Unconfigured Ad

Collapse

Vil denne halen gi problemer i lufta?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nixxon
    • Feb 2005
    • 478

Vil denne halen gi problemer i lufta?

Kjøpte en KYOSHO CAP232-40 BREITLING med en haleflate som tydeligvis "henger" litt på begge sider... Lurer på om den "hengende" vinkelen vil gi problemer med hensyn til stabilitet og manøvrering i lufta.

Har noen en mening om haleflaten er for dårlig ved at den "henger" på begge sider? En perfeksjonist ville selvsagt bygget nye flater, men er det egentlig nødvendig? Det forutsettes i det ovenstående at haleflatene "henger" vinkelrett på flyets lengdeakse.

Jeg burde legge inn parametrene i RealFlight G2 og se om maskinen flyr anderledes enn originalen med rette haleflater... Hvem vet... Kanskje den flyr bedre?!?

Jeg vil tro det går bra siden begge haleflatene henger symmetrisk på begge sider av sideroret. Har ikke noen jagerfly litt nedadhengende haleflater da?

Se for øvrig link m bilder om reparasjon av halen på http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=3295

(Til info er verken siderorets hengsler eller halehjulet limt endelig på plass... derfor stikker halehjulet ørlite grann (!) ut til siden på bilde 2)
    Attached Files
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Er skjevheten dønn symmetrisk og halen sitter skikkelig fast bør det hele fungere greit i lufta.
    Den gode gamle Curare (F3A-maskin av gammel årgang) hadde kraftig negativ V-form på stabben.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• RS
      • Dec 2004
      • 312

Hei
      Jeg har en sånn CAP. Den flyr kjempefint med en enya 53 4t, bare pass på å være nøyaktig med CG og utslag på høyderor. Den tåler bare små utslag!

Happy Landing

RS
      Ronny Sundbye
      Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Det kan hende du kan rette det litt ved å varme betrekningen på oppsiden slik at du trekker stabben oppover. Jeg har rettet en del skjevheter på denne måten tidligere.
        Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• nixxon
          • Feb 2005
          • 478

Originally posted by RS
          Hei
          Jeg har en sånn CAP. Den flyr kjempefint med en enya 53 4t, bare pass på å være nøyaktig med CG og utslag på høyderor. Den tåler bare små utslag!

Happy Landing

RS
          Det er anvist at CG er 9-10,5 cm fra forkant av vingen. Tror du det gjelder forkanten av vingen midt under flyet. Eller kanskje der vingene kommer ut fra skroget. Eller ytterst på vingetuppen? Svaret på foregående spm. vil være avgjørende for hvor langt frem CG skal være.

Vingen er nemlig formet slik (sett ovenfra med kroppen loddrett):

<|>

En annen sak er om avstanden skal måles med målebånd i kurven langs overflaten av vingen, eller ved å holde f.eks. en tommestokk over vingen og frem til vinkelrett over forkant av vingen.

mvh

Comment

• nixxon
            • Feb 2005
            • 478

Originally posted by andersh
            Det kan hende du kan rette det litt ved å varme betrekningen på oppsiden slik at du trekker stabben oppover. Jeg har rettet en del skjevheter på denne måten tidligere.
            Tror ikke det er sjans med den teknikken. Forrige eier har tydligvis reparert knukket hale med epoxy og gått fra stasen før det var tørt. I løpet av natta har balsaflatene seget nedover og herdet i den stillingen. Utrolig dårlig utført arbeide!

Originalt er begge haleflatene ett eneste stort og flatt stykke som stikker tvers gjennom flyroppen. Han burde jo limt sammen de 2 halvdelene først, før han limte halen til flykroppen!!

Comment

Working...