Unconfigured Ad

Collapse

NLF, forsikring, kun lokal flyging m.m..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sniper
    • Nov 2005
    • 1386

NLF, forsikring, kun lokal flyging m.m..

Fikk en telefon i forrige uke fra en som ville bli medlem i klubben, men lurte på følgende;

Han var medlem i en klubb i Telemark som ikke var NLF-klubb (Nome). Når det gjaldt forsikring var allikevel alle medlemmene forsikret gjennom klubben. Dette kostet klubben den nette sum av kr 1500,- i året. Forsikringen gjaldt i Norden, og hadde høy egenandel men dog.. Han deltar ikke på stevner eller flyr på treff - kun en vanlig søndagsflyger som flyr hull i luften på den lokale stripa og det er det.

Så ønsker han å melde seg inn i vår klubb. Dette medfører den nette sum av kr 1.070,-. Vedkommende synes dette er dyrt, og han ER jo allerede forsikret, så argumentet med NLF faller litt bort for hans vedkommende. Teknisk sett kan han ikke meldes inn i klubben uten å samtidig bli NLF-medlem. Jeg forstår problemstillingen og lurer på hvorfor NLF skal ha såpass godt betalt når man kan forsikre en hel klubb for en brøkdel av hva NLF drar inn og hva klubben(e) konkret får i retur. Nok om det.

Mail i dag;

"Hei XX

Ref. tidligere tlf. samtale. Da jeg nå nesten ikke er aktiv og på langt nær med i konkuranser, synes jeg at medlemskapet nå blir for dyrt. Det går alt for mye til NLF. På bakgrunn av dette ser jeg meg nødt til å si opp medlemskapet i MFK Vingen.

Med vennlig hilsen

XX"

Jeg synes det er for gærnt at erfarne piloter som flyr av og til, lokalt, ikke kan være medlemmer i en klubb og "fly lovlig" uten at NLF skal ha sitt. Vi finner nok alltids en praktisk løsning på problemet, men ingen tvil om at det faller en del trivelig mennesker ut av klubben(e) på grunn av dette.

Nå skal det sies at klubben har hatt god vekst i det siste, men man skal ikke hvile på laurbærene og jeg synes det er en verdi i seg selv å beholde flest mulig medlemmer lengst mulig.

Andre som erfarer det samme, evt har løst dette på fornuftig vis?
    Geir

3D plane - 1D brain
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Har samme erfaring men på en måte motsatt. jeg er nå leder i rena rc-flyklubb. vi står ikke i nlf. har egen forsikring og rundt 40medlemmer. kjører med en medlemskontigent på 300kr og går 10 000kr overskudd på medlemskontigenten hvert år når forsikringen er betalt. Så kommer problemet. jeg liker å reise og besøke andre klubber i nærområdet og fly, men da må jeg være medlem i en nlf klubb for den forsikringa jeg har er ikke godkjent av nlf. selv om den har omtrent nøyaktig de samme betingelser. og stevner/treff kan jeg jo bare glemme. Har da endt opp med å meldt meg inn i en nlf klubb bare for å kunne delte på treff. har da meldt meg inn i en klubb som vel er opprettet kun med det øye att de som ikke har en lokal nlf klubb skal kunne har forsikring og kontigenten er bare det som nlf skal ha. ikke noe lokalt til klubben og det er nå 620kr det dobbelte som vi har i vår lokale klubb. min mening er att NLF driver diktatur på dette området med forsikring som unskyldning. Burde vært nok hvis man kunne legge frem ett forsikringsbevis som viser hva den dekker.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Akkurat nå er det vel opp til hver enkelt klubb hvordan de ønsker å gjøre dette. Med egen forsikring, NLF forsikring, eller uten forsikring i det hele tatt. Men om noen år når Luftfartsmyndighetene kommer med sin forskrift som vil forby alt utenom leketøy så er det vel ikke lenger noen vei utenom. Da blir all flyging utenom NLF å regne som lovbrudd. Så kos dere mens dere kan...
      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

Comment

• Sniper
        • Nov 2005
        • 1386

Jeg er helt enig med deg, Tyor. Selv ønsker jeg å være med på et treff i ny og ne og snuser også litt på IMAC. Men da er det opp til meg, slik som ordningen er i dag, å søke meg til NLF - om jeg liker det eller ei.

Synes det er synd på vegne av nybegynneren, unggutten, søndagsflygeren, pensjonisten eller min far som synes det er gøy å skolefly med meg av og til at det skal være slik. Har ikke noe til overs for NLF-diktaturet jeg heller, da jeg ikke synes det kommer all verdens i retur. Og når medlemmer faller fra pga dette så er det betenkelig.

Snart er det årsmøte og jeg er åpen for en revurdering av hele greia. Et økonomisk løft for klubben muligens, samtidig som vi er mer attraktive for fler. Ironisk nok..
        Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Aviator
          • Mar 2005
          • 601

NLF skryter av at de er så hjelpsomme hvis noen får problemer med leie av stripe, planlegging av ny stripe osv....
          Når vi (Senja MFK) mista stripa våres var d bare masse mailskriving og inga action. Mao inga hjelp.

