significantly stronger bonds between the oxygen atoms in the phosphate (compared to the cobalt), oxygen is not readily released, and as a result, lithium iron phosphate cells are virtually incombustable in the event of mishandling during charge or discharge.

                  Og det er vel nøkkelen jeg var ute etter... Litt av problemet med LiPo batterier er at de produserer sitt eget oksygen dersom de antenner, og det gjør at de brenner såpass agressivt.

                  Et annet problem med LiFePo4 var at de ikke var like robus som A123. De kunne ikke lades raskt, og de kunne ikke brukes raskt. Dette ser ut til å være en saga blott på de nye Hyperion LiFe pakkene som har 4c lading, og 20c utlading. Da begynner vi virkelig å snakke. Det betyr at jeg kan lade disse på 10 amp også (3000mAh pakkene), akkurat som jeg har gjort med A123 i de årene jeg har brukt de.

                  Konklusjonen er enkel. Alt tyder på at de nye LiFePo4 batteriene til Hyperion har samme sikkerhetskarakteristikkene som A123, med mulighet for hurtig lading, og bruk i kaldt vær. Dermed bør det være trygt å ha de montert fast i modellen, også ved lading. Da er valget enkelt... At A123 er mer "crash-resistant" får så være, jeg skal jo ikke crashe uansett...
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    LiPo var vel aldri med i betraktningen din men siden du spurte om
                    ... jeg trygt kan "bake de inn" i modellen ....
                    ble jeg litt bekymret

                    Fant mer av informasjon om runde kontra flate som jeg savnet - de runde har noen fordeler.
                    Den ene er at runde batterier har en kasse av et sterkt materiale som gjør det vesentlig vanskeligere for f.eks spisse gjenstander å penetrere (gnisse seg) igjennom for så å lage en korsluring som igjen kan medfører brann (Du skulle jo "banke" de inn )
                    Hyperion pakkene består av kun en tynn krympeplast over aluminiumfolie veggen i batteriet. (helt likt LiPo)
                    Muligheten for at det skal brenne er der selv om dette er LiFePO4. Grunnen til dette at det er lagret mye energi denne type batterier kortsluttes denne så vil det utvikles veldig mye varme, men som du sier så vil heldigvis ikke en kjemisk reaksjon i elektrolytten i et LiFePO4 generere oksygen og dermed reduseres faren for en eskalerende brann betraktelig.

                    Den andre fordelen med runde batterier er hvordan "energien" distribueres rundt i elektrolytten som omfavner elektrodene eller med andre ord - hvor mye energi man kan putte inn/ta ut pr tidsenhet. Her har runde batterier en stor fordel og dette medfører at A123 kan lades og tappes en god del hardere enn en firkanta pakke fra f.eks Hyperion.

                    Det finnes A123 i bøtter å spann der ute så det er ingen problemer med å få tak i hvis du ønsker å fortsette med det du bruker i dag - men vær veldig forsiktig med å kjøpe dem fra en Kina selgere på Ebay.
                    Store mengder A123 som kommer fra utbrukte DeWalt driller som egentlig skulle ha blitt resirkulert har havnet andre plasser å selges nå som "nye" batterier.......

                    Legger ved en link som viser hvem som produserer hva av LiPo og LIFePO4
                    Last edited by Quadrocopter; 19-12-10, 00:05.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      LiPo var vel aldri med i betraktningen din men siden du spurte om ble jeg litt bekymret
                      Lipo lader jeg ALDRI i modellen... Hele problemstillingen går ut på å unngå å bruke LiPo, siden de da må plasseres slik at de kan fjernes for lading.
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Har lite erfaring med life, så jeg spør
                        Hva med dette batteriet? Bør jeg kaste dette eller er det brukbart? Har ett par av disse liggende som jeg vurdere å bruke sammen med en batshare, som RX bat.
                        http://www.sdshobby.net/2s1p-a123-66...tery_p665.html
                        Terje Egeberg
                        "Opp ska det og det får bare virke"


                        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                        3DHS slick 89" EME 60.
                        3DHS Slick 71"

                        Comment


                        • #13
                          Ingen meninger/erfaringer her?????
                          Terje Egeberg
                          "Opp ska det og det får bare virke"


                          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                          3DHS slick 89" EME 60.
                          3DHS Slick 71"

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har bare erfaring med hyperion sine. Og de sitter i modellen hele tiden, også under lading.

                            Men jeg tror nok disse fra sds funker fint. Det er bare det at JEG liker å bruke kjente merker.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Tertitten View Post
                              Ingen meninger/erfaringer her?????
                              Dersom det er "ekte" A123, og ikke er brukte ribbet fra gamle DeWalt maskiner, så er jo det gode greier dette her? DU får teste litt lading og utlading. Se hvor mange timer du får ut av de under en typisk belastning som du skal bruke de til.
                              Anders Hauge

                              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                              www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

                              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                              Byggeblog for Eurosporten
                              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                              Comment

                              Working...
                              X