Noen som kan fortelle meg litt om seilfly? Har aldri flydd seilfly, og er ganske nybegynner med modellfly generelt. Hva bør jeg velge som førstegangs seilfly? V-Tail, eller ikke? Er det viktig med luftbrems? størrelse etc. Dette vet jeg LITE om!
Unconfigured Ad
Collapse
Seilfly
Collapse
X
-
Her er en liten intro på hvordan og hva når det gjelder å fly på hang: http://www.seilfly.info/intro.php?PH...9fcce38f5845d4Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\". -
Utifra det jeg har flyd av seilfly (veeeeldig lite) så tror jeg du bør ha en form for luftbrems (gjerne en mix (crow mix) slik at balanseroret også kan bremse). Jeg har bare flyd på hang, men er det bra forhold sliter jeg ofte veldig lenge med å få modellen ned!Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
er der ingen der kender dem.Comment
-
se http://www.f3j.dk/articles/intro_dk.asp
du trenger ikke luftbrems eller flaps på fly opp til 2 m men over det kan det være lurt å ha en eller annen form for brems.
v hale, t- hale eller x hale er ikke så mye å si for hva du velger på en nybegynner modellTore KvarmeComment
-
Egentlig litt avhengig av flyforhold der du bor, landingsplasser og hvor store hang det er hvis det er hang som frister.
På små hang med dårlige landingsforhold er det greit å starte med ei lita "hangrotte" som http://teknisk-hobby.no/shopelement....1230&pid=14154 for eksempel. En Blue Phoenix eller Sentosa er av de aller letteste å fly, men de krever bygging! Selges også "flyvende vinger" som tåler en del! Billige og "brukbare".
Noe skalalikt, krever 6-7 servoer og litt jevne hang er f.eks den "lille" ASW27B fra Multiplex: http://www.multiplex-rc.de/hp/produk...p?lfdnr=214117 En modell som seiler pent og der du kan legge inn crow/butterfly-mix for å lande på små felt. (Denne mixen gir flaps ned og balanseror opp så modellen slower veldig ned og fortsatt er stødig)
Videre er det en bråte med high-tech seilere for speed og distanse og digre skalamodeller for hang og sleping, men det er dyrt og bør kanskje vente litt til du ser om du vil prøve/har råd
Og DLG-glidere som kastes opp for termikkleting og mange andre typer fly for strikking og termikkdager.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
mange svar
Takker for mange svar så langt... Jeg kikker og kikker, men det er vanskelig å finne ut hva man skal velge.. Jeg bor i Bjerkreim, (i rogaland) og har både store hang, og mye "termikkfull" luft rett utenfor stuevinduet.... faktisk tipper jeg at jeg kan sitte i stuevinduet og fly over det 400X300 meter store jordet som nabobondet har 4 meter fra vinduskarmen mini tillegg har jeg ett par km. fri sikt på både sør og vest så jeg tror jeg ligger rimelig bra an når det gjelder flymuligheter.
Jeg ønsker en modell over 2 meter vingespenn, helst med flaps(tror det er smart) til helst under 3 høvdinger nå i starten. Radioer og servoer har jeg nok av....
Forslag?Comment
-
en viktig ting å sjekke før du kjøper fly. søk litt rundt på nett ang det flyet du vil ha, for å være sikker på at du får noe bra. jeg har selv gjort ett bom kjøp av seilfly. det var 3 meter, uten bremser. gikk fint som bare det, men.... det var laget for rolig flygning, problemet var.... rask vingeprofil!! det resulterte i fløtter i rorene, som igjen medførte vingebrudd, som igjen førte til.... knust glassfiber og balsa i en stooooor haug midt på jordet. gjorde en nett sjekk av flyet etterpå, og der sto det: dette flyet er følsomt for fløtter, og må ikke flys fort, pga dette.....
Æsj tenkte jeg daCompass Odin 90 CF, Futaba 10CG
www.airheads.noComment
-
En billig og bra modell er Velvia fra Art Hobby, denne forhandles av Thorbjørn og Kåre i Oslo. www.rc-seilfly.no Det var dette flyet jeg lærte å fly med.
2m vingespenn kan fåes både med og ute flaps.
Koster under 2tusen kr hvis jeg husker riktig. Jeg prøvde aldri flyet på termikk, men det funker supert på hang.Jan Eric Klausen
Forus RC KlubbComment
-
Helt enig. Art Hobby har mange bra fly til en rimelig penge. De har også Sierra som er ganske lik Velvia, men 2,50 i vingespenn og med flaps. Velvia er et kjempefly, flott på hang og tåler og vinsj. Bare vær obs på at nesten uansett hva du velger av seilfly og som skal ha servoer i vingene så trenger du micro servoer, en til hvert ror. Og Velvia trenger og en liten mottaker, standard blir for stor. Tror Griffin: http://www.celtic-griffin.com/ også forhandler Art Hobby. Vi har i alle fall tynt Velvia'en maks og har ikke klart å fly den istykker i lufta. Og den lever enda etter flere års misbruk.
ErikSoar the skyComment
-
Hvis du orker å bygge selv kan jeg anbefale Spirit Elite - 2 meter m/ flaps og balanseror (kan også bygges uten flaps og balseror).
Shop Great Planes RC hobby products online at Horizon Hobby. We are the leader in radio control products and accessories and carry the best names in the RC hobby.
Byggesetet koster 915,- hos NM. Fås også i ferdig-utgave m/ glassfiberkropp til 1.604,-
Er selv relativt nybegynner, og har så langt "slitt ut" to eksemplarer Multiplex ASW27B. Spiriten var betraktelig lettere å fly da den, i motsetning til ASW27B, tåler "alt" av kromspring og harde manøvre uten at flyet finner på noe rart (tipstall etc.) og ramler ned av himmelen.
Har allerede ødelagt min Spirit Elite, men var så fornøyd med den at jeg nå bygger en ny fra tegningen.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment