Unconfigured Ad

Collapse

nybegynner og forumet her

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

nybegynner og forumet her

da det har vært en del heftige diskusjoner om anbefaling til nybegynnere her og jeg selv regner meg som en nybegynner, har flydd siden januar. og har fått masse tips og hjelp her på forumet. så vil jeg bare be om en ting som jeg også tror de andre nybegynnerene mener. Hvis en spør om hva han bør kjøpe i en prisklasse for eksempel så gi han da tips om det dere synes er best i den prisklassen han mener. for noen månder siden så spurte jeg om hvilken radio jeg burde kjøpe til rundt 1500 da det er flere merker i den prisklassen. men som det virker som om det blir mere og mere vanlig på dette forumet så fikk jeg beskjed om å kjøpe en til over 3000 for ikke noe annet er bra nok. endte opp med en graupner til 1200 som er mer en nok for meg. Det er helt greit om dere skriver jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe et produkt til under den prisen for eks. men det er når det blir sagt som ikke kjøpe en sender til under 3000 for da er den så dårlig at du vil bare krasje flyet dit. (dette er ikke tatt ordrett fra ett inlegg men det er ofte slik vi nybegynnere oppfatter det når dere skriver på den måten dere gjør) En anne ting er at jeg har sett noen skrive sånt som det er ikke dyrt med et heli til 10 000 jeg har jo råd som bare er en fattig student. da må jeg bare si, gled deg til du er ferdig med student livet. for etter at jeg ble ferdig med student livet og begynte å jobbe stiftet familie kjøpte hus og bil så har jeg under halvparten jeg kan bruke på det vi må kalle unødvendige ting en det jeg hadde som student.

Så det jeg ber om er svar på det det blir spurt om i innleggene og ikke dra igang med alt mulig annet.

Hilsen en frustrert nybegynner.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • Bonito
    • Sep 2004
    • 265

Du har min stemme!

Mvh.
    Simon B. Nielsen
    Damn these things are hard to fly!

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Enig!

Det bør selvfølgelig være lov å si noe kort om hvilke egenskaper dette har i forhold til noe som ligger i prisklassa over eller under for den saks skyld, bare det ikke overskygger det opprinnelige spørsmålet.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Mossie69
        • Apr 2002
        • 684

Godt sagt, tyor! Dette er noe de fleste av oss trenger å minnes på fra gang til gang. Vi har en tendens til å svare ut fra egen situasjon og glemmer lett hvordan det var å være ny i hobbyen.

Og når det gjelder midler til hobbyen kontra hus, barn etc. så kan jeg bare si "ja og amen"! Det er utrolig hvor mange ting fra Ikea som kan prioriteres foran en ny børsteløs....
        Anders Valland
        Trondheim

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Dette syntes jeg er en fin måte å få folk til å føle seg godt mottatt i hobbyen på:
          http://www.modellflynytt.no/viewtopi...r=asc&start=45

Heldigvis er noen våkne:
          Originally posted by Tintin
          Om noen har interesse av å se hva de selvutnevnte rævhola mener om de øvrige i diskusjonen så finnes det her:

Åpenbart at å føre en diskusjon med disse menneskene aldri vil føre noe sted hen, her er det noen som ikke lider av mindreverdighetskompleks men snarere tvert om. Vet hvem sine klubber man skal holde seg langt unna i alle fall.
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Alfalfa
            • Jul 2002
            • 988

Problemet med sånne diskusjoner er at det veldig ofte er følelser som blir lagt til grunn, og ikke facts...

Mulig dette er bare noe jeg føler...

Jeg har ofte gitt opp å få noe saklig info fra endel modellfolk..

Folk hisser seg gjerne mer opp når det gjelder følelser..
            Å få vite at motoren din suger lut og gjeitrams ved å sammenligne data med andre produsenter er en ting, men når andre på stripa synes motoren din stinker bare pg.a. fordommer og ikke facts, da blir man gjerne litt guffen...

Samme gjentar seg enten man diskuterer motor, radio, fly, treskruer, hengsletape eller rett og slett byggenåler..

Med fare for å bli klippet ned, må jeg nok innrømme at jeg har jeg opplevd helimiljøet som litt mer "sært" enn flymiljøet, men..
            Folkene det gjelder er heldigvis i mindretall, og folk flest er ganske så ok!

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

tyor:

Jeg er helt enig med deg her. Når man spør om råd om noe så bør det være på sin plass å få råd om nettopp dette og ikke andre ting som er 3 ganger så dyre. Samtidig så må folk også få lov til å mene at dette har klare bakdeler/ulemper opp mot noe litt dyrere uten at hverken de som mener dette eller de som "får det ment" er noen drittsekker. Dette forutsetter selvfølgelig at alle parter oppfører seg som folk og legger synspunktene frem på en saklig måte. Det er dessverre ikke alltid tilfelle og noen ganger går det ei kule varmt.
              Selv er jeg ingen fan av å alltid gå for de rimeligste løsningene da det som oftest er klare argumenter for å heller spare litt til og få noe mer "ordentlig". Det betyr ikke at man må kjøpe det dyreste heller med mye bling faktor. Noen av oss liker det også ( ) uten at det burde gå utover råd og tips til andre. Poenget er at som nybegynner så har man ikke alltid full oversikt over hva som er tilgjengelig og da kan det være greit å listet noen alternativer.
              Når det er sagt så er jeg selvfølgelig enig om at en diskusjon rundt glow når man egentlig lurte på elektro er helt på jordet.

