Unconfigured Ad

Collapse

poste restante

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hans AA
    • Dec 2003
    • 81

poste restante

hallois.

jeg er (for tiden) en skammelig fattig student. samtidig må jeg HA futabas nye 7c. en smule porblematisk da den koster ca 3500 her i landet. men i sverige ligger den på rundt 2900.
    jeg bor i trondheim og får dermed "byavisa" i posten hver uke. her leste jeg en gang i høst et tips om at folk som bor nærme grensa godt kan benytte seg av en tjeneste det svenske postvesenet tilbyr gratis. du kunne sende pakker adressert til deg selv til et spesielt postkontor (i mitt tilfelle er åre nærmest) for avhenting der senere. tror tjenesten ble kalt noe i nærheten av "postens callsenter adr f.eks åre poskontor".
    ved fortolling på grensa ville da varer på tilsammen under 3000kr kunne passere vederlagsfritt, såfremt de var kjøpt i eu. samtidig ville man få tilbake momsen! i mitt tilfelle passer jo dette sammen så godt at jeg mangler ord. problemet er bare at jeg ikke helt kan huske faktene rundt tjenesten, og posten her til lands skjønner ikke på noe vis hva jeg snakker om. jeg har søkt og søkt uten hell, og avisa er kasta for lenge siden. er det noen der ute som kan hjelpe meg? om så blir det blir jeg meget takknemlig, svært glad og forhåpentligvis ny eier av vidunderet før jul. det er jo bare å tromme sammen kompiser, ta bilen te morsan og legge i vei på flesk-, snus- og kinaputt-tur! :P
    jess!
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Om du har vært ute av Gokkland Norge i et døgn kan du ta med deg varer med en verdi inntil 5k til Noreg, utenom svinekvoten og nikotinet og evt børstevann..... Poste restante sending til et postkontor ved grensen og da slipper du ikke svensk moms men du slipper den norske...
    PS: Hvorfor handle dusinvare fra Østen når du kan handle Deutsche Kvalitetzprodukte?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Unexpected
      • Oct 2004
      • 30

Tjenesten heter i norge poste restante, og siden postens universelle språk er fransk, tipper jeg det heter det samme i store deler av verden. For å sende poste restante må du ut med litt ekstra i porto (lurer på om det er dobbelt så dyrt) og adressere det til deg, og føre på hvor du vil hente det.

F.eks:
      Ola Nordmann
      Poste Restante
      "postnummer" Åre

Da kan du troppe opp på postkontoret i Åre og be om å få utlevert brevet/pakken der.

Dette er sånn noenlunde hvordan man gjør det i norge (jeg burde egentlig vite dette da en del av jobben min er å betjene postkunder, men... )

De nøyaktige reglene for det svenske postvesenet vet jeg ikke, men her kan du sende en mail eller ringe og høre med de.
      Håper dette kan hjelpe deg litt.

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

Av "alle" de gangene jeg har gjort dette har frakten faktisk blitt lik eller mindre enn til Norge! Men husk at de ikke av momsen hvis de sender til Sverige (mener det fortsatt er sånn..). Men det pleier å lønne seg uansett.

Jeg har bestilt en del fra Tyskland ved hjelp av "Poste Restante". Fungerer upåklagelig! Bare å ringe postkontoret før man skal hente pakken for å forsikre seg om at den er kommet frem.

Og best av alt; Man får seg en "Harry-tur" på kjøpet

Må jo bare få med at skal du først kjøpe sender, lønner det seg å kjøpe i Østen. Kortere leveringstid pleier det også å være!
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Hans AA
          • Dec 2003
          • 81

takk for svar folkens. ble ingen julegave på meg dessverre, men nå er stipendet endelig i havn. derfor er saken fortsatt brennaktuell. apropos østen thinnthinn: har du/dere noen bra webshopper å anbefale for eventuelt å sammenligne pris? er klar over vanskeligheter med garanti og support på andre siden av kloden dersom ting plutselig ikke går veien, men det får vi ta når det skjer. rett og slett.

Comment

• Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

Jeg har ikke hatt problemer med hverken support eller garanti i de butikkene i Østen jeg har handlet med. Dersom det er noe galt, er det som regel bare å sende varen tilbake, for så å få ny i posten!

Det finnes horder av butikker, og de er listet opp utallige ganger her på forumet, men her kommer noen av de en gang til...:

www.cyberheli.com - HongKong. Billig radio/servoer/motorer samt Hatori piper!
            http://www.aircraft-world.com/ - Mest elektro
            http://www.heli-kraft.com/ - God service og rask levering, Singapore
            http://rotor.com.sg/ - Som over... Singapore.
            http://www.singahobby.com/ - MEGET god service! (Var klubbens sjappe når jeg bodde "over there" i Singapore)
            http://www.rcmart.com/ - Treig side, men masse billig... Kina.

