Unconfigured Ad

Collapse

Konsesjon på 35Mhz?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bonito
    • Sep 2004
    • 265

OK!

Så kan vi snu på flisa, kjøre du/dere bil/mc uten forsikring???

Penger til forsikring finne du/dere altid.

Det kalles priotering!

Har nå vert student på KJEMPE DYR privat skole i snart to år nå. Kan fortelle at forsikring min blir prioritert høyt over mange andre utgifter.

Det er så mange som kaster sindsykt mange penger etter dyre fly, men litt penger til en stakkars liten forsikring klager dere over og sier at dere ikke har penger???

Sykt spør du/dere meg!!!!

Mvh Bonito
    Damn these things are hard to fly!

Comment

• Sam
      • Jan 2004
      • 165

Topic her er Konsesjon på 35Mhz?
      Ikke dyr/billig forsikring, liker ikke NLF osv...
      Pls.

Mvh
      Sam Houlder

Comment

• tema95
        • Aug 2002
        • 977

Originally posted by pingvinen
        Her blir det vel snakk om å skille seg ut fra resten av verden, for det skulle tatt seg ut om vi skulle beholdt 35Mhz båndet og resten av verdens "villflygere" skulle kastet radioene sine og kjøpt nye for 27Mhz.

Om noen har dette problemet så kan det søkes om konsesjon for en nytt frekvensbånd i nærheten av 35Mhz, så kan vedkommende som i dette tilfellet er de som plages av "villflyging" bygge om sine radioer eller kjøpe nye spesilaproduserte for denne nye frekvensen, for man kan jo ikke legge kostnadene over på andre om man vil ha egen frekvens når den man bruker nå er gitt fritt til allmennheten.

Det som kanskje er langt lettere er å få disse villflygerne til å bli med i en klubb, men dette er for de fleste for dyrt og det hjelper ikke med allverdens argumentasjon om at det er billig og at man bruker mye penger på modellfly og gud vet hva. Prisen på medlemskap må ned og forsikringen kan jo ikke ha en egenandel på 5000kr, da må man jo alikevel ha egen forsikring, for 5000kr er faktisk et betydelig beløp for mange og spesielt for unge mennesker som gjerne er studenter osv.

Hva koster det for eks å være medlem i modellflyklubber utenfor Norge?
        Den statistikken har jeg hjemme, og jeg kan godt legge ut en del eksempler, både dyrere og billigere enn NLF. Men nå skal jeg sitte 5-6 timer i styremøte "for dere" i kveld, så det blir ikke før i morgen.

Mvh Terje
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

Originally posted by Psyko-lefse
          For forsikring koster penger, og det er ikke sikkert alle modellflygere har penger til å melde seg inn i en klubb (er jo uffattelig dyrt )
          Ufattelig dyrt? Min lokale klubb er ikke medlem av NAK (dog jeg ER medlem av NAK via to andre klubber) og har en egen klubbforsikring som dekker medlemmer og gjestepiloter sålenge man fly på steder godkjent av klubbens styre. Vi har en klubbkontigent på 400,-. Da er man dekket av klubbforsikringen. Er dette ufattelig dyrt? Selv om du "bare" er en backyard flyer så er 400,- knapt nok det en kvalitets LiPo pakke koster til Shockflyer. Batteri har man derimot råd til....
          Hva med de som ikke flyr elektro, men som må kjøpe fuel for å komme seg i lufta. Fuel koster mer i lengden og er tross alt en løpende kostnad.

Min formening har alltid vært det at hvis man har råd til å fly så har man råd til å være medlem av en klubb.

Så vil klubben kanskje melde seg inn i NAK og den avgiften vil komme i tillegg til ordinær klubbavgift. Da begynner vi å snakke om litt mer penger, og har forståelse for at noen kvier seg for dette. Men hva gjør du hvis elektrokjerra di får en glitch og braser inn i AMG'n til nabo'n. Bonito har et poeng.

Back to topic:
          Originally posted by Psyko-Lefse
          Tror den beste løsningen, hvis dette er ett reelt problem, ville vært å delt opp 35MHz-båndet (evt. et helt nytt bånd) slik at villflyging og organisert flyging foregår hver for seg
          Hvem skal håndheve dette? For at noe slik skal fungere så måtte man lukket et område av 35Mhz som i dag ikke var tilgjengelig for r/c og krevd fremvisning av gyldig NAK medlemskort for å få lov til å kjøpe frekvenser i dette området. Jeg forstår problematikken som nå i dag finnes på Notodden, og skjønner godt at det er et reelt problem. Jeg er heller ikke uenig i at en deling av frekvensbåndet ville vært en mulig løsning, men har problemer med å se det bli gjennomført i praksis.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

Comment

• Bonito
            • Sep 2004
            • 265

OK, da har du ikke lest det jeg har skrevet.

