Announcement

Collapse
No announcement yet.

Underskriftskampanje for å heve 200Kroners (moms)grensen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Eureka
    I tillegg selvfølgelig at staten taper store inntekter.
    Ville gjerne sett et tall...

    Jeg er av den oppfatning at 200 Kr er for lavt - uansett.
    Og til neste år så får vi være alene på europatoppen når det gjelder omsetningsavgift - 25% Noen land i verden som er "bedre"???

    Jeg betaler nok skatt over skatteseddelen!!!!!!!!!

    Ben_E
    Ben-Erik Ness
    Bergen Modellflyklubb

    Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

    www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


    http://www.bmfk.no
    http://www.jetsofbergen.no

    Comment


    • #17
      Uenig i at man ikke skal betale moms, men som sagt av noen andre her, det er alle gebyrene som irriterer meg, en hundrelapp eller to i mva kan jeg godt betale.

      Så: Ja til like vilkår !!!

      Det er en grunn til at NM kan ta 496,- for en servo som koster 25 USD 'over dammen'.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Ben_E
        Originally posted by Eureka
        I tillegg selvfølgelig at staten taper store inntekter.
        Ville gjerne sett et tall...

        Jeg er av den oppfatning at 200 Kr er for lavt - uansett.
        Og til neste år så får vi være alene på europatoppen når det gjelder omsetningsavgift - 25% Noen land i verden som er "bedre"???

        Jeg betaler nok skatt over skatteseddelen!!!!!!!!!

        Ben_E
        Har ikke noe tall sånn på direkten.
        Men, for å "drodle litt", grensehandelen mot Sverige, som kun går på prisforskjell, og ikke momsfritak, anslåes til 12-15 milliarder årlig.
        Der handler man stort sett ting som hver for seg koster under kr 1000,- og statens tap på 12 mrd i omsetning er 2,3 mrd.

        Selv om import med momsfritak via postordre bare utgjør 1% av dette vil staten tape 23 millioner i moms. Årlig.

        Comment


        • #19
          Handler du med et EU land kan det lønne seg å hente varene i sverge
          se: 404
          Og: Siden ble ikke funnet
          'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

          Ørjan Rapp

          Comment


          • #20
            Uenig i at man ikke skal betale moms, men som sagt av noen andre her, det er alle gebyrene som irriterer meg, en hundrelapp eller to i mva kan jeg godt betale.
            Kan ikke si meg mer enig! Momsen er en ting, gebyrene er en helt annen ting!

            Og det er alskens gebyrer og avgifter som gjør at NM må ha 496,- for en $25-ting... Ikke akkurat selve momsen.
            Hadde vi fått vekk mange av avgiftene, som bl.a. bidrar til høyere lønninger og driftskostnader ved å drive i Norge så hadde også prisene blitt lavere...

            Men den biten av diskusjonen hører vel hjemme et annet sted...

            Jeg kan være med på å løfte fritaket opp til 500,- men jeg gidder ikke å la det gå på bekostning av norske butikker... Derfor er 1000,- uaktuellt. Der er i bestefall utrolig korttenkt...
            Da vil jeg heller ha vekk avgiftene...

            Comment


            • #21
              Som en start kunne man fjerne innkluderingen av frakten i moms berekningen på varer som koster over 200 kr. Jeg kan ikke med min beste vilje se noen konstruktiv grunn til at frakten er med i avgifts berekningen på varer som krysser landegrenser (uten den at stats kassa trenger penger for å lønne alle de som sitter og beregner slike avgifter da).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment

              Working...
              X