Geir:
              Jeg vil utvide din påstand litt og si at vi er litt sære alle mann innen r/c, megselv inkludert. Tror ikke heligutta nødvendigvis skiller seg ut på noen måte, uten at jeg skal berøve deg din rett til å mene det.
              Vi er dog ikke de som tar mest av i slike merkediskusjoner og blingråd heller heldigvis. Vi har hatt noen tråder i det siste hvor enkelte har blitt litt vel hissige. Vanskelig slikt når følelser kommer inn. Man kommer heller ikke utenom at det alltid vil dukke opp råd basert på synsing og "jeg mener jeg har hørt.." grunnlag. Merker som i dag leverer flotte varer var kanskje for noen år siden noe skranglete i det de dytta ut på markedet og slike erfaringer og rykter har en tendens til å henge igjen.
              Jeg sier ikke at det er bra at det er slik, bare at det er noe vi nok alltid må leve med.

Heldigvis så er jeg av den oppfatning at forumet, trådene og brukerne til alt overmål er for det meste hyggelige, positive, informative og hjelpsomme. I tillegg til forumet, som jo er den mest aktive delen av denne siden, prøver vi i redaksjonen så hardt vi kan å produsere artikler på alt fra a-å og billig til dyrt slik at nybegynnere såvel som de med lengre fartstid kan få et inntrykk av ting før man disker opp med hardt tjente riksdaler.

Helt til slutt så vil jeg oppfordre til at medlemmer gir oss i redaksjonen/moderatorgjengen tilbakemeldinger dersom det dukker opp ting/poster som ikke er helt på greip. Vi prøver så langt vi kan å følge med, men det er klin umulig å få med seg alt dessverre.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

Comment

• Alfalfa
                • Jul 2002
                • 988

Enig! Vi er nok alle litt sære!
                Vi er en liten menighet, men desto nærmere himmelen!

Du har rett i at "evig eies kun et dårlig rykte", så det må vi nok leve med.

Heldigvis så er jeg av den oppfatning at forumet, trådene og brukerne til alt overmål er for det meste hyggelige, positive, informative og hjelpsomme.
                Utvilsomt! Heldigvis!

Men jeg synes vi alle, både her og på stripa bør ta bryet med å ta godt vare på nybegynnere, uansett hva.
                Vi trenger alle vi kan få med, og jo bedre de blir tatt vare på, jo lettere er det å forme de i et etablert miljø, mht. sikkerhet etc.

Motto for sommeren: "Nybegynnere er seriøse greier!"

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Ingen tvil om at RC er litt sært være seg bil, fly, båt eller heli.

Er skjønt enig i at det ikke alltid er mest økonomisk å gå for billige løsninger. Har en rc bil og for så vidt Twisteren som bevis på det. Bilen som ble valgt da jeg syntes den jeg egentlig ville ha var for dyr, står stort sett, og den jeg egentlig ville ha er kjøpt inn. Twisteren bruker jeg en god del på regnsværsdager men noe økonomisk kjøp kan det ikke sies å ha vært. Likefullt har begge gitt meg mye glede og det at utgiftene kommer i mindre porsjoner er ofte gunstig for mange selvom totalen blir noe høyere.

Kanskje man skulle holde seg i elektroheli avdelingen for den leses vel kanskje ikke av alle ?

Comment

• Lumbajack
                    • May 2002
                    • 635

Phheww!!....
                    ...nå har jeg lest en del tråder på dette som går på nybegynnerproblematikken og anbefalinger av utstyr, pris/kvalitet, nitro/el-utstyr, om hvorfor en som har klart å skrape sammen 2500,- til innkjøp av microheli på studentøkonomien sin skal vente, og blåse 7-10 k på "Rappy50". At Hitec hører hjemme oppi rompa på de som er dumme nok til å vurdere å kjøpe slikt søl og det eneste som duger koster 2 ganger mer enn det du hadde håpet på.
                    Hvis du allikevel ikke "respekterer" rådene fra den som kjører BMW 5-serie Touring lastet med 2 eks. av maskinene du aldrig kommer til å få råd til, kommer du høyst sansynlig til å plante dritten din mellom forsetene på sistnevnte.

Neida....sier ikke at de som har BMW med to top spec. konkurransemaskiner ikke kan være hyggelige. Absolutt ikke! Alle er helt klare på det? OK? BMW var bare et eks. Greit?

....Ha respekt for hverandres penger/budsjetter. Alt annet kan være direkte sårende og ekskluderende.

.....Utstyrsjovinisme er lausungen til Janteloven.

Et godt råd er direkte relatert til spørsmålets utgangspunkt. Man kan mene hva man vil, man da går man utover spørsmålets forutsetninger.

Posten skal kun oppfattes som mine meninger. All kobling mot reelle hendelser eller personer er tilfeldige.

Mvh
                    Olav Lund
                    Fyresdal
                    Mvh

Olav Lund

Comment

• Knugen
                      • Aug 2004
                      • 96

Tilhører selv den gruppen som betegner seg som nybegynnere og som ikke har behov/råd til "kun det største/beste" og bare få minne om hva som er definisjonen på kvalitet (ref. NS-ISO 9000:2000, 3.1.1/2):

KVALITET: "i hvilken grad en samling av iboende egenskaper oppfyller krav.

KRAV: behov eller forventning som er angitt, vanligvis underforstått eller obligatorisk.

Dette vil si at det som oppleves som dårlig kvalitet av noen, faktisk kan være god kvalitet for andre..., flyr selv et lite el. heli og div. el. fly og etter mine krav er dette godt nok..
                      Mvh.
                      Øyvind Iversen

Comment

Working...