Kan gjenta meg selv.

Det er snakk om at vi alle uansett om vi er organisert eller ikke, så har vi et felles ansvar for å gjøre sporten/hobbyen så sikker som mulig. Dette tror jeg gjøres best med å få en eller annen form for organisasjon til å samarbeide både med luftfarts tillsynet og lokale myndigheter sånn at vi kan få noen få og enkle "regler" å forholde oss til.

Som du ser så står det en eller annen form for organisasjon! Men akkurat nå så har vi NFL/NAK, så hvorfor ikke bruke det vi har til å få en felles løsning alle kan leve med???

PS hva er galt med NFL/NAK????

Mvh Bonito

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

Selv om jeg bevisst var med på litt off topic tilbakemelding her må vi som Sam sier komme oss tilbake til emnet her, folkens - Konsesjon på 35Mhz.

De som ønsker å debattere videre rundt forsikringer, kostnader, klubber og organisasjoner kan gjøre dette i en ny tråd.

- Forummoderator
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

Comment

• Lumbajack
                • May 2002
                • 635

Hva ville en konsesjon på 35 Mhz båndet innebære?
                Hvis vi snakker litt teoretisk her, ville man i såfall måtte fremlegge et konsesjonsbevis for å få kjøpe fjernstyring?
                Tror dere at NAK er den rette til å fungere som konsesjonshaver? Hadde det ikke vært lettere og forholde seg til en nøytral part som Post og teletilsynet. Hvordan fungerer dette for radioamatører og telegrafister....Sam og hvor omfattende ville det eventuelt være å få en slik konsesjon?
                Mvh

Olav Lund

Comment

• tema95
                  • Aug 2002
                  • 977

OK, tilbake til emnet, dro litt ut selv, men det blir jo ofte en diskusjon om kostnader,for mot NLF (NAK) osv.
                  Tildeling av frekvenser skjer på global og europeisk basis. Her finner dere et dokument som omtaler implementering av ERC recommendation 70-03: http://www.ero.dk/documentation/docs...f/REC7003E.PDF

Dette er dokumenter fastsatt av ERO (European Radiocommunation Office) http://www.ero.dk/
                  Skulle noen ha lyst til å grave seg ytterligere ned i materien så les dokumentene fra siste workshop, se link i høyre menykolonne.

Jeg nevner dette fordi det viser minst to ting:
                  1. Det er ikke mange ledige frekvensbånd igjen, i et hvert fall ikke som lar seg bruke for vår type utstyr.
                  2. Dette er ikke noe vi kan (eller vil) gjennomføre i Norge alene.

Nå har Europe Air Sports ("sportsdelen av FAI") en egen gruppe for modellfly som arbeider bl.a. med harmonisering av frekvenser i det minste i Europa. En global harmonisering kan vi nok glemme, uten at jeg av den grunn vil virke negativ.

Jeg vil følge med på diskusjonen, men kan nok konkludere med at en del av de løsningene som er foreslått ikke lar seg gjennomføre i dagens åpne Europa. Norge som marked er også alt for lite til at enhver produsent ville ignorere et ønske om egne frekvensbånd.
                  Den sikkerhetsmessige siden av saken, og eventuelle praktiske løsninger, skal vi som jeg sa tidligere, ta en diskusjon på i seksjonsstyret.

Mvh Terje
                  Mvh Terje Martinsen
                  www.modellfly.info

Comment

• Sam
                    • Jan 2004
                    • 165

Tror Terje har svart godt nok på hvor omfattende det er å få til noe slikt..

Paradokset:
                    Vi sitter igjen med en problematikk hvor det kan bli nødvendig å forklare medlemmene at de ikke kan fly i klubbregi fordi villflygere gir f og vi som klubb må opptre ansvarlig.
                    Som villflygere og ikkemedlemmer derimot, kan man fly og gjøre som man vil, beskyttet av lovverk og hjemforsikring.

