Unconfigured Ad

Collapse

Lydnivå på modellflyplassen - selvdisiplin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

Lydnivå på modellflyplassen - selvdisiplin

Usikker på hvor dette temaet høre hjemme, moderatorer bes flytte det til egnet sted.

Siden jeg begynte med modellfly på 1970-tallet har Vingtor RC Club, Oslo hatt egen flyplass i Ski, en del av et jorde som vi leier av bonden. Dette er det stedet med kortest vei fra Oslo der det går an å fly vanlige konkurransemodeller i verdensklassen og store modeller Vi vil svært gjerne beholde plassen i fremtiden også. Vi har god kontakt med bonden og naboer og lytter til hint. Vi innførte for flere 10-år siden selvpålagt flyforbud på søndag og vi tror at det er noe av grunnen til av vi fremdeles har muligheten til å fly her.

I går, onsdag, da jeg kom til flyplassen midt på dagen hørte jeg et hyl av en annen verden - som en HP .40 bakinnsug med åpen pipe og 40% nitro på 25.000 omdreininger, eller en Rossi 2,5 uten potte med 40% nitro i loddrett take off i en frifluktmodell på 30.000 omdreininger. Ekkoet fra fjellet bak skogen i bakgrunnen var også påtagelig høyt noen sekunder senere.

Det viste seg at lyden kom fra en elektromodell; en delta (flygende vinge) med pusherprop (motoren bak) og 3 ganger så stor motor som anbefalt. Jeg kan ikke huske å ha sett piloten før og forsøkte å opptre varsomt med spøsmålet: "Hva er det som gjør at fly med pusherprop lager så høy lyd?" Han svarte velvillig på dette og visste også hvordan lyden enkelt kan dempes. Da jeg ytret ønske om at han gjorde dette pakket han sammen og dro.

Kan det være selve lydnivået idet flyet passerer i stup med full power i lav høyde i medvind og ekkoet, som ga for denne piloten adrenalinkick? Jeg vet ikke.

I sin tid - før elektromotorens tid - ga Tore Paulsen oss utfordringer med hensyn til lydnivå og han utviklet Pausen-potta, innsug-lyddemper, eksperimenterte med propeller, bygge-materialer og -metoder. I vårt eget blad Modellfly Informasjon skrev han interesante og lærerike artikler og arrangerte kurs i sølvlodding på klubbmøtet. Alt dette smittet selvfølgelig over på medlemmene og det gleder meg at det også i dag er etterspørsel etter Paulsen-potta, en oppfinnelse som produsentene ikke har kopiert, fra hele landet.
    Last edited by Biplan; 16-06-11, 19:16.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
  • RGJ
    • Jul 2004
    • 922

Så enig så enig Tom Roy! har i mange år etter jeg kom tilbaake sett en utvikling som jeg ikke liker , vet ikke helt om jeg tørr si det men har et inntrykk av at etter de stor bensinmotorene kom er det ikke så nøye lengre heller.
    Vi gjorde målinger på flyplassen hos oss min YS 160 som jeg IKKE var fornøyd med lydnivået på contra en "stille" stormodell ...tallene var jo rimelig klare, sier ikke at alle med store modeller bråker men mange av de gjør.
    Men så er det dette med lyd en det lydstyrken eller det at selve lyden er der som er iritabelt, husker at vi fikk klage på Klokkerjordet ved Skaugum en gang ...dette med seilfly...........................har idag ca 34 års moddellfly liv på baken så vil vel si at jeg har fått med meg utviklingen.

