Unconfigured Ad

Collapse

Xenon hodelykt på li-po

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benn
    • Mar 2005
    • 102

Xenon hodelykt på li-po

Hei,

Sliter med å regne ut hvor lenge lykten vil lyse...

Jeg har bygd en hodelykt til bruk på motorsykkelhjelmen når jeg kjører enduro i skogen.
    Utstyret består av et 4000 mah 3 cellers li-po batteri og et xenonkit som trekker 0,018 Amp.(etter 2 min driftstid)
    Hvor lang tid tar det før jeg er nede på cutoff(9volt) og må sette batteriet på lading igjen?

Håper noen kan hjelpe meg med denne nøtta...
    Bjørn Erik Nilssen
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by Benn
    Hei,

Sliter med å regne ut hvor lenge lykten vil lyse...

Jeg har bygd en hodelykt til bruk på motorsykkelhjelmen når jeg kjører enduro i skogen.
    Utstyret består av et 4000 mah 3 cellers li-po batteri og et xenonkit som trekker 0,018 Amp.(etter 2 min driftstid)
    Hvor lang tid tar det før jeg er nede på cutoff(9volt) og må sette batteriet på lading igjen?

Håper noen kan hjelpe meg med denne nøtta...
    Setter en grense på 20% igjen i batteriet - går aldri helt ned i kjelleren.
    4000 * 0,8 = 3200mAh eller 3,2 Ah
    lykta trekker 0,018A
    3,2A / 0,018A = 177 timer

detter er hvis alt er ideelt og lykta trekker konstant strøm, batteriet holder konstant temperatur osv....

Kjøp en LiPo monitor/alarm - så er du alltid sikker (denne f.eks)

EDIT:
    Normalt trekker xeon enormt med strøm i starten for så og stabilisere seg på et lavere nivå(dette vil redusere den totale tiden i regnestykke over)
    Trekker den så lite som 0,018A etter 2 min. ?
    Last edited by Quadrocopter; 27-01-13, 22:23.

Comment

• Benn
      • Mar 2005
      • 102

Syns dette virket mistenkelig rart asså... må utføre en test.
      Hvis jeg setter lampa til å lyse i en time på fulladet batter, og deretter setter batteriet til lading for å se hvor mange mAh det tar imot.

Last edited by Benn; 28-01-13, 18:49.
      Bjørn Erik Nilssen

Comment

• AudunJ
        • Jun 2011
        • 543

Her hadde det vært gøy om du skriver litt mer om type lyskilde osv... Hvor mange lumen lyser denne osv..

Til sammenlikning har jeg en eldre topp model av Silva led lykt, alfa4 som gir gir en til en og en halv time på maks med et 4ah Fe 2S batteri 430lumen..

Men her er originale batterier grisedyrt og jeg planlegger å bruke normale modell fly batterier som jeg kjøper billigere og kun monteres via en adapter kabel om jeg kommer videre..

Selv syntes jeg strømtrekket virket merkelig lavt men har ikke peiling på xenon lamper...

Har du noen link til modellen du skal bruke?
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• Benn
          • Mar 2005
          • 102

Syns også strømtrekket virker lavt. Driver å tester nå...

Reflektoren er kjøpt på hundforaren.se ( Enduro lampa 70mm)og Xenon kit til bil er kjøpt på finn.no til 200 kr. Så jeg har ingen data på lumen eller lux.

Click image for larger version

Name:	IMG_1228.jpg
Views:	1
Size:	85.4 KB
ID:	597213
          Bjørn Erik Nilssen

Comment

• Benn
            • Mar 2005
            • 102

Oi oi oi her har vi med en klassisk bruker feil å gjøre. Feil bruk av multimeter.
            Lampa trekker hele 4 amp. Shit... da har jeg bare lys i ca 50 min (for å ikke tømme batteripakka helt da).
            Tror det er bedre å koble direkte på mc-batteriet, så har jeg strøm til jeg går tom for fuel.
            Last edited by Benn; 28-01-13, 19:37.
            Bjørn Erik Nilssen

Comment

• Larsern
              • Sep 2007
              • 756

35W xenonpærer jeg har testet, trekker ca. 10-12A i starten og går ned til ca. 3A etter ett minutt eller to.

Comment

• Benn
                • Mar 2005
                • 102

Originally posted by Larsern
                35W xenonpærer jeg har testet, trekker ca. 10-12A i starten og går ned til ca. 3A etter ett minutt eller to.
                Det har du helt rett i...
                Bjørn Erik Nilssen

Comment

• Benn
                  • Mar 2005
                  • 102

Etter 1 times bruk manglet det 3360mAh i batteriet..... Da er snittforbruket 3,3 amp.
                  Bjørn Erik Nilssen

Comment

• Benn
                    • Mar 2005
                    • 102

Men hva skjer hvis jeg bruker et 4000 mAh 4 cellers li-po? Det blir jo ikke noe sterkere lys.
                    Bjørn Erik Nilssen

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Men hva skjer hvis jeg bruker et 4000 mAh 4 cellers li-po? Det blir jo ikke noe sterkere lys.
                      Regner med at xeon lampa har en eller annen regulering funksjon som vil gi det samme lyset sammen hvor høy spenningen blir inn
                      Blir inn spenningen for høy så vil du til slutt ødelegge denne regulerings enheten.

Etter 1 times bruk manglet det 3360mAh i batteriet..... Da er snittforbruket 3,3 amp.
                      Da stemmer teori og praksis litt bedre - Går vi ut i fra at lampa er på 35w og du har 12V inn på den så ender man opp med 35/12 = 2.9A
                      Last edited by Quadrocopter; 28-01-13, 22:12.

Comment

Working...