Lure litt på om det e noen som har vært uheldig å vært nødt å tatt i bruk forsikringa.... å ka blei resultatet?
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

At en 1000 lapp i året i medlemskontingent er dyrt får meg til å le, her skrytes og kjøpes det fly for 10.000 vis av kroner og alle gadget som koster mye mer pr år som gladlig handles fra nettbutikker og så synes man at snaue 500 kroner til NLF er dyrt. Det er ikke mer enn de fleste av dere bruker pr måned på duppedingser uten å blunke.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Sniper
              • Nov 2005
              • 1386

Joda. Men jeg snakker ikke for min egen del nå, men for dem som ønsker å være i miljøet uten at de kan eller vil legge mer i det enn de behøver. Han ene jeg refererte til tok noen turer oppom i løpet av sesongen med cuben sin og var fornøyd med det. Det må vi respektere.. Vet ikke hvordan det er i Vingtor, men i min klubb er det studenter, ungdommer, pensjonister m.m..

Så er det den andre siden av det der man kan tegne en likelydende forsikring privat, og som er like god som den NLF tilbyr. Hvorfor er ikke dette like bra? Som Aviator er inne på lengre oppe her; det er jo stort sett ingen hjelp å få fra NLF allikevel.

Kanskje burde det være valgfritt for det enkelte medlem å være i NLF eller ikke - egentlig ikke for mye forlangt slik jeg ser det.

For øvrig håper jeg ikke jeg skryter for mye
              Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• ArneH
                • Dec 2009
                • 1562

Jeg har noe av samme problem. Jeg er parkflyger. Jeg flyr mine småfly og seilfly på de lokale jordene, eller Bogstad. Så ble jeg syk, og må leve på arbeidsavklaringspenger fra NAV. Og da får du akkurat så du overlever, etter 30 år i god jobb.
                Var medlem av en klubb, men stripa lå skikkelig langt unna der jeg bor. Og på AAP, så har man ikke råd til bil. Så jeg hadde lite glede av klubben. Kontingenten gjorde også et stort innhogg i et stramt budsjett, så jeg meldte meg ut. Og står da uten forsikring.
                Finnes det et alternativ for oss som bare vil fly litt rundt på jordene? NLF godtar kun full uførepensjon før du får rabatt på kontingent. Jeg ser at i USA har de et eget parkflyger medlemskap i AMA. Skulle vært noe slikt her også. Men det er vel ikke noe alternativ til NLF, hvis jeg vil forsikre meg.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Raptor
                  • Sep 2003
                  • 837

Det som er det rare i denne hobbyen er at medlemskap skal helst være gratis. Selv er jeg medlem i 2 klubber til foruten min klubb lokalt som er medlem i NLF. At det er dyrt. ok. men det er noe jeg må leve med i mitt budsjett og det er klart... prioriteringer. Når en klubb overstiger et visst antall medlemmer bør de tenke på medlemskap i NLF. Til NLF betaler en en fast avgift pluss klubbavgift til sin primærklubb, En kan etter det være medlem i så mange klubber en vil tilsluttet NLF og da kun betale klubbavgifter. De fleste klubber som ikke er medlem i NLF har som regel en intern forsikring. Det er nu slik at er en medlem i NLF og en klubb utenom som ikke er i NLF så blir og er det nu slik at en må betale til begge klubbene uansett og uavhenhig av hverandre om en flyr en eller 10 ggr. pr. mnd. Jeg sier ikke at jeg er fornøyd med allt NLF gjør, men jeg vinkler det dithen at det er mer fordeler og være i NLF enn å stå utenfor.

Dessuten er nok dette en problemstilling en kan diskutere ihjel uten at alle blir fornøyd.
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

Comment

• sveininge
                    • Dec 2007
                    • 1205

Latterlig at folk klager på kontingenten. Er nok bare en brøkdel av hobby budsjettet deres uansett.
                    Kjekt og være forsikret om 80 000 kroners babyen flyr tur på egenhånd og eieren står på marka og klager på. Radioen
                    Slutt og klag og betal .

---
                    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.408234,5.280245
                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

At medlemskap ikke er gratis skjønner jeg godt. men pengene bør komme klubbene til gode. I følge siste MI er vi over 3000 medlemer i nlf nå. Med en kontigent på 620kr som går direkte til nlf så blir det over 1.8mill kr i året. hvor blir det av de pengene? det kommer ikke klubbene til gode i hvertfall. Har ikke hørt om en klubb som har fått noe hvelp fra nlf hverken når det gjelder problemer med stripe eller når de skal arrangere noe. og det har vel vært ett par tråder på forumet her om folk som har vært uheldige og prøvd og bruke forsikringa, men har vel ikke kommet så heldig ut de heller.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• Raptor
                        • Sep 2003
                        • 837