Satt på spissen selvfølgelig, men det er ikke godt å sitte i klubbens styre med en setting som dette, og i tillegg være lokal buffer for det som av mange oppfattes som høy klubbkontigent, argumentert inn med: høyere sikkerhet, forsikringsordning og deltakelse ...

Finnes det alternative ideer her til hvordan vi kan løse dette ?

Mvh
                    Sam Houlder

Comment

• pingvinen
                      • Jan 2004
                      • 83

Originally posted by tema95
                      Her blir det vel snakk om å skille seg ut fra resten av verden, for det skulle tatt seg ut om vi skulle beholdt 35Mhz båndet og resten av verdens "villflygere" skulle kastet radioene sine og kjøpt nye for 27Mhz.

Om noen har dette problemet så kan det søkes om konsesjon for en nytt frekvensbånd i nærheten av 35Mhz, så kan vedkommende som i dette tilfellet er de som plages av "villflyging" bygge om sine radioer eller kjøpe nye spesilaproduserte for denne nye frekvensen, for man kan jo ikke legge kostnadene over på andre om man vil ha egen frekvens når den man bruker nå er gitt fritt til allmennheten.

Det som kanskje er langt lettere er å få disse villflygerne til å bli med i en klubb, men dette er for de fleste for dyrt og det hjelper ikke med allverdens argumentasjon om at det er billig og at man bruker mye penger på modellfly og gud vet hva. Prisen på medlemskap må ned og forsikringen kan jo ikke ha en egenandel på 5000kr, da må man jo alikevel ha egen forsikring, for 5000kr er faktisk et betydelig beløp for mange og spesielt for unge mennesker som gjerne er studenter osv.

Den statistikken har jeg hjemme, og jeg kan godt legge ut en del eksempler, både dyrere og billigere enn NLF. Men nå skal jeg sitte 5-6 timer i styremøte "for dere" i kveld, så det blir ikke før i morgen.

Mvh Terje
                      Siden du kjenner statistikken så synes jeg personlig at du burde bruke litt av styremøte til å prøve å få ned NLF sine kostnader, og om de blir lavere slik at det blir billigere å være medlem så ville garantert fler bli medlem. Og den egenandelen på 5000kr burde som i danmark vært fjernet.
                      Jeg så på sidene til danske rc-unionen at det kostet 500kr.

35Mhz båndet er tildelt RC gjennom samarbeid på verdensbasis og da kan man ikke i lille norge lage egne regler og sette NAK/NLF sine medlemmer i et noe merkelig lys, og som en gjeng folk som skal ha større rettigheter enn andre. Disse merkelige reglene om at kun de med fullt NAK medlemskap skal få fly på stevner og at forsikringen ikke dekker medlemmer som ikke har fullt medlemskap er med på å skyve disse "villflygerne" lenger unna. Slipp disse "villflygerne" til på klubbstripa til redusert pris er mitt forslag, så kan det hende at de utvider til et større medlemskap på et senere tidspunkt. Få oss ikke til å fremstå som om vi er en gjeng sure grettne gubber som vil ha hele verden for oss selv.

Comment

• Cessnaknuseren
                        • Mar 2005
                        • 561

Hei.

Jeg tror det er komunikasjon mellom klubber og "villflygere" som er den nærmeste løsningen på dette problemet. Det er jo frivillig å være medlem av en klubb, men det går ann å kontakte den lokale klubben for å høre hvilke kanaler som er "ledige" når man skal kjøpe radioutstyr.
                        Inviter "villflygerne" til stripa på en kaffekopp og en prat så kanskje de ser den store sosiale verdien av å være samlet.
                        Jeg tror ikke det er mange klubber som har større kontigenter en de må ha for å dekke faktiske utgifter. ( flere medlemmer = lavere kontigent)
                        Personlig skjønner jeg ikke att noen tør å fly uten forsikring. Ett knust vindu i ett hus eller lignende er vel bagateller sammenlignet med å fly på ett meneske. ( Her kan de virkelig store erstatningskravene komme)

Cessnaknuseren.
                        Cessnaknuseren
                        Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• Bonito
                          • Sep 2004
                          • 265

Enig med Cessnaknuseren, når han sier at han ikke tør å fly uten forsikring!