Vet at min mening er værre en å banne i kjærka!!!!!
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

Comment

• Jon Wold
      • Sep 2002
      • 949

Det er et lite problem med fun-jet'ene og til en viss grad impeller-modeller, da de har så liten propell. Er vel 3-4 toms prop de kjører på? Jeg har støymåler som vi får blåse støvet av. Støygrensa er jo ganske entydig: Vingtor RC Club
      Det er ingen kritikk av de som flyr fun-jet, men noen av disse modellene må nok flys med større propell for å klare kravet.
      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

poenget er vel å ta hensyn til hvor man flyr. For meg som warbird entusiast og særdeles stor interesse for forbrenningsmotorer. så er det ikke noe show når en spitfire kommer i lowpass over stripa for full maskin og man å lytte nøye for å høre om motoren går Vi er nå så heldige att den nærmeste naboen til stripa våres er en motorcross bane. og de bråker verre enn oss i hvertfall.

Men som sagt. mann må jo ta hensyn til omgivelsene
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• Balsahøvel
          • Feb 2009
          • 189

Ref innlegget til Tom Roy.
          Noen stikkprøver med en støymåler og litt veiledning om støydemping til de som ikke skulle klare støykravet på første forsøk burde jo løse problemet.

Henning

Comment

• farmann
            • Mar 2010
            • 918

Helt enig, det er en stor utfordring for oss. Å si at en plass kun er for elektro er ikke nok, vi har satt inn følgende tekst i Flyplassreglene våre:
            7. Ikke støysvake modeller, dette gjelder også elektromotorer, må ikke brukes hvis det kan være til sjenanse for flyplassens naboer(eksempelvis der propell eller vifte kan komme opp i lydhastighet).

om det er lydhastigheten som gir "hylet" fra propellen eller interferens mellom bakre del av vingen og propellen(på fly med pusher) er jeg ikke sikker på. Vet at hvis du øker avstanden mellom prop. og "halen" på flyet blir det bedre.
            Litt avsporing, men selvdisiplin og oppdage at Throttlestikke har fler enn to posisjoner gjør susen

Comment

• Arcteryxxx
              • Nov 2010
              • 1070

Heisann!
              Jeg føler meg litt truffet her. Det var jeg som var innom Kroer på onsdag og tok at par raske flighter i lunsjen. Det er riktig at jeg hadde et par pådrag som ga en del støy, men de var ganske så korte. Jeg er klar over at modellen jeg fløy muligens kan være litt på grensen for hva som er tillatt på Kroer, men det har aldri vært gjort noen støymåling av det oppsettet og jeg fløy for det meste med halv throttle og da er det ikke værre en "vanlig" Cub med el-oppsett. Jeg beklager hvis jeg har forulempet noen med dette og vil være påpasselig heretter...
              PS: Biplan, det var ikke ditt spørsmål som gjorde at jeg dro. Jobben kalte, og jeg hadde skadet ene elevon'en i landingen, så mer flyging hadde det ikke blitt uansett.
              I hangaren:

SpeedFire F5B
              X-plane fra www.yuri-models.com
              Hawk F5B
              MiniHawk (2stk)
              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
              UM Stryker Q 180
              FPV Raptor
              EPO Cessna (156cm)

Comment

• Superstar40
                • Dec 2002
                • 1667

Jeg var der i går og hørte og så modellen, kan ikke si at jeg følte det noe særlig plagsomt. Så hva vi oppfatter som støy eller over grensa for db er vel veldig subjektivt. En knatrende gressklipper med pittspotte og vinger synes jeg er mye verre.

Men har vi en grense så får vi jo støymåle fra tid til annen, kan ikke å huske å ha sett den siden Scott regjerte stripa.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Biplan
                  • Apr 2008
                  • 903

Originally posted by Arcteryxxx
                  PS: Biplan, det var ikke ditt spørsmål som gjorde at jeg dro. Jobben kalte
                  Bra vi fikk oppklart det i hvertfall. Jeg hadde helst tatt dette direkte med deg.

vil være påpasselig heretter...
                  Fint, jeg er veldig redd for at vi kan miste flyplassen vår på grunn av at én eneste av naboene eller noen som er på besøk der synes det er støy fra flyplassen. Du er selvfølgelig velkommen til flyplassen med modeller som lager mindre lyd.

