Unconfigured Ad

Collapse

Bygger batteri hurtigutlader - trenger "blanko" kretskort?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Bruk mange små istedenfor få kraftige!

Bruker du pærer på 40/50 watt eller mer så gir de fra seg så mye varme (ved direkte overføring i pinnen og ved stråling) at du trenger å være veldig nøye med hvordan de loddes og hvordan de monteres videre slipper du å bruke fordyrende pæresokler.
    Holder du deg til ca 20/25 watt så reduseres dette problem betraktelig - har du i tillegg en vifte som blåser luft over pærene så blir miljøet mer optimalt og du er på den sikre siden.

Den enkleste måten å finne ut hvor mange pærer du trenger av den typen du har tilgjengelig er å koble til en av pærene (2 pærer i serie hvis du bruker 6celle LiPo) til en full ladet LiPo å måle strømmen denne trekker, når du vet strømmen er det bare å regne seg fram til antallet
    Last edited by Quadrocopter; 25-04-11, 08:44.

Comment

• Te-raptor
      • Jul 2004
      • 693

Det blir mange små pærer, har bestilt en bråte med 10 og 20w pærer fra ebay for en billig penge inkl frakt.
      Det blir laget slik som Quadrocopter viste til her. Gjorde en liten test med laderen igår, og det var ikke slik at den nærmest fungerte som et rele i discharge plus modus. Det var inntrykket jeg fikk etter en test/omtale jeg leste, men det var altså feil. Derfor blir det løsningen over med cellog fra hobbycity og et rele.
      Det er jo egentlig greit nok, da tar cellogen jobben jeg trodde laderen skulle klare og resultatet blir det samme. Nemlig at prosessen stopper automatisk ved ønsket spenning.
      Last edited by Te-raptor; 25-04-11, 09:26. Reason: skriveleif
      Terje

Comment

• MaxMekker
        • Nov 2006
        • 320

Det er jo flere her på forumet som har CNC til fresing, hva med å få fresa ut baner i kortet? blir jo 100x bedre enn å sitte med dremmel, og ser mye bedre ut
        Jeg har laget mange kort med min fres og de har blitt kanon flotte
        =================
        Runar Holm
        www.maxmekker.com
        =================

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Originally posted by MaxMekker
          Det er jo flere her på forumet som har CNC til fresing, hva med å få fresa ut baner i kortet? blir jo 100x bedre enn å sitte med dremmel, og ser mye bedre ut
          Jeg har laget mange kort med min fres og de har blitt kanon flotte
          Jeg har også en cnc-router som jeg bygget for et par år siden. Tenkte jeg skulle frese baner med den
          Terje

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by Te-raptor
            Jeg har også en cnc-router som jeg bygget for et par år siden. Tenkte jeg skulle frese baner med den
            Hvis du ikke har frest PCB før så har du noen tips her:
            • Monter en MDF plate og planfres denne - la det være igjen en liten kant med 1mm høyde ytterst i "bunnen" og på den ene siden
            • Legg PCB plata inntil denne kanten og tape med vanlig malertape rundt kanten på printet for å feste det - pass på at det ligger mot underlaget over alt slik at de ikke flekser/bøyer seg når du trykker på det.
            • Juster høyden mellom kobberbelegget og fresebittet til å være eksakt 0mm!
            • På denne jobben som er såpass grov kan du bruke en 1mm flatmill men det optimale er et 60° V-bit
            • Dybden du kjører med er kobbertykkelsen pluss ca 50%
            • Hastigheten er avhengig av RPM og tykkelse på bittet men jeg pleier å ligge på 300-600 mm/min med en RPM på 2-3000
            • Har du mulighet så kjør kuttet begge veier (up & down cut) da blir kanten på kobberbanen helt "ren"
            • har jeg glemt noe nå
            Last edited by Quadrocopter; 25-04-11, 18:18.

Comment

• Te-raptor
              • Jul 2004
              • 693

Da har jeg funnet frem et gammelt pc-power og plukket ut en liten håndfull dioder fra det, så kan jeg bruke en av dem mot cellog-en. Og kassen og viften kan bukes som hus til pærebrettet. Skal prøve og komme innom biltema imorgen så jeg kan få med meg et relé og en bryter.
              Da skulle det ligge an til prøvekjøring med en 60w H4 pære imorgen kveld...
              Terje

Comment

• Te-raptor
                • Jul 2004
                • 693

Test

Da har jeg et komplett prøveoppsett kjørende. For øyeblikket er det en sokkel og utskiftbare halogenpærer som er i bruk.
                Det fungerer helt utmerket. Når batteriet kommer ned til ønsket spenning begynner lyset og blinke, og man vet at det snart er klart. Er du et annet sted og glemmer det bort litt gjør det ingenting siden Cellog'en uansett ikke vil slippe spenningen under verdien du har satt, og det er jo den som styrer reléet.

NB: Wattmeteret på bildet var bare med fordi jeg ville se amperetrekket på første test.

Bilder:
                Attached Files
                Terje

Comment

• Te-raptor
                  • Jul 2004
                  • 693

Det grønne 3S batteriet på bildet er et utrangert gammelt batteri som brukes som strømforsyning til reléet. Kan evt bruke en 12v PSU isteden.
                  Terje

Comment

Working...