Unconfigured Ad

Collapse

Ekstremt nøyaktig propellbalansering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Jeg har balansert propeller siden jeg begynte å fly, men nå må jeg øke kunnskapsbanken. Den siste tiden har jeg sloss mot noen små vibrasjoner i et multikopter, som stort sett kommer i én bestemt modus der 12x3.8 APC produserer en overharmonisk svingning virker det som. Nå har jeg testet Xoar 12x3.8, og de virker som om de ikke lager den samme frekvensen av støy.

Så er problemet; statisk balansering horisontalt fra tupp til tupp er ikke noe problem, men dersom det finnes noen über-nörds her: hvordan går dere løs for å balansere vertikalt når det ikke funker med tupp til tupp? På full size legger de inn vekter i senterstykket, men det er det ikke noe særlig å begynne med i vårt tilfelle. Ofte får jeg til perfekt balansering slik at propellen står stille i alle vinkler, men ikke alltid. Og på en av Xoar-propellene virker det ikke mulig å oppnå uten å gjøre ting jeg ikke har gjort før
    Anders Eiebakke
    90078513
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Balanser hubben med å pusse forsiktig, vaske med silikonfjerner og bruk lim som balansevekt. Funker snus

Skal se om jeg finner en youtube video jeg har sett tidligere som viser det bra.

mvh
    Alf

Comment

• xilian
      Chief Executive Officer
      • Feb 2009
      • 6522

http://www.modellflynytt.no/thread28567.html
      Tom I. Arntsen

Comment

• Eureka
        Forhandler
        • Aug 2002
        • 764

Prøv denne:

Eureka-RC.no

Balanserer på kryss og tvers, 2-n antall blader.

Kjell Aanvik

Comment

• kjetilmh
          • Jun 2006
          • 990

Det finnes endel propell feil som ikke kan rettes opp med balansering.
          Hvis f.eks bladene har litt forskjellig stigning , eller ikke tracker i samme bane,
          er det ikke mulig og balansere bort vibrasjonene.

Du kan også ha ubalanse i motoren.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

Originally posted by kjetilmh
            Hvis f.eks bladene har litt forskjellig stigning , eller ikke tracker i samme bane,

Jeg kjenner til de fenomenene, og mener at mine Axi-motorer er OK i balanse. Trackingen på propellene er bra, men stigningen er litt vanskeligere å vurdere syns jeg.
            Anders Eiebakke
            90078513

Comment

• troasb
              • Dec 2008
              • 591

Originally posted by kjetilmh

Riktig, jeg har hatt propeller som var så ubalansert i hub'en at det ikke holdt med lim, og da blir det vanskelig uten å gå drastisk til verk (jeg brukte små skruer!)
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

Comment

• xxl
                • Feb 2008
                • 1624

Jeg har ikke testa de men jeg vet mejzlik har kommet med CF propeller til multikopter
                BOOMA Intelliswitch

Odd A Eriksen

Comment

• Tom Erik
                  • Feb 2004
                  • 1601

Gammelt helikopter-triks som gir fantastisk lite friksjon under balanseringen. Legg balanseringsstanga på to is-biter!

En annen viktig ting å huske på: Når du balanserer en propell så er det en "statisk balansering", altså ligger propellen stille. Når propellen roterer er det andre krefter som virker inn og som kan føre til at en perfekt statisk balansert propell vil være i ubalanse. En "dynamisk balansering" krever helt annet utstyr enn de vi normalt har på hobby-rommet. Når et objekt roterer så er vil hvert blad ha sitt egent tyngdepunkt med en gitt avstand fra propell senter. Når hvert blads tyngdepunkt er like langt fra senter og samtidig har samme masse, ja da er propellen i balanse.

De aller fleste balanserer med å sette på en tape-bit i enden av bladet. Når dette bladet roterer så vil den dynamiske balanse være feil da bladets tyngdepunkt kommer for langt vekk fra senter i forhold til det andre bladet. Når vi balanserer blader til helikopter så gjør man det i to operasjoner, først finner man bladenes tyngdepunkt, deretter balanserer man statisk ved å legge på vekt akkurat i tyngdepunktet. På en propell så lar det seg ikke gjøre å sjekke opp tyngdepunktet til hvert blad siden propellen er støpt i ett stykke.

Når jeg balanserer propell så antar jeg at tyngdepunktet er sånn ca. litt innenfor midten av bladets lengde, og jeg legger derfor tape-biten der eller spray på lakk over hele bladets bakside.

Last edited by Tom Erik; 24-08-12, 08:13.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

Comment

• Tipstall
                    • Mar 2010
                    • 197

Posisjon av tyngdepunkt i radial retning (fra senter og langs propellbladene) er èn faktor. Men propellen har jo en viss tykkelse også, så aksial posisjon (i akselens lengderetning) må også stemme for å oppnå dynamisk balanse. Om man tenker seg en hub som er "framtung" på en side og "baktung" på den andre (dvs. diametralt motsatte) siden, kan denne være i perfekt statisk balanse, men ikke dynamisk. Ettersom tyngdepunktene ikke ligger i samme plan, vil heller ikke sentrifugalkreftene angripe samme plan, og de vil dermed danne bøyemoment som søker å bøye akselen. Nå er jo en propell oftest en ganske tynn rotor, så jeg vil anta dette stort sett er av akademisk interesse. På rotoren med litt aksial utstrekning er effekten viktig - man balanserer som kjent bilfelger med lodd både på innsiden og utsiden.
                    Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

Working...