Announcement

Collapse
No announcement yet.

Våknet 07:58 til brannalarm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Våknet 07:58 til brannalarm

    Litt kip opplevelse, våknet av ulende brannalarm, ja ok, tenkte naboen lagde mat, men neida, den hadde gått i gangen hos meg, og det var relativt mye røyk i både stue, gang, kjøkken osv. Det rare er at den hadde gått kun i gang, stue er midt mellom gang og kjøkken, stue i seg selv har ingen sone, men ytre gang har, og indre mot soverommene, samt på kjøkken.

    Tenkte med en gang lipo, pleier ha det meste i brannsikre poser i kylen, men hadde funnet frem endel pakker siden jeg skal fly i dag, så noen poser lå fremme på stuegulvet/mot gangen, hadde også tapet på borrelås på ymse pakker og bare lagt de oppå posene midt på gulvet, typ om de tar fyr skal de gjøre minimalt skade. Har også fått noen helt nye pakker som ble loddet om i går som lå fremme, kjørte 2 cycles på de i går, og tenkte kjøre 3 til, lå ikke i poser. (skjerpings!)

    Problem: jeg finner ingen antydning til lukt/skade på noen lipo. Men røyken var jo reel, og lukten er her fortsatt selv om jeg nå har luftet alle vinduer + satt på vifter i over 2 timer. Prøvd å snuse rundt kontinuerlig nå uten å bli noe klokere, har jo en anseeeling mengde elektronikk + selvladende støvsuger osv, alt er testet, og ok, målt alle strømforsyninger med multimeter og luktet på de for å se om det har gått en kondensator eller lignende, men mengden røyk var egentlig altfor mye for det synes jeg.

    Har fra før nesten 10 lipobagger og pleier lagre alt i de, og i kjøleskap (roer kjemien og holder lenger) ingen batterier hadde over storage charge. Holder på å lade alle nå av de som lå fremme, kjøleskapet var luktfritt, så kan utelukke alle pakker her. Regner med at det vil komme mer røyk, evnt få warning på pl8ene på IR readout om det er noen celler.

    Tenkte ta steget enda videre på oppbevaring, ser at norwegian moddelers har robbe brannsikre lipo kofferter, og rc-seilfly, skaffer vel graupner sin, har dere noen erfaringer/tips? har søkt rundt ganske heftig nå siste halvtimen og sett youtube videos, egentlig konkludert med at bagger nok bare blir for midlertidig lagring/frakt til stripa og lading der. Robbe sin ser litt mindre ut, og graupner sin litt større, men har mye padding, hvor mange 6s 4500 pakker får man plass til i de respektive? ser ut som typ 6x6 eller 6x8 i robbe sin iaf?


    Særs lite kul start på dagen og er shaky, tusler og kjøper noen linka brannalarmer så jeg får en på soverommene også linket mot stue/kjøkken + noen kombinerte optisk/ioniske.
    Last edited by andersand; 06-10-12, 09:09.

  • #2
    Merkelig og kjipt at du ikke finner årsaken. Men siden det er både lukt og røk, er det jo et eller annet som ulmer. Flott med brannalarm, det farligste er jo røyken. Det er den som tar liv. Jeg tror jeg hadde snakket med en elektriker for å ta en måling og sjekk av anlegget. Det koster ca 1000,- inkl mva.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Hadde det skjedd noen med en av LiPo'ene så hadde du definitivt sett det på pakka - det kommer ikke magisk røyk ut av ingenting...
      Du skal lete lenge etter noen LiPo'er som bare har tatt fyr av seg selv uten at noen "human beeing" har fiklet med eller mishandlet det.

      Vi hadde et tilfelle med full utrykking å mye røyk i en leilighet her jeg bor - årsak, eieren i leiligheten under hadde "glemt" og lukke spjeldet samtidig de som bodde over prøvde å få fyr i ovnen med mengder av papir og annet rusk - dårlig trekk i pipa førte til at røyken gikk ned isteden for opp ....... Ingen brann men mengder av røyk!
      Last edited by Quadrocopter; 06-10-12, 10:23.

      Comment


      • #4
        hører til historien at det lukter svidd elektronikk herfra til evigheten, dvs ikke papp/Papir.

        allerede ringt elektriker og snakket, og han spurte om sikringer osv har gått, noe det ikke har. Blir ikke klok

        Comment


        • #5
          edit!

