Unconfigured Ad

Collapse

Lydnivå på modellflyplassen - selvdisiplin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Vi ligger godt ute på landet - ca 40 km utenfor Oslo. Det har vært klager fra naboer tidligere på støy og vi har forbud mot søndagsflyging. Det har blitt åpnet for at det kan testes for elektro på søndager men det har ikke blitt satt i system.

Forstår godt at man ønsker å ett godt forhold til naboene da det er en flyplass som Vingtor har har hatt i mer enn 20 år. Fra jeg ble medlem for 8 år siden så har det største problemet vært for høy fart gjennom gårdstun og att ikke medlemmer har fløyet der utenfor åpningstider og på søndager.

Det som gjør at jeg reagerte på hele greiene er at jeg oppfattet ikke lyden som plagsom og godt innenfor det som mange andre medlemmer har fløyet der tidligere uten noen sure kommentarer. Vil heller tro at fordi det er ett nytt fjes så kommer innlegget. Hadde det vært en av gamlekara så hadde man holdt kjeft og akseptert det.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• ArneH
      • Dec 2009
      • 1562

Men hver eneste helg så går gressklippere, motorsager, flisekuttere etc. i en jevn dur fra morgen til kveld. Ingen klager, for det er en akseptert aktivitet. Ro og fred er blitt en luksus, og mangelvare. Jeg hater intens lyden av motorsager!! Sorry, måtte bare få det ut!
      Last edited by ArneH; 18-06-11, 08:53.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Originally posted by jeeeeeeright
        Nå var det vel jeg som uttalte at jeg ønsket at propellen skulle gå supersonisk på et av flyene mine og ikke Arcteryxxx, så hvorfor han blir uthengt med det sitatet forstår jeg ikke.
        På det nevnte flyet spinner jeg en 6"x5" propell på ca 68.000rpm (målt/logget turtall) med det nåværende oppsettet, og ettersom dette bråker noe aldeles hysterisk blir dette flyet bare brukt på stevner/show og andre steder helt uten støyrestriksjoner.
        1. Ingen blir hengt ut. Ikke av meg i hvert fall.

2. Syykt!

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Originally posted by ArneH
          Men hver eneste helg så går gressklippere, motorsager, flisekuttere etc. i en jevn dur fra morgen til kveld. Ingen klager, for det er en akseptert aktivitet. Ro og fred er blitt en luksus, og mangelvare. Jeg hater intens lyden av motorsager!! Sorry, måtte bare få det ut!
          Naboen min har en bordsag (sirkelsag) som er sykt irriterende når han starter den på kveldene mens jeg ser film. Samme naboen kom ut ytterdøren mens jeg vaska bil, og kikka seg rundt på himmelen før han snøfta høylytt i irritasjon på en EDF-modell som en annen nabo fløy på et jorde lengre bort. Flyet bråker langt mindre enn saga fra denne avstanden. Mennesker er navlebeskuende ut fra situasjonen de selv befinner seg i.

Comment

• Kaptein Kok
            • Apr 2009
            • 296

Haha, internett diskusjoner er konstruktive...

Selv har jeg alltid som mål å få mine modeller mest mulig stille. Ser overhodet inget poeng i mer lyd enn hva jeg må ha.

Eneste lydsignaturer som oppfattes som akseptable for meg fra fuel modeller er stjernemotor og jet. Ellers er en stille elektro modell med rett propell lyd minst like "scala" i lyden som glow og bensin motorer. Høres mer ut som plenklippere enn fly uansett....

Eneste modellen jeg ikke er fornøyd med lyden av er min 126" Slick pga for høyt turtall. Jeg kommer til å bytte motor på denne pga det.

Comment

• rcmodeller
              Forhandler
              • Jun 2003
              • 374

Folkens

Dette er faktisk bra!
              Få lufta litt ut internt i miljøet også skader ingen.
              Man må tåle litt pepper uten å bli sur, også internt.
              Det er IKKE ukolegialt. Bare sunnt faktisk å få blåst ut litt av og til.
              Og leser man litt mellom linjene også, så er her faktisk mye å lære, selv om noen kan være litt kjappe over tastaturet.

