Announcement

Collapse
No announcement yet.

HMS, Verktøy og utstyr til hobbyrommet. HMS ????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HMS, Verktøy og utstyr til hobbyrommet. HMS ????

    Post det du mener er smart å ha på hobbyrommet ditt for å bedre helsa eller arbeidsmiljøet. Fant en støv og røyk renser. Når hobbyrommet blir startet på vil jeg ha behov for en støv samler. en sentralstøvsuger o.l. Alt av utstyr som bedrer arbeidsmiljøet ditt som du har kjøpt, eller fikset selv. Post det her

    WWW VERKTØY AS
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

  • #2
    Monterte for ek liten tid siden en avtreksvifte inn i en ventil i hobbyrommet den hjelper mot sigarrøyk, bensinlukt og avgasser fra linm og lakk. Etter det har jeg mottatt fære klager på sjenerende lukt fra de andre i huset.

    Comment


    • #3
      sundtair, dette filteret fjerner nok bare lukten og røyken, meget muligt den også bare slipper ut igjenn alle farlige gassene som er tilstede når du lodder og styrer på med lakk osv. siden det bare er carbonfilter som filtrerer god stoffene må UT av huset.
      jeg har tenkt ut en lekker plan på samme problemet, aksial vifte motor som trekker bra slik type som er i kjøkkenvifter type. tenkte å bruke en oppbevaringsboks fra europriss/ikea osv. som er så stor att den går på bordet oppned, kutte ut en luke som en kan ha armene inni, lys i taket, loddestasjon fastmontert og avsug enten i topp eller i bakkant, den kan kles med fks glass isolasjon, att en lager en form for filter som kan byttes, dette hele føres ut til ventilasjonen på veggen, og du slipper skadestoffer inni huset/leilighet osv osv. tanken att den liger i bakveggen på boksen, er att en komfortabelt da kan lakke inni boksen, så vil en få smooth resultat fordi viften drar bort lakkstøvet så flere bruksområder i same boks, litt som ett kinderegg på 1/2m2

      Comment


      • #4
        Deluxe materials har giftfri dope kalt Eze-dope og giftfritt finish-resin i stedet for epoxy. Har prøvd eze-dope på stick and tissue modeller og det er suverent, helt luktfritt og vannbasert. Bare dumt det ikke er å skaffe i Norge. Norwegian modellers ville ikke ta inn produkter fra deluxe materials enda de har mye bra greier.
        Deluxe Materials Products - Building & Finishing
        MVH
        Eystein

        Comment


        • #5
          DeLuxe hadde mye interessant. Er det vanskelig å få tilsendt slike saker i posten? Søl og spill osv? Ellers ønsker jeg meg et slikt fleksibelt avsug, som jeg har sett på laboratorier. Avsuget satt på en arm som liknet på en skrivebordslampe. Var bare ikke smart nok til å ta vare på det da de rev hele greia. Og kastet containere med nytt ubrukt utstyr.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Har laget meg et skikkelig avsug med vifta på utsiden. Og trinnløs regulering av hastigheten.Click image for larger version

Name:	PB059392.jpg
Views:	1
Size:	56.6 KB
ID:	588330Click image for larger version

Name:	PB059393.jpg
Views:	1
Size:	58.7 KB
ID:	588331
            Kenneth Kåsereff

            I hangaren:

            Masse seilfly
            Masse Pattern/F3A
            Masse depron
            Haugevis med prosjekter

            Og alt flyges med JR selvsagt

            Comment


            • #7
              Mye flott her ja, men under HMS ligger også den psykiske delen av milljø (trivsel, lyssetting, støynivå osv...) Jeg nevner derfor om at et stereoanlegg, noen cd'er med ZZtopp, vannkoker og et glass med pulverkaffe gir mine turer til hobbyrommet et ekstra løft.
              Ellers er en lampe som dette (se bildet) kjekk å ha. (forstørrelsesglass i senter )
              Click image for larger version

Name:	a.jpg
Views:	1
Size:	64.0 KB
ID:	588334
              Last edited by smsyak; 10-05-12, 20:58.

