Unconfigured Ad

Collapse

Ombygging radio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Razzle
    • Jan 2004
    • 266

Ombygging radio

Hei alle der ute som kan mere enn å .stappe mat inn i hodet

Er det mulig å bygge om en vanlig FM-radio til motta f.eks.på frekvensen
    123,5 mHz.
    Bruker nemlig samme stripa til modellfly som mikro og motorflygutta.
    Det hadde vært en betryggelse å hør ede snakke i radioen, slik at vi som flyr modell kunne vite hva de vil når de kommer.
    Er det noen som vet dette, har ikke filla peiling selv ihvertfall.

Hilsen en som tror elektronikk er magi.
  • Lumbajack
    • May 2002
    • 635

Denne er noe for deg....og du klarer nok ikke å bygge om en FM-radio til samme prisen. Om den lovlig lar seg importere til Norge???

Billig var den i allefall

Mvh

Olav Lund

Comment

• erlend
      • Apr 2004
      • 528

Flyscannere er i følge post- og teletilsynet lovlig i norge og de selges billig i Sverige eller her.
      Maycom ar-108 skal vistnok være bra men det er best å bruke øreplugg i stedenfor høytaleren. Rekkevidden vet jeg ikke men siden du skal ha den på flyplassen er nok ikke det noe problem
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Bygge om FM-radio for å motta samband for fly? Dumt. Trafikken er nemlig på AM... Kjøp en sånn billigsak.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Razzle
          • Jan 2004
          • 266

Takker for svar, men problemet er at vi må ha en radio som kan drive en
          høytaler som høres litt, for det er flere som flyr samtidig. Hvis alle skal ha hver sin scanner er det helt sikkert noen som glemmer å bruke den av og til, så da er vi like langt.
          Jeg spør en gang til: Er det noen som har et glupt forslag?
          Selvfølgelig joo, er det AM, det tenkte jeg ikke på

Comment

• nixxon
            • Feb 2005
            • 478

Originally posted by joo
            Bygge om FM-radio for å motta samband for fly? Dumt. Trafikken er nemlig på AM... Kjøp en sånn billigsak.
            Nei, flysamband er ikke på AM!!!! Ligger på FM hundreognoenogtjue tror jeg...

m respec'

Comment

• Eureka
              Forhandler
              • Aug 2002
              • 764

Originally posted by nixxon
              Originally posted by joo

m respec'
              AM eller FM har ikke noe med frekvens å gjøre.
              Sjvj er flyradioer AM.
              Frekvensene for kommunikasjon ligger ca mellom 150 og 130 mhz.
              Under der ligger nav.radioer, VOR o.l.
              (med forbehold om at jeg husker rett)

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

nixxon:
                Hvis kommunikasjon fly-twr foregår på FM så tror jeg du må omskrive virkeligheten kraftig, mildt sagt..... (Jobber tilfeldigvis blant annet med installasjon og ettersyn av sånt, har jeg gått xtremt kraftig glipp av noe her???)

Opererer heller ikke på ca. hundreognoenogtjue men 118.000-135.995... ca Nylig ble også kravet til kanalseparasjon strammet inn, vet du de nye kravene? Kjenner du kravene til modulasjonsdybde? Er det krav til modulasjonsdybde på FM???

Eureka: VOR ligger under der ja, 112-118MHz. Under der igjen ligger LLZ-biten på ILS, mens GP selvsagt ligger på det triple, kolokert som du vet og DME rundt Gigaherzen, mens vi finner NDB-ene langt nede rundt 400kHz +/- ca 50.

Comment

• Extra 300s
                  • Mar 2004
                  • 274

Spørsmålet: Er det mulig å bygge om en vanlig FM-radio til motta f.eks.på frekvensen
                  123,5 mHz.

Svarene:

Nylig ble også kravet til kanalseparasjon strammet inn, vet du de nye kravene? Kjenner du kravene til modulasjonsdybde? Er det krav til modulasjonsdybde på FM???

VOR ligger under der ja, 112-118MHz. Under der igjen ligger LLZ-biten på ILS, mens GP selvsagt ligger på det triple, kolokert som du vet og DME rundt Gigaherzen, mens vi finner NDB-ene langt nede rundt 400kHz +/- ca 50.

Jøss
                  Align T-Rex 450
                  Fizza elektrofly
                  JR 9xII

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Extra300s: Les det tredje svaret, som er svar!
                    Det andre JEG skrev er for å avlive direkte feil som det nixxon kommer med...

Comment

• roTore
                      • Sep 2003
                      • 140

Originally posted by Razzle
                      Takker for svar, men problemet er at vi må ha en radio som kan drive en
                      høytaler som høres litt, for det er flere som flyr samtidig. Hvis alle skal ha hver sin scanner er det helt sikkert noen som glemmer å bruke den av og til, så da er vi like langt.
                      Jeg spør en gang til: Er det noen som har et glupt forslag?
                      Selvfølgelig joo, er det AM, det tenkte jeg ikke på
                      Kjøp en Maycom AR-108 (eller noe bedre?) samt ett sett med PC-høytalere du kan plugge inn i øretelefonuttaget. Da er det egentlig bare hva slags guffe det er i høytalerne som avgjør hvor mange som kan høre...

BTW; det er teknisk mulig å bygge om en radio slik at denne endrer frekvensområde, men det er mer pes enn å kjøpe en ferdig sak som funker.

Comment

• Razzle
                        • Jan 2004
                        • 266

Takk for det glupeste svaret roTore. Dette er en måte som lar seg gjennomføre. Vi har ikke strøm på plassen, men det kan vel brukes
                        et 12 Volt batteri med ev. spenningsregulatorer til å drive både PC-høytalere og radio? Håper roTore kan gi meg svar på det også .

Det lysner nå for Razzle også.

Comment

• Extra 300s
                          • Mar 2004
                          • 274

Originally posted by joo
                          Jøsses
                          Her spør en stakkar om hva som er best av en 50SX og en FS70 for å hale en bestemt 3D-modell rundt (i 3D??)

totakter har høy hk i forhold turtall samtidig synkende dreiemoment ved økende turtall, mens 4 takter har lavere hk i forhold til turtall og høy dreiemoment pga bedre sylinderfylling.

nevnte YS'en vil neppe gå over 7300-7500 rpm med en 17-13 og deretter dø langsomt av overopphetning.

Er dette svarene??? Fri og bevare meg for å "hjelpe" til.....
                          Det var dette innlegget jeg sikta til Joo Skrev det bare på kødd, må ikke ta alt så alvorlig vet du
                          Align T-Rex 450
                          Fizza elektrofly
                          JR 9xII

Comment

Working...