Unconfigured Ad

Collapse

Lydnivå på modellflyplassen - selvdisiplin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • troasb
    • Dec 2008
    • 591

Originally posted by arhennie
    Det har jeg svært vanskelig for å tro. Så sant dere ikke hadde stripa nærmest inne i hagene til folk.
    Det jeg har lettere for å tro er at folk i klubben som vil heli til livs tilpasser sannheten for å få det som de vil.
    Jeg synes det var rart jeg og, men det er sant. Det har kanskje noe med beliggenheten, hus som ikke ligger så langt unna over flyplassen. Men det var aldri snakk om noe heliforbud hos oss, bare å tilpasse flygingen til andre områder på stripa.

Men jeg er klar over at mange flyfolk misliker helier intenst på flyplassen. Nå flyr jeg begge deler, og jeg kjenner meg igjen i det Jamie sier, men man kan tilpasse seg slik at de som synes det er plagsomt med heli i luften samtidig mens man flyr fly få slippe det og omvendt.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

Comment

• Kaptein Kok
      • Apr 2009
      • 296

Sweet, nå er det konspirasjonsteorier og. Kjør på.

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Originally posted by arhennie
        Det har jeg svært vanskelig for å tro. Så sant dere ikke hadde stripa nærmest inne i hagene til folk.
        Det jeg har lettere for å tro er at folk i klubben som vil heli til livs tilpasser sannheten for å få det som de vil.
        Ut fra det jeg har hørt om kulturen i VingTor, så er vel det den mest sannsynlige forklaringen
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Superstar40
          • Dec 2002
          • 1667

Helikopter er ikke forbudt pga av støy. Det er på grunn av at Vingtor fra gammelt av er en ren flyklubb og man har ikke sett at en som hovrer over stripa er forenlig med vanlig flyaktivitet. Man kan like det eller ikke men klubben har tatt ett valg i forhold til dette.(Dette er ikke en styrebeslutning - se annen tråd angåend utestengelse men en avgjørelse tatt på årsmøtet). Forøvrig så er Blackbird i Follo med flyplass på haver åpent for helikopter.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Sniper
            • Nov 2005
            • 1386

Ikke forenelig med vanlig flyaktivitet? For all del, hvis det er sånn de vil ha det der. Men her i Grenland har aldri dette engang vært en problemstilling. Skulle gjerne sett enda fler piloter, både fly og heli, til enhver tid.
            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Brumm
              • Apr 2008
              • 1816

Originally posted by jotto
              Ut fra det jeg har hørt om kulturen i VingTor, så er vel det den mest sannsynlige forklaringen

Ja, denne tråden bekrefter at ryktene er sanne..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Superstar40
                • Dec 2002
                • 1667

Originally posted by Brumm
                Ja, denne tråden bekrefter at ryktene er sanne..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
                Ja det er et aktivt pattern miljø og fra gammelt av flere deltakere i skala konkurranser. Så for en som flyr fly så er miljøet ut fra hva jeg vurderer kjempebra. Har blitt godt ivaretatt fra min start som modellflyger for 9 år siden og frem til jeg var istand til å fly på egen hånd. Når klubber rundt har anledning til å fly heli og Oslo også har en heliklubb så ser jeg faktisk ikke det store poenget med å åpne for alle.

Var selv ute i går og fløy med eldste aktive pilot i klubben på 80 + og som enkemann så sier han at det sosiale miljøet i klubben for han er gull verdt.

Så kulturen våres er kort og greit: alle som flyr fixed ving og holder støy kravene er hjertelig velkommen, både som vanlig flyger og som konkurranse pilot.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Helihover
                  • Nov 2005
                  • 135

Originally posted by Superstar40
                  Helikopter er ikke forbudt pga av støy. Det er på grunn av at Vingtor fra gammelt av er en ren flyklubb og man har ikke sett at en som hovrer over stripa er forenlig med vanlig flyaktivitet. Man kan like det eller ikke men klubben har tatt ett valg i forhold til dette.(Dette er ikke en styrebeslutning - se annen tråd angåend utestengelse men en avgjørelse tatt på årsmøtet). Forøvrig så er Blackbird i Follo med flyplass på haver åpent for helikopter.
                  Jeg må faktisk få lov til å korrigere deg der. Jeg var på angjeldende årsmøte og HOVEDGRUNNEN var frykten for støy. Dette var argumentet som ble brukt. INGEN nevte noe om at helikopterflyging ikke var forenelig med fly. Jan Harry Svendsen

Comment

• Trulsen
                    • Aug 2006
                    • 3411

Woho... Bare meg som ser dobbeltmoralen opp i dette her?? Først så sliiiiter man med å få en stripe fordi RC er en "sær" intresse som ikke opptar så veldig mange personer. Så når man først har fått en stripe skal man nekte helikopter og dermed en god % nye intressenter i å være på stripa!?!? Hvor er logikken i det da? Et helikopter bråker ikke noe mer enn en 50cc uansett? Ta compass Atom 6HV foreksempel som bråker like lite som en Trex 450 omtrent..