Ett knust vindu i ett hus eller lignende er vel bagateller sammenlignet med å fly på ett meneske. ( Her kan de virkelig store erstatningskravene komme)
                          Mvh Bonito[/quote]

Comment

• tema95
                            • Aug 2002
                            • 977

Originally posted by tema95

Mvh Terje
                            Siden du kjenner statistikken så synes jeg personlig at du burde bruke litt av styremøte til å prøve å få ned NLF sine kostnader, og om de blir lavere slik at det blir billigere å være medlem så ville garantert fler bli medlem. Og den egenandelen på 5000kr burde som i danmark vært fjernet.
                            Jeg så på sidene til danske rc-unionen at det kostet 500kr.

35Mhz båndet er tildelt RC gjennom samarbeid på verdensbasis og da kan man ikke i lille norge lage egne regler og sette NAK/NLF sine medlemmer i et noe merkelig lys, og som en gjeng folk som skal ha større rettigheter enn andre. Disse merkelige reglene om at kun de med fullt NAK medlemskap skal få fly på stevner og at forsikringen ikke dekker medlemmer som ikke har fullt medlemskap er med på å skyve disse "villflygerne" lenger unna. Slipp disse "villflygerne" til på klubbstripa til redusert pris er mitt forslag, så kan det hende at de utvider til et større medlemskap på et senere tidspunkt. Få oss ikke til å fremstå som om vi er en gjeng sure grettne gubber som vil ha hele verden for oss selv.
                            Jeg rakk det allikevel;

Sorry Sam, siste off-topic fra meg, men jeg startet visst noe her.
                            Her er noen satser, for ordens skyld alle gjengitt i Euro (=ca NOK 8,30).
                            Jeg har utelatt de som ikke har innebygget forsikring eller medlemsblad. Alle summer er også eksklusive lokal klubbkontinget.

Norge 54 Euro
                            Finland 58 Euro
                            Sverige 36 Euro
                            Danmark 66 Euro
                            Frankrike 51 Euro
                            Irland 71 Euro
                            Nederland 84 Euro
                            Sveits 90 Euro
                            USA 85 Euro

Jeg kan ikke love å arbeide for lavere kontingenter, men skal love at pengene blir vel brukt. Alle som er innvolvert i seksjonen gjør dette uten noen form for lønn eller honorar, men vi leier en 15% andel i sekretariatet.
                            Vårt regnskap, budsjett og årsmeldninger kan leses her: http://www.modellfly.info/downloads/...5_Komplett.pdf

BTW: Egenandel i DK er DKK 1.000

Ditt siste avsnittet var vel ikke til meg?

Mvh Terje
                            Mvh Terje Martinsen
                            www.modellfly.info

Comment

• tema95
                              • Aug 2002
                              • 977

...snip
                              Uff da, leste visst ikke godt nok!
                              Den "merkelige" regelen om at man må ha fullverdig medlemskap for å fly på stevner arrangert av en av våre tilsluttede klubber er for å beskytte klubbene/styrene mot subjektivt ansvar. Jeg tør ikke dra dette for langt (igjen off-topic), men vi har hatt gående en sak i en annen seksjone hvor tillitsvalgte ble idømt erstatningsansvar fordi de optrådde som arrangør/ansvarlig for aktiviteten.

Nå løper jeg!
                              Terje
                              Mvh Terje Martinsen
                              www.modellfly.info

Comment

• MicroMac
                                • Jan 2003
                                • 632

Ser helt klart problematikken spesielt i tettbygde strøk.
                                Mye av de plastgreiene av varierende kvalitet som selges ligger vel på 27mhz. Men slenger vel noe 35mhz innimellom.
                                Husker jeg en gang i tiden måtte ha tillatelse fra Teletilsynet for og kjøpe/benytte radioutstyr, den gang var det 27mhz som gjaldt, Godkjennelsen kom med bilde av mitt dunløse tryne behørig stemplet med blått stempel.
                                Nå er jeg redd en slik strategi er dødfødt.
                                Men ærig talt.....hvis det finnes så mye villflyving (selv om det er småmodeller) innenfor en radius på la oss si 3 km fra opparbeidet klubbstripe.... har ikke den aktuelle klubben da feilet noe ettertrykkelig.
                                Enten det er i kontigentens størrelse feilen ligger, Nedlatende holdninger ovenfor alle som ikke flyr en composittsak på 2m minst. (sier ikke at det er nedlatende holdninger, men kan fort føles slik når en 15 åring kommer tuslende med redskapen sin) Dårlig eksponering av klubben etc etc
                                Burde ikke ett slikt oppkomme av RC interesse heller være en mulighet istedet for ett problem?
                                mvh MM

Comment

Working...