Unconfigured Ad

Collapse

Kan dette være et ok multimeter?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Kan dette være et ok multimeter?

Har sett litt på multimetre, da jeg tror min gamle sliter er i ferd med å bli upålitelig.

Er det noen her som har noen synspunkter på om dette kan være et ok instrument med tanke på nøyaktighet, spesielt på spenningsmålinger?

Takker som vanlig for alle tips.
    Terje
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

De fleste digitale multimetere har en nøyaktighet på +-1% + ett siffer eller bedre. Ved romtemperatur. Sånn sett kan man likegodt kjøpe multimeter til 99,- hos Biltema, det har også støtdempende gummideksel.

Veldig mange billig-metere har kopiert Fluke sitt utseende, men det blir ikke Fluke-kvalitet av den grunn.

Personlig så liker jeg ikke automatisk områdevalg. Har lurt meg selv flere ganger ved å lese av tallene og antatt at det var volt (fordi det var det jeg ventet å se) når det står mV med liten skrift i displayet.

Alle multimetre viser riktig ved likespenning (DC). Ved vekselspenning (AC) viser billige metere riktig bare ved sinuskurve. Metere som er merket "True RMS" viser mer korrekt vekselspenning også når den ikke er sinusformet.
    Last edited by Biplan; 03-05-11, 16:54. Reason: tok bort feil opplysninger
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Pole
      • Aug 2004
      • 225

det er sikkert helt ok.. kommer jo ann på bruken da, men til vanlig rc-bruk så er det sikkert topp

Om du vil legge litt mer i det, og få et meget bra MM, så ta en titt på dette: Extech EX330
      Der har du i tillegg temp. måler, AC detektot m.m...
      Eivind Hansen
      ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

Comment

• Te-raptor
        • Jul 2004
        • 693

Det blir nok stort sett til å kontrollere og justere balanseringsport i ladere og cellog og slikt. -Altså vekselstrøm.
        Multimeteret som begynner å svikte meg er et Flukemeter. Med nyinsatte batterier måler det for lav spenning av en eller annen grunn. Om jeg tapper batteriene litt før jeg setter de inn så blir det riktige målinger..
        Terje

Comment

• Biplan
          • Apr 2008
          • 903

Fluke har livstidsgaranti. Service i Norge er det Teknologisk Institutt som besørger.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Hvis du skal bruke det til å justere ladere så er det viktig at du mist har 3 siffer etter komma helst fire
            Ulempen med de fleste måleinstrumenter er at de har en maksimal avlesbar verdi i displayet 1,000, 2,000 eller 4,000 (antall nuller etter komma varierer med nøyaktigheten på DMM)

Siden LiPo justeringer skjer på ca 4.2V vil du gå over maks for avlest-verdi-området på DMM'en, dermed må dette skifte over til neste område og nøyaktigheten (antall siffer går ned)
            Eks.:
            Maks display avlesning er 4.000 dette betyr at du kan lese av spenninger fra 0,001 Volt og opp til 4.000 Volt med en millivolt nøyaktighet (alt etter kvaliteten på DMM!)
            Siden batteriet er på 4.2V så må DMM slå over på 40.00 området (det kan måle 0,01V til 40.00V) og dermed ser du at avlest nøyaktighet er 0,01 Volt - altså 10mV isteden for 1 mV!
            Har du et multimeter med maksimal avlest verdi på 5.000 så kommer du ikke bort i dette problemet
            Husk at de fleste justeringer av ladere krever 3 siffer etter komma!

Du har et alternativ på eBay - VC99 - , dette er noe dyrere enn det du så på men har 6.000 som "Max reading"
            Click image for larger version

Name:	vc99.JPG
Views:	1
Size:	20.2 KB
ID:	578545

Nå har ingen av disse "billig" DMM'ene noe særlig høy nøyaktighet men +-0,5% på VC99'en er ikke så veldig galt.

Leter du mer så finner du sikkert flere
            Last edited by Quadrocopter; 01-05-11, 01:07.

Comment

• tronde
              • Apr 2010
              • 105

Originally posted by Biplan

Veldig mange billig-metere har kopiert Fluke sitt utseende, men det blir ikke Fluke-kvalitet av den grunn. Fluke standard er +-0,025% nøyaktighet ved temperaturområde fra minus 20 til pluss 55 grader C.
              Nå må du være forsiktig. Det finnes ingen "Fluke standard" på dette.