RC Modeller ft i Kina

Ps: Har fått mye pepper her, men er like blid for det.

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Tja.
                Noen tråder har vært om folk som mister stripa, gjerne pga støy...
                Andre tar hensyn og gjør sitt beste for å støydempe modellene eller tar til vettet og flyr elektro med fornuftig turtall for å prøve å berge stripa som kanskje henger i en tynn tråd...
                Og så er det noen som mener at man SKAL ha lov til å lage så mye bråk som mulig siden man selv syntes lyden er herlig og mener at dette skal alle kunne gjøre uansett. Samtidig irriterer folk seg over gressklippere når man sitter ute med ei kald i lanken...

99% av folk mener dette vi driver med er tull, og bråk aksepteres ikke. Nei, ikke vær redd for å si fra om noen tøyer strikken hvis man har stripe med naboer. Plutselig har man ikke stripa lenger.

Og flyr man langt ute på landsbygda uten naboer og med frieksos eller 30.000 RPM så for all del. Men ikke kall folk som vet de flyr på nåde for idioter etc av den grunn.

Drittsekker.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• oistein
                  Moderator
                  • Apr 2006
                  • 681

Må bare si at jeg aldri irriteres av støy. Støy liker jeg for da kan jeg støye og.

Hvorfor digger jeg modellfly stevne i Texas. Haha. Fordi det er frihet i praksis.

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

Comment

• troasb
                    • Dec 2008
                    • 591

Så enig med Joo. Vi kan ikke drive å støye med 25-30.000 rpm og mer lenger, da forsvinner flyplassene fortere en svint. Personlig har jeg ikke noe imot en Rossi 21 med 7x6 propell på 25.000 rpm og åpen pipe som jeg selv fløy racing med for mange år siden, men dessverre så liker ikke folk flest slik lyd. Skal man drive på med slikt må det være på spesielle steder med få støybegrensninger beregnet for slikt.

Jeg synes ikke kommentarene mot Biplan er særlig passende her. Jeg kjenner ikke begrensningene på plassen der, men når de avstår fra å fly på søndager og ikke tillater helikopter mer, så er det vel tydelig at de har begrenset tålmodighet fra naboene. Da sier det vel seg selv at 200km/t+ og skyhøyt turtall ikke rimer noe særlig.
                    Futaba T8FG-S
                    Noen planker og noen visper

Comment

• -GAS-
                      • Jun 2007
                      • 1323

Originally posted by oistein
                      Må bare si at jeg aldri irriteres av støy.
                      Må bare si du er utrolig heldig Oistein Når kjerringa setter seg foran PC`n og begynner å legge kabal må jeg gå vekk! får helt fantastisk vondt i kroppen av museklikking, også det at folk tygger knaske godt som potetgull og popcorn. Dette er noe som ligger i familien vår. Yngste søster har det nok værst, hun tåler ikke en gang at noen drar sokken over en hæl som er tørrhudet!

Så hva er støy? jo akkurat de lydene man ikke liker eller tåler.

Noe av det beste jeg hører er en F-16 på full etterbrenner eller et par topfuel dragstere som drar stripa, finnes ikke støy i mine ører det. Lyden av en Merlin V12 kunne jeg brukt som sovemedisin.... balsam for sjelen det Et forferdelig lurveleven for de som ikke er inntresert i motor og fly.

Uansett da, denne tråden belyser noen veldig viktige punkter. Det er faktisk flere striper som blir lagt ned pga. støy. Det er viktig å trå pent og tenke seg om.
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Originally posted by troasb
                        ...når de avstår fra å fly på søndager og ikke tillater helikopter mer, så er det vel tydelig at de har begrenset tålmodighet fra naboene.
                        Jeg ser ikke sammenhengen mellom helikopter og støy i forhold til naboene?
                        Kan du forklare den nærmere?
                        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

Comment

• Brumm
                          • Apr 2008
                          • 1816

Jeg synes ikke kommentarene mot Biplan er særlig passende her.
                          Jeg synes han har gjort seg sånn passe fortjent til det..

