Unconfigured Ad

Collapse

Hva er han og hva er hunn?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lupus49
    • May 2008
    • 647

Hva er han og hva er hunn?

Jaja, jeg får dumme meg ut da. Av og til går det litt surr i hodet. Jeg har aldri hatt behov for å bruke han og hunn om kontaktene, inntil jeg skulle bestille. Jeg bestilte han, men fikk hunn, trodde jeg! Hyggelig prat på telefonen med avklaring. Ok, dette blir litt lødig, så sitt bare rolig: En hann er noe man stikker inn i en hunn. Det er bare sånn det er. På en bec f.eks., eller for den saks skyld på en servokontakt, kan man si at den plastdelen som stikkes inn i en større plastdel, er en han.
    Men det blir jo motsatt når det gjelder metallet. Jeg har alltid tenkt på metallet når det gjelder kjønnsfordelingen. Jeg er visst på bærtur. Kanskje?
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Originally posted by lupus49
    Jeg har alltid tenkt på metallet når det gjelder kjønnsfordelingen. Jeg er visst på bærtur. Kanskje?
    Du er ikke på bærtur. Problemet er at RC-verdenen har snudd det hele på hodet.
    Fred Larssen

Comment

• Kyrre
      • Feb 2009
      • 2322

Det som er reglen er at strømmen skal gå fra hunn til hann, og det strider jo mot naturens gang

Comment

• lupus49
        • May 2008
        • 647

Originally posted by Kyrre
        Det som er reglen er at strømmen skal gå fra hunn til hann, og det strider jo mot naturens gang
        Det er jeg helt enig i Kyrre, men hva er hovedregelen? Er det plasten eller metallet som styrer betegnelsen?
        Flisespikkeri er gøy!
        Dyrøy MFK

Comment

• Kyrre
          • Feb 2009
          • 2322

Jeg vil nå si det er metalpluggen som styrer betegnelsen.

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Hør på Hansen:

"Connector gender is where the RC industry seems to be backwards from the rest of the electronics industry. In this document, and on our web site, I take the more traditional (and in my opinion, more sensible) approach and sex a connector based on the type of terminal it has. If it has female terminals, as found on anything that plugs into your receiver, I call it a female. This is the naming protocol used by pretty much every other electronics field."

Fred Larssen

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Når folk som holder på med forbrenningsmotorer og ting som flyr i lufta skal "definere" hva som er hun eller han så må det bli feil....

I elektro/elektronikk verden er det (det viktigste) kontaktflaten som bestemmer og ikke innkapslingen rundt - en regel som er grei og huske.

Comment

• kwik
                • Oct 2010
                • 1212

Ja, dersom man står med en 220 Volts kontakt i hånda, fra for eksempel et strykejern, så står man med hannen i hånda, for å si det sånn.

Hunnen er på veggen.

Det er jo vanlig da at det er hunnen som er strømførende, og dermed er gjemt inni hunn-kontakten i veggen.

På f.eks. de grønne multipleks kontaktene er det hann-kontakten som man kan se pinnene stille ut inni pluggen, mens på hunn kontakten ser man 6 hull.

Samme på futaba. Den med pinnene stikkende ut, er inni ei større åpning, mens hunnen har 3 hull.
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

Comment

• lupus49
                  • May 2008
                  • 647

Takk for gode oppklaringer. Hobby24 i Tromsø er en trivelig butikk med hyggelige folk og her er hva de svarte meg:
                  "He he. Der kan du se.
                  Ikke godt å bli klok på kjønna til strømførende kontakter. Tror vi skal belyse på hjemmesiden vår hva som går til BEC, og hva som går på batteriet. Så er det lettere for oss RC-tullinger og forholde seg til
                  Takk for både en morsom og antakelig nyttig tråd for mange
                  Hobby24"
                  Vi lever jo i en noe kjønnsmangfoldig tid så her gjelder det å holde tunga i rett munn!
                  Hilsen
                  Rolv Bruun, seniorprest.
                  Flisespikkeri er gøy!
                  Dyrøy MFK

Comment

• Bushman3D
                    • Dec 2009
                    • 5

Hei hei

Nei det skal ikek være lett.
                    Er ikke helt sikker på vi heller allitid skjønner hva som er han og hun.
                    Vi prøver å skrive hva kontaktene skal brukes til (batteri/ESC) på kontaktene.
                    Men hva som er han og hun... tja... vi er fortsatt litt usikker

Tor-Åge
                    Hobby24.no

Comment

Working...