Unconfigured Ad

Collapse

Lydnivå på modellflyplassen - selvdisiplin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

Selv om fyren er opptatt av at ikke stripa skal bli fjerna kan dere droppe ymse setninger forbeholdt finnmarkinger etc...
    Tom I. Arntsen

Comment

• Superstar40
      • Dec 2002
      • 1667

Vi har ett reglement for flyplassen som er på XX db målt på x meter. Skal noen nektes å fly på flyplassen så må det være at denne støygrensen er brutt og ikke hva som kan være plagsomt for enkeltes ører. Jeg stod ved siden av piloten og vi skravlet om vær og vind mens det "ulende monstret" fløy forbi. Jeg hadde ikke noen problemer med å føre en normal samtale med en for øvrig veldig hyggelig pilot.

En annen ting er at skal man ha støymåling - så skal det gjelde for alle, slik at sarte ører eller subjektive oppfatninger av støy ikke skal bestemme.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Originally posted by Biplan
        Når jeg leser tråden http://www.modellflynytt.no/thread28113.html kan det virke som om det er om å gjøre at flyet lager mest mulig intens lyd. Synes det kunne være nok at modellen går over 200 km/t. Lite utdrag under: [...]
        Spør du meg, så er det der mere surmuling enn konstruktiv debatt.

Originally posted by xilian
        Selv om fyren er opptatt av at ikke stripa skal bli fjerna kan dere droppe ymse setninger forbeholdt finnmarkinger etc...
        Hahaha, det tolker jeg som en blankofullmakt til å si hva jeg vil her på forumet!
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• sveininge
          • Dec 2007
          • 1205

Da finnes det støy politi og CE politi på forumet

Sent from my iPhone using Tapatalk
          Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• troasb
            • Dec 2008
            • 591

Uten at jeg har hørt flyet det er snakk om, vel jeg har jo hørt på noen av videoene hans, så vil jeg si at modeller med propeller som går supersonisk i slike hastigeter (spres over stort område), vil man få problemer med støyen for å fly på svært mange modellflyplasser. Naboene har jo ikke støymåler, de reager på den subjektive oppfattelsen av støyen. Og slik høyfrekvent lyd vet jeg av erfaring at er noe det reageres fortest på. Modellflyplasser vokser ikke på trær, særlig ikke i byområder, og det skal ikke mer enn en sur nabo til for at flyplassen kan forsvinne. Så er man i tvil om modellen bråker for mye, så synes jeg man skal få tatt en måling visning før man flyr.
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Supersonisk? Hvor stor propeller, og hvor høyt turtall er det snakk om?

Comment

• Arcteryxxx
                • Nov 2010
                • 1070

Det er ikke i nærheten av supersonisk hastighet på prop. APC 7x5Sport og 26k rpm.
                I hangaren:

SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

Comment

• xxl
                  • Feb 2008
                  • 1624

Les signaturen til biplan så forstår dere hvilken verden han lever i !
                  BOOMA Intelliswitch

Odd A Eriksen

Comment

• Grumps
                    • Apr 2011
                    • 319

Skal godt gjøres å ikke finnet et forum som har litt trolling og annet slarv. Om man ser på denne posten og bare "blokker" ut det meste andre vissvasset i mellom postene til Biplan og Arcteryxxx som faktisk er de to involverte parter.

De har allerede blitt enige og kommet til et kompromiss som funker for begge (tror jeg?). Tror nok kanskje dette er litt feil plass å lufte dette, at kanskje Vingtors egne fora hadde vært mer egnet til å starte med i allefall. Tror også saken her gjaldt naboenes ører og ikke nødvendigvis Biplans ører.

Så kommer da alle trollene fram for å lage storm i vannglass (det var også flere konstruktive poster). Da blir det som nå at det går på person og ikke på sak som er det viktige her, for vi ønsker vel flere flyplasser, og ikke færre?

Originally posted by jotto
                    Hahaha, det tolker jeg som en blankofullmakt til å si hva jeg vil her på forumet!
                    Bra vi finnmarkinger har noen fordeler
                    Thomas Kristensen (30)
                    Oslo, Grefsen

Radio: Spektrum DX6i & DX8
                    Ultra Micro: Mange forskjellige
                    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

Originally posted by Arcteryxxx
                      Det er ikke i nærheten av supersonisk hastighet på prop. APC 7x5Sport og 26k rpm.
                      det stemmer. tipp hastigheten på din propell vil ligge på ca 230 m/s noe som er godt under lydens hastighet.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• Bex
                        • Oct 2009
                        • 31

