Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opptrapping fra tolldirektoratet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Opptrapping fra tolldirektoratet

    Har opplevd at pakkene mine fra kina er veldig trege nå. Kan det skyldes dette:
    Ekstra kontroll av 200-grensen - NRK - Livsstil

    Har jo opplevd at enkelte pakker er merket enten med gift eller en lav verdi, dette selv om jeg ikke har bedt om det ( snakker her om pakker under 200,- grensa ) Hva hvis pakkene blir returnert p.g.a. dette? Hvordan står jeg selv rettsmessig?

  • #2
    tror ikke de returnerer sånn uten videre. jeg fikk beskjed om å sende kopi av kvittering så gikk pakka mi gjennom. men da med moms selvfølgelig

    og den var merket både med gift og for lav verdi fra himodel tror jeg. har ikke fått pakka enda. men har fått beskjed att den er tollklarert og sendt videre
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Ble litt nervøs nå, for jeg har en pakke som har tatt litt vel lang tid nå, men det står ikke at den har ankommet landet engang. En annen ting jeg har opplevd er at pakker fra Asia får nytt nummer når de kommer til Norge som man ikke får oppgitt. Og da må man bare vente på hentelappen som kan komme 2-3 dager etter at pakken har ankommet Postkontoret.

      Comment


      • #4
        Er det ikke snart tid for å få justert opp den 200-kroners-grensa, da...?
        Last edited by MotoMan; 29-10-13, 22:11. Reason: Ble mye snart, her...
        If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

        Comment


        • #5
          I 1975 var det knapt noen privatimport, og grensen ble satt av praktiske hensyn, at det ikke skulle være dyrere å behandle saken enn det man tjente på det.

          Idag derimot er importen betydelig, og man er redd for norske bedrifter og arbeidsplasser om den vokser. De fleste partiene er for en økning av grensen i teorien, men ingen vil sloss med nærings- og arbeidstagerorganisasjoner for å få det gjennom. Her har riktignok Frp tidligere stått på berikadene for saken, men vi venter enda på mer handling.

          Viser til link i første innlegg og dokumentasjon her under som tydelig viser at storebror nå ser en trend i nettbutikker som bevist bruker en praksis med gaver og nedskallering av virkelig pris. Og det opplyses fra tollvesenet at de nå starter en retur politikk.

          Vi kan jo se dette opp mot vår egen vinding i saken med å kjøpe billig osv.. skal vi ha dårlig samvittighet pga vi benytter oss av en praksis som butikken leger opp..

          Som sakt mye har skjed siden 1975, noen husker kanskje begrunnelsen for innføring av mva osv.. ja de folkevalgte er kreative i å styre landet og vi har i dag et overordnet system der vi betaler noe i alle rettninger.

          Men samtidig har vi også et system med sosialt offentlig nettverk for oss som deltakere..
          Om denne grensen blir indeksjustert opp til rundt et laken eller mer betyr det også at alt av stykk varehandel på produkter som ikke lages innenlands blir umulig å selge fra norske nettbutikker..

          Hvorfor skal jeg kjøpe den via norsk butikk og betale mva, når samme våre kan kjøpes fra utenlansk nettbutikk uten påslaget av mva..

          Større deler vil jo bare bli solgt som byggesett, kjøp vinge, kropp hver for seg og du har en komplett modell fordelt over x antall kolli...

          Men jeg syndtes også norske butikker bør benytte omstillinger til å snu fokuset fra klaging til hvordan bli bedre.. hva om den lokale butikken din sammen med klubben går mer i samarbeid om bygge kvelder, kurs om teknikker og utstyr osv. Sørger for å ha de varene som er i omløp i miljøet osv..

          Er selv durglig lei av og kjøre til byen for å oppleve at butikken ikke har elimentere deler som eks batteri kontakter og normale servoer. Da blir det fort enklere å bestille den på nett og få den i postkassen om få dager.. fra utland osv... Og der starter jo hele debatten på nytt...
          Audun Johnsrud
          Nittedal - HMFK

          * Flyr divserse planker og noen visper.
          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

          Comment


          • #6
            Moms er en ting, men fortollingsgebyr er noe annet. Har opplevd et par ganger å få varer til 220,- og med moms og fortolling koster ting plutselig 4-5 hundre. For min egen del tror jeg beløpet måtte opp betydelig for at norsk varehandel skulle merke noen forskjell for min del, ofte er utvalg en større faktor en pris. Men, kjekt å se at det endelig er mulig å kjøpe f.eks lipo fra Norge uten å føle seg rundlurt, og kit, radio og denslags tar jeg kun fra hjemlandet.

