Unconfigured Ad

Collapse

"glupeste" spørsmål du har fått fra en ikke-modell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

"glupeste" spørsmål du har fått fra en ikke-modell

Litt inspirert av en tråd jeg leste på rcgroups, men det får våge seg.

De som har holdt på med dette en stund begynner å kjenne til de vanlig spørsmålene, som : Hvor fort, hvor langt vekk, hvor høyt osv. Men av og til så er det noen som glimter til med et skikkelig gullkorn.

Beste jeg har hørt var for noe over et år tilbake, mens jeg var student. Vi holdt på å gjøre oss ferdig med hovedprosjektet vårt, som var en radiostyrt UAV-prototype. Flyet var 2,8 m i vingespenn, og ganske voksent av størrelse.
    Så var det en dag en skoleklasse fra en videregående skole som var på omvisning på høyskolen. I den fobindelse ble vi spurt om å vise frem prosjektet, og forklare litt rundt det, noe vi selvsagt ikke hadde noe imot.
    Så vi satte opp flyet, og forklarte hvordan det fungerte, hva det skulle brukes til, og at det var radiostyrt akkurat som et vanlig modellfly.
    Når vi var ferdig så er det en som rekker hånda i været og spør:
    "men, hvordan får dere det ned igjen? Har dere tau i det, sånn at dere kan hale det ned?"
    Man kan vel si det ble pinlig stille en stund, mens alle konsentrerte seg om ikke å le.

Hva er det beste spørsmålet du har fått?
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Den var dyyyp pleym

Føyer seg pent inn i rekken av alle spørsmålene som man selvsagt får og som stadig bekrefter for meg at det vandrer rundt en diger hop av folk som sannsynligvis vet en del om særs snevre ting men mangler den generelle oppfatning av hvordan i alle dager jorda roterer og slike uinteressante banaliteter.
    Har med åra lukket ørene for det meste av åndsforlattheter, men har vel to spørsmål som er gjengangere fra VOKSNE folk:

- Hva koster et modellfly?
    - Hvor stort er et modellfly?

Det første stilles gjerne av tomsinger som passerer stripa og myser på et øyeblikk.... Flyr jeg en depron-dings svarer jeg selvsagt: 40 kroner. (Er jo det det koster i depron...)
    Det andre stilles gjerne av folk som ikke har vært på ei stripe men "hørt" om fenomenet". Enkleste svaret her er: "1 meter". Ferdig med det.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Var ikke meningen å være så dyp da...

Du må ikke lukke ørene joo, det kan være god underholdning i sånt.

Jeg kom forresten på et bra spørsmål jeg fikk av min niese da hun var 7 år. Hun og søsknene var på besøk hos oss, og var veldig nyskjerrige på alle de flyene. Jeg måtte selvfølgelig vise dem noen av dem, og hvordan det virket med radiostyring og alt, hvorpå hun ser veldig alvorlig på meg og spør:
      "Leker du med dem ute?"

Jeg holdt på å knekke helt sammen, men hun synes antagelig at jeg var litt for stor til å holde på med sånne leketøy.

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

det mest vanlige spørsmålet i den lokale hobbysjaååa, v're seg bil eller fly er vel: øhhh hvor fort gårn a? og, ehhhh, er det vanskelig a?
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Det beste gullkornet jeg har hørt tror jeg må være guttungen som står rett utenfor gjerdet mitt ved hagen mens jeg flyr Apache'n min. "Får jeg prøve? Jeg har akkurat sånn hjemme så jeg kan fly."

Riktig!

Comment

• Extra 300s
            • Mar 2004
            • 274

Joo, er du frekk eller? Hva koster et modellfly er vel ikke et dumt spørsmål?? Hva var det du spørte om første gang du såg et modellfly da??
            Align T-Rex 450
            Fizza elektrofly
            JR 9xII

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Njet Extra 300s, jeg er slett ikke frekk! Men DU kan kanskje svare på: Hva koster et modellfly??? Venter spent på et kort svar....

