Unconfigured Ad

Collapse

Romjuls topic ...Drømmeflyet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Romjuls topic ...Drømmeflyet

Hvis penger ikke var ett tema....bilen hadde plass, du har uendelig med tid til rådighet, de man bor sammen med ønsket alle RC innkjøp velkommen med boblevann, og kåken var stor nok.....Hva hadde da stått øverst på ønske lista?

For egen del tror jeg en Sopwith Pup i giga størrelse med en aldeles nyyyydelig stjernemotor i nesa pietistisk bygget, hadde kommet veldig høyt opp.

En 2x2 compositt sak fra en av de mest heftigste leverandørene stappet med elektrosaker i nesa og andre steder , servoer i husbankstørrelse, carbon over og carbon under, lakkert av en mester... hadde heller ikke vært av veien.
    To helt forskjellige fly, men begge har skyhøy siklestatus i den MicroMacske knoll
    mvh MM
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Flytte nordover igjen (Lofoten) og ha en sånn: http://www.nasko.nu/produkt.php?id=77 og fri hver gang det er nordlig vind inn på Haugheia
    OK, kan gjerne være en Schüeler eller Multiplex eller Simprop eller... bare det er seiler og ganske stor!
    (Huffda, har jo allerede 3 MPX-seilere, bare flyttinga som gjenstår.... )
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• erlend
      • Apr 2004
      • 528

En 48% Ultimate hadde vært kult. Hadde det bare vært sånn som du beskriver..
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Etter å ha tygd litt på det kom ett litt overaskende fly opp i tankene mine som det jeg ville ha hatt som nr 1 i ett slikt senario. Jeg ville ha hatt ett 1/4 scala Fieseler Storch Fi 156cc med minst en 2 sylindret bensin motor (firtakt ?). I Rommels farger og insignia fra Afrika (er litt usikker på om det var en cc han hadde). Tenk dere en storch med vinge spenn på over 11 fot, majestetisk brummende inn over stripa for en perfekt tre punkts landing. Sukk.
        Nr 2? den er lett. 1/4 scala Focke wulf 190 i siste utgave med stjernemotor, satt opp som panser killer.
        Nr 3? (nå går det glattere har gitt ). Det måtte bli en Spitfire MK IX også i 1/4 scala.
        Nr 4? Deffinitivt en 1/4 scala de Havilland Beaver med kombi flotører og diger stjerne motor (seidl?). Får ikke den frem ett smil er det bare å pakke sammen.
        Nr 5? da blir det verre igjen. Enten en Mosquito i 1/4 scala eller en ditto Hawker Tempest MK II.

Denne hangaren ville jeg så ha rundet av med en brøta depron fly med børsteløse motorer og Lipos i haugevis. Balsa trainere i 2meters klassen med børsteløst lipoly oppsett hadde vært fett (min 20min på full rulle hadde vært noe), og med hurtig bytte av batteri pakke uten å ta av vinge hadde vel vært ett absolutt krav.

Hadde jeg ikke hatt det artigt da så kunne jeg bare ha lagt ned hele hobbyen. Å ja, Noen lekre dobbeldekkere i 1/4 scala må vi ikke glemme, en tiger moth og en Ultimate + annet snacks er ikke å forakte.

Radio har jeg allerede fiksa (MPX Royal Evo 12) så den holder vel en stund tenker jeg. Så neste logiske pengesluk måtta da bli å forlenge flystripa vår til 200m, og la halvparten vere i asfalt (7m x 200m asfalt og 7m x 200m Gress). Ahh, livet er hærligt dere.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

En 2,5 m vingespenn elektrisk Lancaster. Hadde planer om å tegne og bygge en før men det gidder jeg ikke nå lenger. Kjøpte til og med motorer og belteutvekslinger til den, men det ligger fortsatt på boden.

Hadde blitt vanskelig å frakte den i MR2 GTI'en. Måtte ta av ene taket når jeg skulle fly seilfly en gang.

Comment

• Harald
            • Sep 2004
            • 38

Det er det med penger.

Litt utenom RC men likevel.
            I kjelleren ligger komplett sett med tegninger til en 1/1 Fokker Dr.1
            Som om jeg ikke har nok grå hår har jeg også fått tilbud om å kjøpe en andel i et fullsize Fieseler 156 Storch restaurerings prosjekt.

Comment

• erlend
              • Apr 2004
              • 528

Jeg har bestilt en Carosel med .91 motor så hva skal vel jeg med en sånn drømmemaskin av en P-51 Mustang på 7meter med en fet boxer i snuta??
              Run, live to fly, fly to live, aces high!
              Erlend Larssen

Comment

• MicroMac
                • Jan 2003
                • 632

Må si meg enig med VM, det er noe spesielt med Fieseler Storch. Har liksom noe udefinerbart tiltrekkende over seg

Harald vurderer jo å gå fullsize jøss og jøss

Er av en eller annen grunn totalt fascinert av Sopwith Pup. Lite og uanselig med flotte flyegenskaper og stort hjerte.
                Det sies at det ikke finnes ett eneste autentisk eksemplar igjen.

Tenk a komme på stripa med ett slikt. Kan nesten drømme seg helt bort...
                Etter som riggingen nærmer seg slutten fader Østerdalens furuskoger bort i morgen disen og erstattes av Frankrikes vann og blodstenkte vinmarker.
                Klubb brakka blir til en hastig oppsatt teltleir hvor oppasserne haster frem og tilbake. Kameratene forvandles til en redusert skvadron Camel piloter som skjuler frynsete nerver bak ett kjekt flir under velvoksede barter, mens de snur seg og tar diskree en Cognac fra sølvbegeret. De vet det vil bli deres tur ganske snart.
                Den lille åsen blir til ett sønderbombet slott hvor en mørkøyet Fransk kvinne venter med en sen middag bestående av duebryst omgitt av trøffelsaus og asparges, og en støvete flaske fra slottets innerste gjemmer .......om jeg bare kan komme meg hjem fra oppklarings oppdraget.