            Men, det hjelper jo ikke når posten skal ha en hundrelapp for å sende et par småting, også koster det under halvparten i frakt fra f.eks england for samme varen. Kombinert med en noe bedre pris fra england, sparer du fort et par hundrelapper på en småbestilling derfra. Det koker vel ned til at Posten men sin frakt og fortollingsgebyr er en større faktor i at jeg bestiller fra utlandet en norske forhandleres priser.

            Comment


            • #7
              Det er neppe her forsinkelsene oppstår. I såfall måtte de hatt et rimelig stort lager. Det er nok HK post som sliter med å ta unna. Har mange pakker underveis som har tatt veldig lang tid. Rekorden er en batteripakke, sendt for snart 11 uker siden (riktig nok med båt).

              Ang. gebyr. Posten er festlig. De skal ha dobbelt så mye i gebyr dersom vareverdien er over kr. 1000,-
              Last edited by flarssen; 30-10-13, 06:56.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Nå er pakken jeg nevnte sortert og videresendt, så da har den nok gått igjennom uten problem. Og som mange nevner så er det gebyret til Posten som suger, men bruker man EMS så slipper man det da det faktisk er inkludert. Og det er jo litt morsomt at prisforskjellen mellom vanlig pakke og EMS (ekspress) ofte er lavere enn tollgebyret. Ikke nok med det, men pakken kommer raskere frem og blir levert på døren.

                Comment


                • #9
                  Jeg har en pkke på vei nå som ble bestilt med ems frakt. Den kommer med dhl og har blitt stoppet og tollbehandlet. Skal bli morro og se hva dhl skal ha for den jobben
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Akkurat det med å sende pakker tilbake til avsender tror jeg er en uttalelse mest ment for tabliodavisenes lesere. Min erfaring er at pakker havner på tollvesenets lager når tollerne reagerer, og så er det bare å sende mail med enten skjermdump av banktransaksjonsliste, eller (forrige uke) å forwarde bekreftelsesmailen fra kjøpet. Da går det lynraskt.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Det er slik det er har før, og jeg tror det vil bli for dyrt for dem å returnere enhver pakke de tviler på er korrekt. Det hender jo også at avsender jukser uten at mottaker har bedt om det, og da må man få sjansen til å få pakken ved å vise til hva man har betalt.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kyrre View Post
                        Det er slik det er har før, og jeg tror det vil bli for dyrt for dem å returnere enhver pakke de tviler på er korrekt. Det hender jo også at avsender jukser uten at mottaker har bedt om det, og da må man få sjansen til å få pakken ved å vise til hva man har betalt.
                        Det dreier seg om å returnere til de som sender store mengder med feildeklarerte varer. Dealextreme har fått flere containere i retur. Alternativet kan være å gjøre som i Italia. Der krever de entydig ID av sender og mottaker for å slippe noe inn i landet. Det gidder ikke kinamann, så de fleste dropper å selge til Italia.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg bestilte 5 pakker på ebay fra kina, men jeg mangler enda 4stk. en pakke kom for 1 uke siden, de andre 4 er ikke å se.
                          alle pakkene ble sendt 11 og 12 /10 . Så det er vel ikke rart man mistenker tollen. MEN nå skal sies at enkelte pakker har tatt opptil 1måned å få ( dette selv om det er sendt dagen etter eller samme dag som bestilling)
                          Her er sagt mye om posten, og jeg er helt enig i nesten alt. Synes posten har priset seg totalt ut, MEN da jeg bor i nordnorge så har jeg ikke så mange andre muligheter her jeg bor. Har nesten helt sluttet å sende gaver/pakker i posten, jeg overfører heller penger og får andre til å kjøpe. JA ikke så personlig , men med pakkeprisene til posten så....

                          Comment


                          • #14
                            Mangler pakke for tre av mine fire siste kjøp på Ebay, sendt fra Kina: 11. sep, 28. sep og 7. okt.
                            Den fjerde, sendt fra Tsjekkia 10. oktober fikk jeg den 16.
                            Og nå er det snart jul
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #15
                              Slapp av, dette er helt normalt og det er ikke første gangen det skjer. Dette skjer med jevne mellomrom (alltid rett før jul - ikke vet jeg hvorfor ), 2-3 måneder med heftig kontroll og pakker som returneres til avsender i bøtter og spann, grunnet noen Kina tullinger har deklarert for lav verdi..... etter denne perioden er over så rorer det seg ned og havner tilbake til det normale.

                              Om de sender i retur - definitivt - noe som DealXtreme fikk erfare for et par år tilbake. Tollen samlet opp alt uten å se på pakkene og fylte opp containere som ble sendt tilbake til avsender land på billigste måte. Katastrofe for DX som fikk alt i retur og ble svartelistet av PayPal etter at de fikk en klagestorm fra forbannede kunder av DX....


                              Slapp av, lev livet - ingen grunn til å bruke valium andre godsaker på dette....
                              Last edited by Quadrocopter; 31-10-13, 12:33.

                              Comment

                              Working...
                              X