Originally posted by Superstar40
                  Jeg var der i går og hørte og så modellen, kan ikke si at jeg følte det noe særlig plagsomt.
                  Det er ikke vi modellflygere som blir plaget, men vi må være ekstremt forsiktige med å plage naboer. Katastrofe om vi mister flyplassen vår.

Når jeg leser tråden http://www.modellflynytt.no/thread28113.html kan det virke som om det er om å gjøre at flyet lager mest mulig intens lyd. Synes det kunne være nok at modellen går over 200 km/t. Lite utdrag under:
                  Originally posted by jeeeeeeright

Og en av hensiktene med den funjetten min er at propellen SKAL gå supersonisk. Er en egen lyd da
                  Jeg skulle gjerne likt å høre hylet fra FJ'en din!!!!
                  Har en med en MEGA 16/25/2EC som er målt til 225km/t med APC 6.5*6.5 og 4S5000 40C.

Den Strykeren i post #1 er utstyrt med en Castle 1717 motor, Castle ICE 200 regulator (flyttet ut på den ene vingen) og 3 ThunderPower -batterier (45/90C) seriekoblet til totalt 6S6200. Veier nesten 3 kg!
                  Last edited by Biplan; 17-06-11, 08:22.
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Helihover
                    • Nov 2005
                    • 135

Originally posted by Biplan
                    Bra vi fikk oppklart det i hvertfall. Jeg hadde helst tatt dette direkte med deg.
                    Og det er derfor du legger dette ut, og henger ut piloten, på et offentlig forum?!!!

Fint, jeg er veldig redd for at vi kan miste flyplassen vår på grunn av at én eneste av naboene eller noen som er på besøk der synes det er støy fra flyplassen. Du er selvfølgelig velkommen til flyplassen med modeller som lager mindre lyd.
                    Er det du, eller er det reglene for plassen som bestemmer hvem som får fly her ute?

Beklager, men jeg ble faktisk ganske irritert av dette! Hvorfor må endel modellflygere ha en holdning om å rakke ned på modellflyvere med andre interesser enn dem selv? Dette skjønner jeg ikke, og det bidrar da heller ikke til noe konstruktivt. Jeg har skrevet det før, og jeg gjentar det gjerne. Vingtor for meg (ja, jeg er medlem) virker som en plass der man kun er inne i varmen om man flyr F3A eller driver med små elektromodeller laget av matemballasje. Om man er uten for denne boksen, virker det på meg som om man ikke er velkommen på Krokstad. Jeg har selv blitt jagd fra Vingtor en gang jeg skulle fly helikopter der ute - så jeg har følt dette på kroppen selv, og det var til og med før forbudet mot helikopter kom.

Så neste gang du har lyst til å ta noe opp med en pilot - og ditt ønske, som du selv sier, er å ta det direkte med piloten, foreslår jeg at du tar det direkte og ikke på et åpent forum.

Også appelerer jeg til alle andre om å heller sørge for at modellflyvere oppfattes som en homogen gruppe uansett om man flyr jet, helikopter, elektro eller F3A. Står vi sammen blir vi nemlig sterke. Det blir vi ikke av å skyve medlemmer ut på denne måten!!

Jan Harry Svendsen
                    Last edited by Helihover; 17-06-11, 09:22.

Comment

• sveininge
                      • Dec 2007
                      • 1205

Biplan. Du går under kategorien forbanna hestkuk . Flyr du bare dlg elerno ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• Biplan
                        • Apr 2008
                        • 903

PS: Biplan, det var ikke ditt spørsmål som gjorde at jeg dro. Jobben kalte
                        Originally posted by Biplan
                        Originally posted by Helihover
                        Og det er derfor du legger dette ut, og henger ut piloten, på et offentlig forum?!!!
                        Hvis det ikke gikk klart fram i tidligere post så reiste Arcteryxxx før jeg fikk snakket ferdig med ham. Valgte derfor å skrive her i håp å nå flere. Skjønner ikke hvordan du kan si at jeg har hengt ut noen, da jeg ikke nevnte navn.