Husk at nesten alle forhandlere i Østen sender pakker som "Toy parts", gjerne til S$200 og lavere... Kommer litt an på butikken.

Husk også frekvenser ved handling av radio i Østen! De vet hva de skal sende med, men det er greit å minne dem på det

De butikkene jeg har handlet med i Singapore pleier å ha 2-5 dagers levering. Jeg fikk bl.a. en DHL-JumboPack (relativt stor...) på 2 dager for 1100kr! Heia SingaHobby
            Audun Thinn

Comment

• Haldor
              • Nov 2004
              • 499

Futaba 9C tilsalgs på http://www.cirrus-rcfk.no/marked/classifieds.cgi
              (3200kr)

(Har ingen forbindelse med selger)
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Om den svenske forhandleren du evt kjøper av har et "tax-free" system så kan han sende et slikt skjema med pakken din til svensk post. Dette skjemaet får du stemplet av svensk toll ved utførsel som bevis på at varene er ført ut av Sverige. Send det tilbake til butikken så utbetaler de momsen til deg eller den kommer via Paris med et avdrag.

Har benyttet dette plenty, men bare ved kjøp i butikk, i store deler av Europa. Funker utmerket. Best om butikkene sender momsen direkte, gutta i Paris skal ha mye penger for jobben og benytter dårlige kurser, du mister typisk 3-5% ved kjøp i Frankrike der momsen er 19,6 %, dvs du får igjen rundt 3/4 av momsen.

Comment

• Hans AA
                  • Dec 2003
                  • 81

Om den svenske forhandleren du evt kjøper av har et "tax-free" system så kan han sende et slikt skjema med pakken din til svensk post. Dette skjemaet får du stemplet av svensk toll ved utførsel som bevis på at varene er ført ut av Sverige. Send det tilbake til butikken så utbetaler de momsen til deg eller den kommer via Paris med et avdrag.
                  kjempetips!! dessverre er sjefen hos söders-rc av en helt annen oppfattning. han mente det var å lure staten, noe han ikke gikk god for. han hadde fått mailen, satt tilogmed med den i handa og var sikkert dypt rystet. etter samtalen å dømme var denne mannen ikke den raskeste traktoren på tunet, derfor er han sjef. satte seg likesågodt over norsk-svensk tollreglement mtp den evige "poste restante"-tjenesten, denne mannen. topp.
                  finns det andre like billige nettshopper i sverige?

Comment

• Hans AA
                    • Dec 2003
                    • 81

da var radioen i endelig i hus. singahobby er farlig billige... 2400 ble det med en ekstra servo, frakt inkludert. jeg fikk sendt med en taxfree-seddel slik at jeg i tillegg vil få tilbake den singaporske momsen. siden en mr. hong atpåtil uten forespørsel sendte pakken som gave, ble den stemplet ikke tollpliktig ved innførsek til norge. fantastisk.

Comment

• Hans AA
                      • Dec 2003
                      • 81

da var radioen i endelig i hus. singahobby er farlig billige... 2400 ble det med en ekstra servo, frakt inkludert. jeg fikk sendt med en taxfree-seddel slik at jeg i tillegg vil få tilbake den singaporske momsen. siden en mr. hong atpåtil uten forespørsel sendte pakken som gave, ble den stemplet ikke tollpliktig ved innførsek til norge. fantastisk.

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Det er å lure staten....

Comment

• Snoopy2005
                          • Jan 2005
                          • 61

Originally posted by Hans AA
                          da var radioen i endelig i hus. singahobby er farlig billige... 2400
                          Jeg finner ikke priser på sidene deres, må du maile for hvert item du lurer på pris på?
                          JAH@
                          \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                          T-Rex 450XL
                          T-Rex 500CF
                          Styrker

Comment

• Thinnthinn
                            • Sep 2002
                            • 1172

Her kan du laste ned prisene:

Husk å trekke fra 20% på prisene... (Står på prislisten).
                            Audun Thinn

Comment

• Snoopy2005
                              • Jan 2005
                              • 61

Originally posted by Thinnthinn
                              Her kan du laste ned prisene:

Husk å trekke fra 20% på prisene... (Står på prislisten).
                              Ser ikke ut til at jeg klarer å åpne denne siden
                              JAH@
                              \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                              T-Rex 450XL
                              T-Rex 500CF
                              Styrker

Comment

Working...