Statistisk så kan en være glad for at mengden holder seg unna de store ulykker. Eksempelvis vet jeg ved 2 tilfeller så har NLF betalt ut der begge var i grenseland til uaksomhet - men likevel gjort det. Den private forsikringsdelen som mange snakker om er det masse huller i og blir det mange nok av den så kommer forsikringsselskapene til å forlange også noe av utøveren med tanke på erfarenhet osv. Forsikringsselskapene snakker også meget godt sammen og bruker stort dett de samme sammensatte reglene men ulike premier/formuleringer. Sett fra et annet ironisk ståsted så må vi betale ansvarforsikring på bilen om vi kjører hver dag eller den står hele tiden i garasjen..
                        Slik er det og slik blir det så lenge reg. nummer befinner seg på bilen...Støttemedlemmer i en klubb skal selvsagt bare betale klubbmedlemskap eller medlemsavgift innunder dette, noen ggr, noe lavere sats enn aktive medlemmer. Forsikringer er nu en gang basert slik at det er en sum til felleskapet og skal hjelpe dem som er uheldig selv om en aldri får bruk for det selv. Den delen kjøper og betaler jeg gjerne og vil vel føle meg usikker på sidemann som ikke har noe..eller (?) for jeg håper iallfall at dette med forsikring blir valgfritt..Da er iallfall vi på feil vei.
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

Comment

• Sniper
                          • Nov 2005
                          • 1386

Har aldri opplevd som det rareste i hobbyen at medlemskap skal være gratis?? Aldri hørt om noen som mener det. Derimot er det mange som mener at det bør være en differensiering. Tror heller ikke det er mange uføre som flyr 80 000 kroners babyer.. Er det i det hele tatt mange modellflygere, sett i forhold til det totale antallet, som gjør det? Selv flyr jeg bl.a store bensinfly opp til 170cc, men det går an å ha to tanker (den ene er røyktank, hehe) samtidig.

Og: Hva er fordelene med NLF kontra det å være utenfor (sett bort i fra forsikring)? Jeg bare spør. Enkelte her er tydeligvis NLF-tilhengere men hverken konkurrerer eller deltar på stevner så vidt meg bekjent. Opplys meg Vis til suksesshistorier der NLF har jobba ræva av seg og bistått så det monner i retur for alle de kontingentkronene som kommer inn fra klubbene Det har vært nok av saker å engasjere seg i. Har de bidratt?

Er litt djevelens advokat her nå, men hvis en hel klubb kan forsikre seg for 1500,- i året - hvorfor skal den ikke gjøre det i stedet for at hvert medlem betaler 620 Kr for det samme?

Og for å snu litt på ting til dere som snakker om brøkdeler (litt generalisering her); Dere fnyser av hvor lite kontingenten utgjør, men så fort dere skal ha noe stæsj til flyet eller heliet så er det ikke måte på Kinahandel for å spare noen kroner. Da er norske forhandlere både grådige og trege. Kan man nedskrive verdien på pakka for å slippe litt toll så gjør man også det. I det minste får man varene, noe konkret, i hånda etterhvert. Hva får man av NLF som man ikke får av andre?

Bare sånn litt for å provosere
                          Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Sniper
                            • Nov 2005
                            • 1386

Originally posted by Raptor
                            Statistisk så kan en være glad for at mengden holder seg unna de store ulykker. Eksempelvis vet jeg ved 2 tilfeller så har NLF betalt ut der begge var i grenseland til uaksomhet - men likevel gjort det. Den private forsikringsdelen som mange snakker om er det masse huller i og blir det mange nok av den så kommer forsikringsselskapene til å forlange også noe av utøveren med tanke på erfarenhet osv. Forsikringsselskapene snakker også meget godt sammen og bruker stort dett de samme sammensatte reglene men ulike premier/formuleringer. Sett fra et annet ironisk ståsted så må vi betale ansvarforsikring på bilen om vi kjører hver dag eller den står hele tiden i garasjen..
                            Slik er det og slik blir det så lenge reg. nummer befinner seg på bilen...Støttemedlemmer i en klubb skal selvsagt bare betale klubbmedlemskap eller medlemsavgift innunder dette, noen ggr, noe lavere sats enn aktive medlemmer. Forsikringer er nu en gang basert slik at det er en sum til felleskapet og skal hjelpe dem som er uheldig selv om en aldri får bruk for det selv. Den delen kjøper og betaler jeg gjerne og vil vel føle meg usikker på sidemann som ikke har noe..eller (?) for jeg håper iallfall at dette med forsikring blir valgfritt..Da er iallfall vi på feil vei.
                            Poenget er at forsikring gjennom NLF er grisedyrt, i forhold til hva man slipper unna med på egen hånd. Og ulykkesstatistikken viser absolutt ingenting. For det er forsvinnende lite ulykker i modellflymiljøet. En risikoanalyse TROR jeg ville vist at det er temmelig risikofritt å drive med modellflyging. Tennis er kjempefarlig i forhold. For ikke å snakke om fluefiske eller Dart. Men det er klart en klubb burde være forsikret. Spørsmålet er gjennom NLF eller ei..
                            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Lars N
                              Moderator
                              • Apr 2002
                              • 2891

Kanskje litt OT men hva er forsikringsbetingelsene på den forsikringen til 1500,- og hvor mange personer dekker den? Bare nyskjerrig rett og slett....
                              Lars Norberg

Comment

Working...