Fytti, jeg blir kvalm av slike diskusjoner og min avsky mot storbyer blir større og større.. Gøy på landet hvor reglene er litt mer slepphendte enn i Mekka/Oslo....

Comment

• Superstar40
                      • Dec 2002
                      • 1667

Originally posted by Helihover
                      Jeg må faktisk få lov til å korrigere deg der. Jeg var på angjeldende årsmøte og HOVEDGRUNNEN var frykten for støy. Dette var argumentet som ble brukt. INGEN nevte noe om at helikopterflyging ikke var forenelig med fly. Jan Harry Svendsen
                      Ok, var ikke på det årsmøtet men har bare fått referert fra andre hva som var begrunnelsen.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

Originally posted by Trulsen

Fytti, jeg blir kvalm av slike diskusjoner og min avsky mot storbyer blir større og større.. Gøy på landet hvor reglene er litt mer slepphendte enn i Mekka/Oslo....
                        Endelig en bergenser som har innsett at Bergen ikke er en by. Bortsett fra dét, så er det faktisk sånn at virkeligheten er ulik for ulike deler av verden. Noe av det som er trist med Oslo, er at vi ikke har stripe i kommunen (som forövrig er veldig mye större enn Oslo by). Diskusjoner om stöy må ta utgangspunkt i lokale forhold, og Vingtors situasjon må vurderes av Vingtors medlemmer. Det er jo de som kjenner forholdene på stripa. Forövrig er Brann et mökkalag, og alle som er uenige i at Skeid er verdens beste fotballag er idioter.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

Comment

• Trulsen
                          • Aug 2006
                          • 3411

Jeg er sunnmøring som siste 5 årene har vært bosatt i Bergen men har nå tatt til vett og flyttet tilbake til palmekysten. Forøvrig enig i innlegget ditt Måtte humre litt for meg selv... Og ja, Brann er et møkkalag. Ålesund derimot!

Comment

• bjeff
                            • Jul 2007
                            • 2010

Ålesund, ja. Det er vel der Rekdal holder til for tiden. Syns han virker litt gretten om dagen, lengter vel tilbake til Oslo. Husker da min bedre halvdel satt seg på stolen til Reka under Sör-Korea-Italia på Bohemen (fotball-pub i Oslo), han var på dass. Det var stappfullt, men INGEN satt seg på stolen til Reka. Det ble ikke noe stress, selvsagt, men et stort "ursäkta" da hun skjönte hvem hun tok plassen fra. Det som er kult med Oslo, er at de fleste har innflytterbakgrunn. Det er lov å dumme seg ut.

Og så kan vi kanskje sette en strek for denne tråden, som startet med at et medlem av Vingtor KANSKJE tok litt kraftig i, og at andre medlemmer av Vingtor tok tak i det på en saklig måte. Hva Vingtors medlemmer velger angående helikopter er en sak for klubbens medlemmer.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

Comment

• lupus49
                              • May 2008
                              • 647

Dette med støy og rc er underlige greier. Problemet er forståelig nok i svært tettbygde strøk som Oslo og omegn, men vi lever i et svært grisgrendt land og det pussige er at det rundt hele Norge finnes crossbaner hvor motorsykler og halvt vrakede biler får drønne avgårde i fri utfoldelse. De bråker selvsagt nede på bakken. men det høres vitterlig langt avsted. Det finnes mange heldige løsninger hvor rc-folket har inngått avtale med motocrossfolket som f.eks i Dyrøy i Troms hvor banen kan benyttes til begge formål.
                              Flisespikkeri er gøy!
                              Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                              Dyrøy MFK
                              ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                              http://rolv.info

Comment

• RGJ
                                • Jul 2004
                                • 922

kraftig i!?

Og så kan vi kanskje sette en strek for denne tråden, som startet med at et medlem av Vingtor KANSKJE tok litt kraftig i, og at andre medlemmer av Vingtor tok tak i det på en saklig måte. Hva Vingtors medlemmer velger angående helikopter er en sak for klubbens medlemmer
                                Nå har jeg kjent Tom Roy siden tidlig 80 tallet har vel aldri kjent han som en som tar kraftig i eller hever stemmen på noen måte.
                                Må si jeg har blitt kraftig provosert av en del usaklige utsagn i denne tråden ...er vel såvidt jeg husker første "krangle" tråd jeg har hivd meg innpå så vidt jeg husker...???
                                Vet jo at det har vært litt problemer på Ås med støy gjennom åra så jeg skjønner godt de er redde for plassen sin , noe som kanskje andre rundt om også bør være selv om en ikke har hatt støy klager vi lever ikke i et land som kan sammenlignes med feks USA hvor det er tøft med støy og det er milevis til nærmeste nabo noen steder.
                                og vi skal huske at lyd kan måles men støy kan faktisk ikke...støy er lyd som den som hører den ikke liker eller vil ha der uahengig av desibel frevens osv.
                                Så Tom Roy ...du har min fulle støtte i dine bekymringer...mitt siste innlegg i denne tråden om ikke noen provosere meg for kraftig
                                Rune Gjelsnes
                                Vikersund
                                92624841

Comment

Working...