I det jeg tar de siste skrittene gjennom sølen frem til flyet hører jeg igjen de stadige drønnene fra tunge tyske kanoner. Kameratene ser bort.
                Jeg blir med en vis møye hjulpet opp i flyet, lagene med tøy gjør det vanskelig og bevege seg, oppasseren stikker til meg en varmeflaske.
                Jeg er klar…motoren ruses og jeg tar av bortover den hastig utbedrede veien som gjør tjeneste som flystripe.
                Jeg tar som vanlig turen forbi slottet hvor mørke øyne venter på Le Petite, før kursen settes mot tyske stillinger. Jeg rekker så vidt og få ett hastig glimt av bleke ansikter dømt til ett liv som kanon for i skyttergravenes heslige favn
                Jeg henter høyde over ingenmannsland og starter speidingen etter nye troppe forflytninger, oppmarsj områder og observasjons ballonger samtidig som jeg nervøst sveiper skydekke og horisont etter de fryktede Fokkerne. Det er kommet ubekreftede meldinger om at Jasta11 skal ha flyttet til denne sektoren.
                Der er oppdraget utført og jeg skal akkurat til å sette kursen hjem da jeg får se ett fryktet glimt komme ut av solen, jeg spenner flyet rundt og søker skjul på andre siden av åskammen. I min desperasjon kommer jeg for nære en observasjonsballong…jeg hører poppene når maskingeværkulene eter seg stadig nærmere fra halepartiet. Med ett desperat spark kaster jeg flyet rundt og er i skjul.
                Etter en vellykket trepunktslanding blir jeg hjulpet ut av flyet og betrakter seilduken som henger i traser nedover halepartiet, før jeg går inn i teltet og senker meg ned i sinkbalja som min trofaste oppasser har fylt med velsignet varmt vann.
                Over feltsengen henger uniformen klar til kvelden, jeg tjuvlåner kurerens Ariel, kjipper tennings hendelen på lav og starter den med ett husk.
                Tar av fra hovedveien oppover eike alleen opp mot slottet og ser for meg
                bordets gleder, og mørke kvinne øyne.
                Der ringer den fordømte telefonen, og jeg er tilbake i kald Norsk virkelighet. Hvilke varme minner som skjuler seg i franske slott sier soga derfor ingenting om.

Tror jeg må få bygget meg en slik ,)
                mvh MM

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Dette blir vel med drømmen tror jeg Sjekk denne. Imponerende

Comment

• Mossie69
                    • Apr 2002
                    • 684

Trenger jeg si det? En svær mossie med børsteløse, retracts og operative bombedører...... <sikle>
                    Anders Valland
                    Trondheim

Comment

• Harald
                      • Sep 2004
                      • 38

MicroMac, hvis de ikke er vrak så skal det eksistere noen stort sett orginale Sopwith Pup.
                      Boka jeg sitter med er noen år gammel.

N5108 eies av RAF Museum
                      N5195 eies av Museum of Army Flying

Hvis ikke jeg tar helt feil så er også N6452 nesten orginal. Denne eies av Fleet Air Arm Museum.

Comment

• Lumbajack
                        • May 2002
                        • 635

ER du forfatter....eller vurderer du seriøst og bli det, MicroMac?

...eller er det utklipp av favorittliteraturen din

....slutten på den historien ville vel blitt litt "off topic" eller....?

Hvis dette er "of the top of your head" så er det utrolig bra.
                        Mvh

Olav Lund

Comment

• Roy Jimmy
                          • Apr 2004
                          • 239

Originally posted by astro
                          Dette blir vel med drømmen tror jeg Sjekk denne. Imponerende
                          http://www.corsair82.com/
                          Hei Astro.
                          Litt vanskelig å lande på Fredsmyr ??
                          Godt nyttår.
                          Roy
                          Vennlig hilsen
                          Roy.

2,Biler.
                          1,Leilighet.
                          masse øl i kjøleskapet.
                          + diverse innbo.

Comment

• sc
                            • Dec 2004
                            • 118

hehe!....alle fly er vanskelige og lande på fredsmyr.....
                            jeg har flaps på de flyene jeg flyr på fredsmyr!

Comment

• MicroMac
                              • Jan 2003
                              • 632

Hehe Oddbob....Historien over kan være noe farget av en av Wilbur Smiths utmerkede bøker. Husker ikke hvilken i farten En solid dose skrudd fantasi, djevelsk lyst på en Sopwith, og usedvanlig lite og gjøre en liten sen kveldstime

Re Harald
                              Takker for opplysningene, skal forsøke og sette meg mer inn i materien.
                              Hvis jeg gjør alvor av ett scala prosjekt, problemet er at jeg er senere til og bygge enn en skillpadde og er redd jeg aldri vil komme i mål .

Ser bare at Fleet Air Arm Museum selv henviser til 'N6452' Sopwith Pup som en replica.

Når det gjelder N5195 så ser det ut til at du har helt rett.

Mens Museum of Army Flying selv henviser til N5195 som en replica

Ikke lett dette.

Når det gjelder N5108 så finner jeg ingenting på denne i farten.
                              Eneste jeg finner på RAF sidene er ett bilde som hevdes og være av
                              N5182

Får skaffe meg litt mer bakgrunnsmateriale i bokform.
                              Her er forøvrig noen kulørte bilder av diverse Scouts
                              mvh MM

Comment

Working...