Dette er noe av grunnen til at jeg ikke orker å møte opp på stripa med mine 40-50talls Vintage-modeller med bensinmotorer som Rocket, Ohlsson & Rice og Torpedo. Noen få syns det er interresant, de fleste mener det bråker for mye (som en litt eldre gressklipper), det overskygger faktisk allt annet: det bråker for mye.
                        Jaja, da får motorene fortsatt stå i hylla da, gir ikke mye lyd ifra seg derfra ihvertfall....
                        Parkzone Mustang
                        Brooklyn Dodger
                        Simplex 40
                        Graupner Topsy

På byggebordet:
                        Stinson Reliant SR9 fra Berkley Models tegning
                        Gloster Gladiator 1/10 (Thörn)
                        Brian Taylor Gloster Gladiator
                        Buzzard Bombshell

Comment

• Sniper
                          • Nov 2005
                          • 1386

Jeg er så glad for at stripa vår ligger i et område regulert for støyende aktiviteter. Tenk dere en heftig 3D-video eller en video av en warbird med en Moki stjernemotor som dere ser på på youtube. Hvor mange ville synes det var like artig hvis man skrudde lyden helt av? Underholdende? Hvor artig hadde det vært hvis speedwaysyklene hadde vært drevet av LIPO- batterier?

Jeg forstår selvfølgelig at man ikke ønsker å miste en stripe. Men for meg hadde valget vært enkelt hvis det hadde stått mellom "lydløse" fly eller ikke fly (på den plassen) i det hele tatt. Jeg ønsker ikke å drive med modellflyging på andre, som velger å irritere seg, sine premisser. Skulle man tatt 100% hensyn til alle som ytrer misnøye med støy ville det ikke vært mange flyplassene igjen her på berget. Det vil ALLTID være noen som klager. Enkelte klager selv på seilfly - på visuell støy! Misforstå meg rett; jeg er ikke for å fremelske støy heller. Bruker selv canistere m.m.. der jeg kan. Men ikke pokker om jeg går over til f.eks treblads propell når jeg skal fly 3D.

For noen dager siden var det en kar på stripa vår med en lynrask sak med pusherpropell og mye lyd. Blant dem som var på stripa (både eldre og yngre) var det ikke én som syntes dette var bråk - det var musikk i alles ører og svært underholdende. Lyden understreket hastigheten.

Som sagt skjønner vel alle at man ikke ønsker å miste en flyplass. Håper forbundet bruker mye av kontingentpengene til å jobbe for at kommunene/fylkene tildeler modellflysporten regulerte områder. Og før jeg blir kraftig imøtegått; jeg respekterer at andre kan være dønn uenig
                          Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Arcteryxxx
                            • Nov 2010
                            • 1070

Bare så det skal være nevnt så finnes det gode alternativer når det gjelder flotte anlegg på Østlandet. Selv flyr jeg mest på stripa til Indre Østfold Modellflyklubb i Eidsberg Kommune (Mysen). Ca en times kjøring fra Oslo. Hovedstripa er på 200x30 meter med tverrstripe på 85 meters lengde. Flyging alle dager bortsett fra bevegelige helligdager, 17. mai og slikt, men støyende modeller har kun adgang onsdag, lørdag og søndag.
                            Det finnes også egen HeliPad for fuel helikopter der.
                            Klubben trenger flere medlemmer!
                            Vil du vite mer, send meg en mail eller gå inn på iomfk.com.
                            Last edited by Arcteryxxx; 17-06-11, 22:36.
                            I hangaren:

SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

Comment

• jeeeeeeright
                              • Mar 2008
                              • 1052

Nå var det vel jeg som uttalte at jeg ønsket at propellen skulle gå supersonisk på et av flyene mine og ikke Arcteryxxx, så hvorfor han blir uthengt med det sitatet forstår jeg ikke.
                              På det nevnte flyet spinner jeg en 6"x5" propell på ca 68.000rpm (målt/logget turtall) med det nåværende oppsettet, og ettersom dette bråker noe aldeles hysterisk blir dette flyet bare brukt på stevner/show og andre steder helt uten støyrestriksjoner.
                              Remi A. Sørensen - 94877903
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Krazy-K
                                • Jul 2006
                                • 339

HOHO!
                                Begynner å bli morsom lesing dette :P

Regner med at klubben har måle-apparatene på plass, spesielt hvis det ligger så nært at dere er vettskremte for naboene! Hva står det i leiekontrakten?

Og ja, jeg er helt enig i at naboer skal respekteres, så hva sier kontrakten, ikke klubbskriveriet?
                                Kenneth Davidsen

Comment

Working...