Unconfigured Ad

Collapse

Lydnivå på modellflyplassen - selvdisiplin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Kan jo være verdt å nevne at dekkstøy fra biler er et tema og avgifter vurderes...
    Når jeg syntes at snerringa i karbonanlegget på MCen min er musikk så er det garantert ingen naboer som er enige med meg i det...
    Når kompiser med HD og raka rør kommer oppover bakken og skal på besøk til meg står jeg og nyyyter lyden. Tror neppe naboene nyter den...

Unødvendig "lyd" som er musikk i øregangene til noen av oss oppfattes av de fleste andre som nettopp støy.

Og man mener mye forskjellig, også internt i modellflymiljøet. Kanskje ikke rart de som absolutt ikke ser meningen med modellfly men bor i nærheten av stripene våre reagerer? Sånn er det bare. Og framover vil nok terskelen for hva som aksepteres bli stadig lavere, ikke høyere.

Lysforurensing er også eget tema.

Så vi som har stripe med bebyggelse rundt må faktisk aktivt jobbe for å begrense den belastningen verden rundt oss ser oss som. Evt flytte til et land der navlebeskuende nyrike drittsekker som mange nordmenn er ikke fins. Se til Tyskland der hobbyen ikke regnes som barnelek men faktisk regnes som helt ålreit
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Arcteryxxx
      • Nov 2010
      • 1070

Siden det var min flyging på Vingtors stripe som satte i gang denne tråden vil jeg gjerne dele noen tanker om temaet.

Det er et viktig ord i navnet på denne tråden som etter hva jeg kan se ikke har vært nevnt i det hele tatt: "selvdisiplin!"
      Her har Biplan et godt poeng som jeg er helt enig i. Riktig nok kunne sikkert jeg og Biplan (og sikkert en del andre piloter også) ha diskutert hva som er støy og hva som er musikk i dagesvis uten å bli enige, men det er ikke poenget her. Jeg støtter Biplan i at hver og en bør gjøre det som er mulig for at utøvelsen av vår hobby skal være så skånsom for omgivelsene som mulig. Jeg tar hans synspunkter på alvor, og vil gjøre det som er mulig (innenfor rimelighetens grenser) for å gjøre den modellen så stillegående som mulig. Den modellen det er snakk om vil ikke bli fløyet på Vingtors stripe før den er støymålt og evt. godkjent i hht. kravene i Vingtors bestemmelser. Hvis den ikke oppfyller kravene vil modellen ikke flys i det området igjen med mindre jeg blir spesielt invitert... Jeg har tross alt tilgang til andre steder hvor jeg kan bråke litt mer.

En annen ting er dette med respekt. Jeg mener her både respekt for hverandre som utøvere av forskjellige grener av RC-hobbyen og respekt for de forskjellige klubbenes bestemmelser. Mine interesser fordeler seg på 40% flyging, 30% fart, 20% motorteknologi og 10% bygging, og jeg skjønner godt at andre har en annen fordeling eller sågar helt andre ingredienser i sin bukett. På samme måte som jeg forventer at andre utøvere respekterer mine interesser vil jeg også understreke at respekten vil være gjensidig. Det burde være takhøyde for alt i denne hobbyen, for er det én ting vi ikke er tjent med så er det vel tak!

Jeg sitter selv i styret for en modellflyklubb på Østlandet og vil nødig opptre på kant med de reglene som gjelder i vår klubb, og vil desto mer være oppmerksom på reglene hos en klubb jeg er gjest hos. Derfor er det på sin plass å beklage nok en gang at min opptreden hos Vingtor ga grunnlag for denne tråden, selv om tråden har inneholdt mange gode poenger og således vært verdifull i seg selv. Underholdningsverdien har det heller ikke vært noe å si på.

Jeg ønsker alle som har fulgt denne tråden en riktig god sesong, og avslutter med en oppsummering som NLF allerede har gjort for oss.... (se bilde)
      Click image for larger version

Name:	Lufta er for alle.jpg
Views:	1
Size:	81.1 KB
ID:	579704

-Peter
      Last edited by Arcteryxxx; 21-06-11, 10:49.
      I hangaren:

SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

Comment

• lpriis
        • Jan 2005
        • 534

Hørte denne i fullt driv på Aurskog-Høland..Syns ikke den bråka i det heletatt jeg.
        Lars Petter Nesse

Votec 322 40% 3W170cs
        Extra 330 40% 3W212cs

Comment

Working...