              Comment


              • #8
                Originally posted by ArneH View Post
                DeLuxe hadde mye interessant. Er det vanskelig å få tilsendt slike saker i posten?
                Hei igjen, det er ikke problematisk, jeg kjøpte fra SAMS models i England eze-dope og tissue paste samt trelimet super phatic. Alt kom fram godt pakket, svært gode produkter. Kona mi er helt øko frelst, ikke snakk om å bruke epoxy eller løsemiddelbaserte produkter inne hos oss. Avtrekksvifte hadde nok vært knall for meg og. Imidlertid klarer jeg meg godt med helt ufarlige saker også, som det jeg bestiller fra deluxe materials. Kona har sjekket opp alle varene før jeg fikk bruke dem og de avdamper ikke annet enn vann når de tørker, helt knall.
                MVH
                Eystein.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by roffe_ek View Post
                  Deluxe materials har giftfri dope.
                  .
                  .
                  Fikk nesten lyst til bygge i balsa igjen ... men balsa er jo et tropisk treslag så
                  da lar vi det være ... bedre med forurensende skummplast

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by heike View Post
                    Har laget meg et skikkelig avsug med vifta på utsiden. Og trinnløs regulering av hastigheten.[ATTACH=CONFIG]53431[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53432[/ATTACH]
                    Hadde sans for dette systemet, hvor får man kjøpt sånn?

                    Comment


                    • #11
                      Alt som jeg har brukt her får du kjøpt hos firma som driver med ventilasjon etc. Jeg kjøpte spirorørene fra en blikkenslager mens vifta har jeg fått tak i gjennom jobben min. ( var ei brukt vifte). Og slangen er en gammel slange fra en tørketrommel der lufta/fuktigheten skal ut via en en slange i ventilen .
                      Kenneth Kåsereff

                      I hangaren:

                      Masse seilfly
                      Masse Pattern/F3A
                      Masse depron
                      Haugevis med prosjekter

                      Og alt flyges med JR selvsagt

                      Comment


                      • #12
                        hmm jeg har to 190w ventilasjonsvifter som har gått ca et år i et ventilasjons anlegg liggende. stillegående... noen som er interessert? ville vært perfekt for en slik patent.

                        Comment


                        • #13
                          I tillegg til det som er nevnt i post#7 så er en slik hylle absolutt en trivselsfremmer

                          Click image for larger version

Name:	IMG_4483.jpg
Views:	1
Size:	76.4 KB
ID:	588990
                          Olav Moe

                          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                          Innholdet i min hangar, sånn ca

                          Comment


                          • #14
                            HMS ja..

                            Før jeg gjør noe som helst, skriver jeg en arbeidstillatelse. Den må underskrives av div personer, før jeg så begynner på en sikker jobb analyse. Den må såklart refereres til en risiko vurdering samtidig. Deretter er det en 7pkt sjekkliste på at jeg har gjort alt jeg skal, samt minimum ett observasjonskort på noe jeg ser iløpet av arbeidet..

                            Hmm nei stemmer det, det var på jobben det.. HMS tiltak i hjemmet begrenser seg til sunn fornuft hehe..

                            Men avtrekksvifte er slettes ikke dumt altså.. Det skal definitivt vurderes..
                            Ola G Bråten -77
                            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                            3DHS Slick 89" Q80-8m
                            Jeti DS-16

                            Comment


                            • #15
                              Avtrekks vifte er jo absolutt positivt, Kommer jo ann på hva man gjør på hobbyrommet også da, men noe lodding kommer man nok ikke vekk ifra. Noe som mange ikke nevner her er vell Rikelig belysning... Må si at selv er jeg glad i belysning, forruten takets belysning har jeg flere LED lamper rundt på bordet. Trekker like strøm, og gir ett hvitt og flott lys og jobbe i. Kjøpte selv 3 av Ikea sine LED lamper og er fornøyde med dem

                              Men hva med f.eks pakning for døren inn til hobbyrommet ? Dette vil jo begrense evntuelle avgasser skal sive ut ?
                              Samt en ting jeg var meget rask med... Skum apparat... Ikke noe pulver apparat på hobbyrommet nei... Ett trykk og omtrent hele hobbyrommet er ødelagt

                              Comment

                              Working...
                              X