Fluke 114/115/116/117 er oppgitt til +/- 0,5% + 3 digit ved DCV, og det er vel de mest aktuelle for "amatører". Temperaturområdet er heller ikke korrekt. De oppgir alltid toleranse innenfor et område, og man må se på oppgitt korreksjonsfaktor for å se hvor man havner ved andre temperaturer.

Fluke 287/289 har 0,025%, men prisen er ikke spesielt hobbyvennlig.

Skal man svi av penger på et avansert multimeter, er det kun en ting som gjelder: Finles databladet. Alle prøver å få ting til å se best mulig ut. Også Fluke / Agilent / Tektronix.

MVH
              Trond E.

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Man skal ikke forvente å lese av korrekte verdier til tredje siffer etter komma med så mange instrumenter. Bare som et eksempel: på jobben justerer vi inn noen spenninger på ILS-elektronikk til 2,75V, ikke 2,80V eller 2,70. Og da er der bare noen meget få instrumenter fra Fluke som er "godkjent" og krever max 1 år fra forrige kalibrering... Så å drive å se på 3. siffer etter komma med ukalibrerte og billige instrumenter er bare å lure seg selv. Men for å sjekke det meste vi strengt tatt har behov for å se etter i hobbyen duger ganske rimelige multimetre til. Er vel ikke så mange som finjusterer laderne sine, man sjekker oftest om de er passelig nøyaktige.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• flarssen
                  • Jan 2005
                  • 1842

Originally posted by Te-raptor
                  Det blir nok stort sett til å kontrollere og justere balanseringsport i ladere og cellog og slikt. -Altså vekselstrøm.
                  Altså likespenning mener du vel?

Det er ingen regel at ladere må kalibreres ved 4.2V. 3,8V f.eks. fungerer like bra. 3. decimal er viktig selv om den ikke nødvendigvis har så riktig verdi. Det viktigste er jo at alle cellespenningene måles etter samme kriterier (av laderen).
                  Fred Larssen

Comment

• Te-raptor
                    • Jul 2004
                    • 693

Takk for link og tips Quadrocopter! Det var jo ikke så mye dyrere en det jeg hadde sett på.

Originally posted by flarssen
                    Altså likespenning mener du vel?

Det er ingen regel at ladere må kalibreres ved 4.2V. 3,8V f.eks. fungerer like bra. 3. decimal er viktig selv om den ikke nødvendigvis har så riktig verdi. Det viktigste er jo at alle cellespenningene måles etter samme kriterier (av laderen).
                    Helt riktig flarssen, jeg skrev feil.
                    Mine Celloger og laderen kalibreres ved å først lese av spenningen på hver celle i et batteri, så kobles batteriet til lader/cellog og man taster inn målingene for hver celle. Så tre desimaler på meteret er ikke dumt.
                    Terje

Comment

• Te-raptor
                      • Jul 2004
                      • 693

Det ble dette som Quadrocopter foreslo tidligere i tråden.
                      Det blir sikkert bra får jeg håpe.
                      Terje

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by Te-raptor
                        Det ble dette som Quadrocopter foreslo tidligere i tråden.
                        Det blir sikkert bra får jeg håpe.
                        Gi en tilbakemelding på hvordan du synes det fungerer når multimeteret er i hus, det er såpass billig og langt over den man får for en tilsvarende sum hos Claser'en så jeg regner med at flere kan være interessert - hvis det holder mål......

Comment

• Te-raptor
                          • Jul 2004
                          • 693

Jeg skal melde så godt jeg kan ifht mine forutsetninger, som nok ikke er så veldig store da elektronikk ikke helt er mitt felt. Men skal prøve så godt jeg kan...
                          Det ble bestilt idag, så det går vel en uke eller to før det er i hus.
                          Terje

Comment

• Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

Har nettopp sett en test/sammenlikning av 5 stk billigmetre inkl mitt nyinnkjøpte her.
                            Det fikk ikke noen veldig god omtale, men det virket som om det stort sett var pga at det "føltes" billig med litt tvilsom plast og slik + at det var veldig stort i format. Faktum er at det overlevde "knall og fall" testene, og at det var blant de mest presise ifht referanseinstrumentene.

-Dermed sier jeg meg godt fornøyd, siden det uansett kommer til å bo på benken. Jeg skal ikke ha det med meg i lomma eller noen verktøykasse, og siden jeg ikke skal kose med det ser jeg ikke for meg at det spiller noen stor rolle hvordan plasten føles...
                            Terje

Comment

• Te-raptor
                              • Jul 2004
                              • 693

Fant også dette veldig billige benkmultimeteret, men smått med omtaler...
                              Terje

Comment

Working...