Unconfigured Ad

Collapse

Har HobbyKing gått litt for langt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyrre
    • Feb 2009
    • 2322

Har HobbyKing gått litt for langt?

Hk slapp idag sin nye glider og den er mer eller mindre en direkte kopi av Multiplex Merlin. Greit med fly som EasyFly og CloudFly som også selges av flere i Norge som må sies å være sterkt inspirert av henholdsvis Easyglider og Easystar, men denne Kinetic 800 er jo kopiert helt ned til detaljer som rorhorn, servo deksler o.l.., for ikke å snakke om vingefestene samt høyderoret. Til og med spinneren er jo helt lik den som kommer med power settet. Prisen er jo selvfølgelig super, og det sies at det skal komme en tom versjon, eller kit, så man kan bruke utstyr av eget ønske, men selvom jeg er storforbruker av HK saker så får jeg en bi smak av produkter som dette (er MPX fan også, har bla Merlin). Samtidig så kan jeg ikke nekte for at jeg kan bli sterkt fristet hvis HK skulle kopiere andre MPX fly, feks Cularis som jeg sikler litt på nå, og selge dem til halve prisen eller mindre.

Så da sier jeg; Kjør debatt
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Dette er ikke greit men alle HK heli klonene er ingen som sier noe til? Markedet har godt av konkurranse og dette er bare et spark i ræven til Multiplex som nå må oppgradere sin Merlin til å bli så mye bedre enn HK sin, slik at folk kjøper Multiplex sin istedet
    Det er en kjent sak at produkt blir "klonet" og solgt under andre navn. Hadde ikke ting blitt kopiert så hadde heller ikke utviklingen gått videre

Når det er sagt, tror du denne flyr bra, eller er det verdt å vente på "kit" versjonen?
    Min mening er at dette bare er flott!

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

Det er jo tross alt modellfly det er snakk om, så de kan jo bare si at de har laget en skalamodell av merlin i 100%!
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Har noen gang Kina mannen forstått forskjellen på MITT og DITT - aldri!!!!!

Tok noen bilder av CNC løsningen min (med copyright) og la dem ut i bloggen min - noen dager senere var bildene havnet på web'en til de som selger løsningen i Kina - vel å merke etter en liten tur igjennom photoshop for å "klippe vekk" det ikke "likte" .....
        Last edited by Quadrocopter; 05-01-11, 20:18.

Comment

• Trulsen
          • Aug 2006
          • 3411

Originally posted by Quadrocopter
          Har noen gang Kina mannen forstått forskjellen på MITT og DITT - aldri!!!!!

Tok noen bilder av CNC løsningen min (med copyright) og la dem ut i bloggen min - noen dager senere var bildene havnet på web'en til de som selger løsningen i Kina - vel å merke etter en liten tur igjennom photoshop for å "klippe vekk" det ikke "likte" .....
          Du må nesten bare ta det som et kompliment

Comment

• ludvik 79
            • Jan 2008
            • 180

så lenge folk kjøper kina junk så vil de fortsette å produsere det

Comment

• Kyrre
              • Feb 2009
              • 2322

En forskjell mellom denne og TRex klonene er at heliene er bygd opp av masse smådeler som HK lager i en billigere kvalitet. Man kan starte med et HK helikopter for så å oppgradere det mer og mer med Align deler. Det kan man ikke med dette flyet. Og at kinamann kopierer over en lav sko er jeg selvfølgelig klar over, men dette er jo en så nøyaktig kopi at man kan lure på om den kommer fra samme fabrikk. Jeg la dog merke til et par mangler. MPX bruker glassfiberstenger for avstiving, og selvom Kineticen ser ut til å ha de samme sporene i kroppen så så det ut som selve stengene manglet. Og en ting de ikke har kopiert er roroverføringen til sideroret hvor MPX har en løsning hvor man trer et tynt plastrør over pushroden, som igjen tres inn i et større og stivt rør som forhindrer at pushroden bøyer seg. I tillegg fungerer de som avstiver av bakkroppen. Kineticen ser ut til å ha vanlige, gjennomsiktige rør. De forhindrer kanskje at pushroden bøyer seg, men noe særlig til avstivning tviler jeg på at de er.

Comment

• Kyrre
                • Feb 2009
                • 2322

Da ser det ut til at jeg har missforstått litt, da dette ikke er et produkt designet av HK selv, det er tydeligvis fra Freewing og de kaller den Bubbles av alle ting. Bildene levner iallefall ingen tvil, dette er en blåkopi av Merlin'en.

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Originally posted by Trulsen
                  Markedet har godt av konkurranse og dette er bare et spark i ræven til Multiplex som nå må oppgradere sin Merlin til å bli så mye bedre enn HK sin, slik at folk kjøper Multiplex sin istedet
                  Det er en kjent sak at produkt blir "klonet" og solgt under andre navn. Hadde ikke ting blitt kopiert så hadde heller ikke utviklingen gått videre
                  Du har forstått det.... Kanskje det er et "spark bak" til MPX om å gi F i å bruke tid og penger på designe og utvikle kanonfly som tåler mye og flyr dødsbra, og heller bare produserte ræl og dritt som de kan selge til tofemti og en brunost... Om alle bare lener seg tilbake og aksepterer dette, og handler kopier villig vekk, så sitter vi tilsutt igjen med bare kina-dritt, kopiert av noen andre som også bare gir F i åssen det fungerer, bare de får 10,- for det.

Lenge leve Multiplex sine Elapor fly, de er usansynlig bra!

Men å forsøke å få "folk flest" til å tenke sånn er jo som å be om "fred på jorden".
                  Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

Working...