          åpnet peisen, det lukter ganske kipt inni der typ samme som resten av kåken, men vil det lufte seg ut i leiligheten? er det noe avdrag inne i leiligheten annet enn pipa? Denne stod jo lukket

          Comment


          • #6
            Originally posted by andersand View Post
            edit!

            åpnet peisen, det lukter ganske kipt inni der typ samme som resten av kåken, men vil det lufte seg ut i leiligheten? er det noe avdrag inne i leiligheten annet enn pipa? Denne stod jo lukket
            Heisann, om det er blokk du bor i så kan det skje att røyken har kommet fra andre. En annen ting er att jeg ville ringt forsikringsselskapet mitt om jeg var deg, om dette her har trengt inn i vegger og møbler så forsvinner ikke lukten av seg selv. Røyk skader er ikke noe spøk ;(

            Comment


            • #7
              Etter endel detektiv arbeide og mye ringing hos naboer har jeg funnet ut at naboen noen etager under, som deler pipeløp fyrte opp kunststoff briketter, i sin aldri brukte peis nye peis i nyoppusset leilighet, i nyfeid pipeløp, dette i kombinasjon med været/trykket har nok gjort at det har pøst ut hos meg.

              Nå som det endelig er lyst ser jeg jo at det er sort overalt over peisen og i taket mitt.... må vel male om peis, og tak.


              Takk for bra tips!

              kommer nok uansett til å kjøpe lipokofferter dog.

              Comment


              • #8
                sjekk med forsikringa , kanskje du kan få dekt noe ...koster jo ikke allverden med et spann med maling men det koster jo å få noen til å gjøre det....greit å kunne få ut noen kr av de selskapene ..de får jo nok av oss som betaler
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

                Comment


                • #9
                  om det er naboen som har stunta så hadde jeg i allefall ringt forsikringsselskapet, aldri i livet om jeg hadde gått med på å ta kostnadene selv, jeg er sikker på om dine batteri hadde tatt fyr og røyken hadde trekkt inn hos naboen så hadde dem ringt som sagt, røyk er ikke noe å spøke med, det kan jo hende du får en del kr til å fikse og handle nye saker og ting.

                  Comment


                  • #10
                    kontakt forsikringsselskapet. du får helt sikkert dekket vasking og kanskje maling.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Hvis du har IF blir det konsert ågreier.

                      Tor Arne Nicolaisen
                      Vingen/Bø MFK

                      Comment


                      • #12
                        flydd heli siden før i dag, kom hjem og hadde alle vinduer og dører pip åpent mens jeg var borte... men fy fan det lukter dritt her, inkludert soverommene, tenkte at dette gikk "bra" men får vel fyre en mail til forsikringsselskapet.

                        spjeldet mitt lukker apparantly bare 90%, lyst, titta og prøvd mye i dag, bodd her i 7 år... og aldri vært noen case før, men som sagt, de har aldri fyrt med peisen da i den tiden.... (jeg har og det funker jo fint). Hadde både lukket spjeld, og lukkede dører.

                        Comment


                        • #13
                          om det er naboen som har stunta så hadde jeg i allefall ringt forsikringsselskapet, aldri i livet om jeg hadde gått med på å ta kostnadene selv, jeg er sikker på om dine batteri hadde tatt fyr og røyken hadde trekkt inn hos naboen så hadde dem ringt som sagt, røyk er ikke noe å spøke med, det kan jo hende du får en del kr til å fikse og handle nye saker og ting.
                          hjemme hos foreldra mine tok en gammel forstekrer fyr for noen år siden , gubben fikk hivd den ut mens den ennå bare røyka men det ble endel kr i rengjøring og rens av møbler , selv om de bare lufta ut og vaska gardiner... tror de fikk ca 25000,-
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #14
                            Dette får du igjen på forsikringen. Du kan ikke betale og utføre maling, rens av tekstiler osv. selv. Den lukta kommer til å bli til sittende det males om og renses. Lurer på hva slags briketter naboen fyrte med? Bensinstasjons-briketter lukter pyton.
                            Last edited by ArneH; 06-10-12, 19:43.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              z000mg!!! er vel passende kommentar, kom hjem trøtt, sliten jævlig, jobba i 16 timer, åpner døra til kåken, røyk!!!!!! luringene har fyrt med samme kunststoff feanskapen og det svir skikkelig i øya her, og har 6 vinduer + terassedør åpen..

                              enda mere sort her, og alt av ventiler er igjen, tydeligvis noe gærnt

                              Comment

                              Working...
                              X