Første jeg spurte om: Hvordan bygger jeg meg mitt eget?
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flydude
                • Jun 2004
                • 509

Er nok ikke noe lett svar på det nei, men det greieste er vel: Kommer ann på hva du skal ha Men da spør de om hvor mye det vil koste for en nybegynner, og da er man tilbake på det samme sporet
                Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• Superstar40
                  • Dec 2002
                  • 1667

Da jeg testet Threedee med nytt oppsett på søndag - på et grøntareal mellom noen blokker så var det noen ungdommer som hadde fest og hylte og skrek ut av vinduet "hva koster flyet" og jeg svarte som sant var at med motor og alt sammen så ble det rundt 4.000.

De ble ganske stille og jeg fikk fortsette å fly i fred
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Frode_S
                    • Oct 2004
                    • 7

En jeg kjenner sto utenfor huset og lakkerte et karosseri til en modellbil da en guttunge kom forbi. Samtalen gikk omtrent slik:

-Hva holder du på med?
                    >Jeg lakkerer et karosseri.
                    -Hææ?.. lakker du karosseri med taggerbokser?

Ellers er jo "hvor fort koster den?" en klassiker...

Comment

• pleym
                      • Dec 2001
                      • 909

Og nå ser jeg at tittelen ble en smule amputert. Det skulle selvfølgelig være "fra en ikke-modellflyger" Ble vel for mange tegn eller noe...

For den del, så hender det jo at de beste spørsmålene kommer fra drevne modellflygere. Disse kan innimellom være av så grunnleggende art, at man begynner å lure på hvordan de får til det de driver med sjøl

Som han som var borte og banket i skroget på en svær 3W extra 300, og lurte på om den var laget i glassfiber eller epoxy. Det mest skremmende var i grunn at han drev og støpte fly sjøl.

Comment

• Kråka
                        • Mar 2004
                        • 199

Det vanlige er jo: "Hva koster det?" Når jeg svarer: "Koster? Hva mener du? Jeg har bygget det sjøl". Da kommer det dummeste (og mest skremmende) spørsmålet: "Går DET an"? Hvor er mor Norge på vei?

Det var en "særdeles nevenyttig" kar i den lokale klubben for mange år siden. En gang det var snakk om lim, kom han med følgende gullkorn: "Epoxy er no' oppskrytt dritt, fungerer ikke i det hele tatt. Nå har jeg begynt på andre tuba, like dårlig den.."
                        Bygger bedre enn jeg flyr...
                        ARF? Nei takk!

Comment

• OAK
                          • Jul 2002
                          • 863

Jeg har også vært borti "erfarne" modellflygere som sier mye rart. Ett eksempel er en gang det ble diskutert et tema som akkurat nå også blir diskutert her på forumet; Rolling circle, Hvorav en presterte å mene at bare du fant riktig posisjon på stikkene så var det bare å holde dem der, så fikk du en fin rolling circle

Comment

• OJ
                            • Mar 2004
                            • 178

OAK: og andre er bare ironiske.....

OJ
                            The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• Lumbajack
                              • May 2002
                              • 635

Når jeg får "hva koster det"-spørsmålet, så bruker jeg å svare: hvor stor er en fisk, eller; hvor langt er et tau. Hvis jeg lykkes med å si det som en spøk, så skjønner folk fort tegninga, og så har vi en dialog i gang.

Det er merkelig det der med pris. Sto å så på NM-runder i F3C og så kom det noen bort til meg og var imponert over det de så. Det uungåelige spørsmålet dukket etterhvert opp: Hva koster et slikt helikopter? Slik du ser det fly der så koster det nok rund 30.000,-
                              Reaksjonene vekslet mellom: hodenikkende "javel.... ja det gjør nok det ja" til hoderystende, spyttende og fresende, snur på hælen og går ganske fornærmet vekk, før de får liret av seg: "....voksne mannfolk (spytt,fres) 30TUSEN!!!!.....barna i Afrika...kan ikke sitte oppi engang....KONA!!!"
                              Mvh

Olav Lund

Comment

Working...