Jeg kjenner ikke begrensningene på plassen der, men når de avstår fra å fly på søndager og ikke tillater helikopter mer, så er det vel tydelig at de har begrenset tålmodighet fra naboene.
                          Når jeg hører om klubber som forbyr helikopter utelukkende pga "støy" stiller jeg meg litt tvilende til om det faktisk er motivet..
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Bomberguy
                            • Jun 2006
                            • 746

Leser denne tråden med stor interesse, at modellflyaktivitet lager forskjellige former av lyd ser ut til å være den eneste man kan være enige om

Noen av mine betraktninger rundt dette tema. Første skritt er vel å avklare hva støy er, i Norge er støy definert som "uønsket lyd", les mere her. En annen publikasjon av interesse er "Veileder til Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (støyretningslinjen)" les kapittel 2 som omhandler støysonekart, modellfly klassifiseres under motorsport. Les også "Forurensningsforskriften" kap. 5. Dette er de tørre fakta som gjelder for oss slik jeg ser det.

Vi modellflygere er en, skal vi si, "komplisert sammensatt gruppe av enkeltindivider med vidt forskjellige preferanser". Vi har lett for å klassifisere de delene av hobbyen vår som vi selv ikke har interesse for som plagsom, og det kan synes som om helikopterfolket blir utsatt for dette til det nesten ekstreme. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke liker å fly sammen med en som flyr helikopter, hovring eller 3D. Men jeg mener de har like stor rett til flyplassen som jeg har og tilpasser min flyging til det. Jeg opplever alltid at helifolket respekterer at jeg ønsker å fly uten kremvisper i lufta, men jeg må da selvfølgelig respektere deres tid i lufta. Samtidig så vet jeg at naboene til flyplassen hører mine skalafly når de er i lufta mens heliene nesten ikke blir hørt! Vi har fått kommentarer på jetfly, hovrekjerrer, elektro vinger og slike ting, men merkelig nok så har Elefunfly med 40 stk 3D helipiloter ikke pådratt seg negative kommentarer???

På flyplassen vår så har vi over en lengre tid prøvd å påvirke folks holdninger til støy (for naboene). Eksempelvis så sier vi at på fredag og lørdag kveld på vår/forsommer, så tar vi spesielle hensyn hvis været er av en slik art at det er naturlig at naboene sitter ute å griller. Det betyr strengt tatt at mine tomotors fly med totaktere som stort sett går på fullt øs er groundet. 50cc 3D hovrekjerrer trenger ikke å hovre i 50 meters høyde for så å stige med full gass opp til vårherre, men heller fly lavere og med bevissthet på throttlebruk så er det problemfritt. Rolige jetfly går også greit, helier med elektro eller fuel er problemfritt for alle andre enn noen av de som er på flyplassen (meg stort sett )

Bevissthet på den lydforurensingen vi påfører våre omgivelser tror jeg er nødvendig for at vi skal ha flyplasser i fremtiden. Jeg tror det er like viktig å være bevisst på når jeg støyer som hvor mye jeg støyer (jeg tenker da naboer igjen). Det at en skalatulling som meg ikke liker helilyd er derimot noe man ikke skal trenge å ta hensyn til da jeg oppsøker flyplassen frivillig.
                            Last edited by Bomberguy; 19-06-11, 11:46. Reason: tyrkleif

Comment

• troasb
                              • Dec 2008
                              • 591

Originally posted by arhennie
                              Jeg ser ikke sammenhengen mellom helikopter og støy i forhold til naboene?
                              Kan du forklare den nærmere?
                              Der hvor vi fløy før gikk mye av naboklagene på akkurat helikopter, så jeg antar det er derfor Vingtor har forbudt det.
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

Comment

• arhennie
                                • Mar 2008
                                • 4316

Der hvor vi fløy før gikk mye av naboklagene på akkurat helikopter, så jeg antar det er derfor Vingtor har forbudt det.
                                Det har jeg svært vanskelig for å tro. Så sant dere ikke hadde stripa nærmest inne i hagene til folk.
                                Det jeg har lettere for å tro er at folk i klubben som vil heli til livs tilpasser sannheten for å få det som de vil.
                                arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...