Er det du, eller er det reglene for plassen som bestemmer hvem som får fly her ute?
                        Selvfølgelig er det reglene for flyplassen. Og det er ikke "hvem", men hva som flys. Som Arcteryxxx sier selv er han i tvil om modellen lager for mye lyd. Tilfeldigvis var jeg som kom mens noe hylte i lufa og jeg sa fra at modellen laget alt for høy lyd til å flys på Kroer.
                        Jeg er klar over at modellen jeg fløy muligens kan være litt på grensen for hva som er tillatt på Kroer,

Hvorfor må endel modellflygere ha en holdning om å rakke ned på modellflyvere med andre interesser enn dem selv?
                        Det er ikke min mening å rakke ned på noe eller noen og jeg beklager hvis noen oppfatter det sånn. Både Arcteryxxx og jeg er interessert i modellfly etter min ringe forståelse.
                        Last edited by Biplan; 17-06-11, 09:45.

Comment

• Biplan
                          • Apr 2008
                          • 903

Originally posted by sveininge
                          Du går under kategorien forbanna hestkuk .
                          Back at ya

Originally posted by sveininge
                          Flyr du bare dlg elerno ?
                          Har du allerede glemt hva Jan Harry skrev i posten før din?

Også appelerer jeg til alle andre om å heller sørge for at modellflyvere oppfattes som en homogen gruppe uansett om man flyr jet, helikopter, elektro eller F3A. Står vi sammen blir vi nemlig sterke. Det blir vi ikke av å skyve medlemmer ut på denne måten!!

Jan Harry Svendsen

Comment

• Kenolang
                            • Jul 2010
                            • 2530

Blir provosert av å lese det du skriver Biplan!
                            Er selvfølgelig enig i at regler med tanke på støy skal overholdes, men du får prøve å være litt mer kamerat enn hva jeg forstår av denne posten.
                            Enkelte elsker kritisere andre istedet for å være kompis og veilede. Du må forstå at ikke alle er like eksemplariske som deg selv.
                            Du kommer lengre med å være ålreit enn en rass!
                            Godt at han du siktet til er på forumet slik at han kunne forsvare seg, om ikke så ville vel dette her bli blåst ut av proposjoner.
                            Ser at du har lite trua på folk når du skriver:
                            Når jeg leser tråden Stryker: Modifisert! kan det virke som om det er om å gjøre at flyet lager mest mulig intens lyd. Synes det kunne være nok at modellen går over 200 km/t. Lite utdrag under:

Makan!

Kjenner en som er som deg, elsker å kunne kritisere, men helst så alle andre enn den det gjelder hører det.
                            EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                            EF Yak-54. 110"
                            EF MXS 83"
                            GB Yak-55 2,2m

Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                            Takk til:
                            Autopartner.se
                            http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

Comment

• Balsahøvel
                              • Feb 2009
                              • 189

Beklager, men jeg ble faktisk ganske irritert av dette! Hvorfor må endel modellflygere ha en holdning om å rakke ned på modellflyvere med andre interesser enn dem selv? Dette skjønner jeg ikke, og det bidrar da heller ikke til noe konstruktivt. Jeg har skrevet det før, og jeg gjentar det gjerne. Vingtor for meg (ja, jeg er medlem) virker som en plass der man kun er inne i varmen om man flyr F3A eller driver med små elektromodeller laget av matemballasje. Om man er uten for denne boksen, virker det på meg som om man ikke er velkommen på Krokstad. Jeg har selv blitt jagd fra Vingtor en gang jeg skulle fly helikopter der ute - så jeg har følt dette på kroppen selv, og det var til og med før forbudet mot helikopter kom.

Så neste gang du har lyst til å ta noe opp med en pilot - og ditt ønske, som du selv sier, er å ta det direkte med piloten, foreslår jeg at du tar det direkte og ikke på et åpent forum.

Jan Harry Svendsen

Sender deg en mail

Comment

Working...