Announcement

Collapse
No announcement yet.

strømkilde til isopor kutter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • strømkilde til isopor kutter?

    heisan, har kjøpt meg element tråd på chlas ohlson 0.20mm, men lurer på hvordan jeg skal fyre den i gang, har et bilbatteri liggandes, men jeg kan vell ikke koble rett på + og -? noen som vet hva jeg kan gjøre?

  • #2
    bruk en bilbatterilader. begynn med lang tråd først og se om den blir varm nok hvis ikke så går du ned på lengden. for å få så glatt overflate som mulig så skal ikke tråden være så veldig varm, bare akkuratt slik at du får til og skte skjære.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Bilbatteri-lader funker sikkert, spesielt hvis du har muligheten til å justere ned strømmen. Tråden er anelsen tynn, det er mest vanlig å skjære med 0,4 tråd men du får prøve. Blir det for mye strøm får du hive på noen meter med lampettledning i serie for å redusere strømmen. Antar at du trenger ca. 1,5 til 2 ampere til skjæringa.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        ok, no har jeg ikke bilbat lader, noe anna jeg kunne ha prøvd? hva kan jeg bruke som motstand? noen pærer i serie? nokia lader? 4.8a så da er jeg ca 2.8 A for mye,

        Comment


        • #5
          hvordan kan en lampe dimmer 230v fungere? enten etter en mobil lader eller etter et bilbatteri? er mest inrt i bilbatteri, men da tror jeg at jeg må lodde og styre på litt, men tror det i teorien skal gå.

          Comment


          • #6
            lampe dimmeren vil ikke fungere tror jeg. mobil lader er uaktuelt da den gir for lite strømm og vil "smelte". problemet er at med den strømmen som går med så varer ikke ett bilbatteri så lenge heller. enten en enkel batterilader eller en strømforsyning. kankje en gammel pc forsyning gir nokk, det vet jeg ikke
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              får prøve med strøm forsyning...... men ikke no skal ut og fly litt c17e :P

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Bilbatteri-lader funker sikkert, spesielt hvis du har muligheten til å justere ned strømmen.
                Jeg har brukt bilbatteri lader og regulerte varmen med batteriklemme på resten av varmetråden i lengden utenfor isoporskjærer. Fungerte veldig bra..

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Motorboy
                  Originally posted by joo
                  Bilbatteri-lader funker sikkert, spesielt hvis du har muligheten til å justere ned strømmen.
                  Jeg har brukt bilbatteri lader og regulerte varmen med batteriklemme på resten av varmetråden i lengden utenfor isoporskjærer. Fungerte veldig bra..

                  Jens Eirik
                  Var akuratt noe sånt jeg hadde tenkt meg også. Skal prøve dette selv nå da jeg skal i gang med å bygge en tempest dogfighter fra tegning.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Her er min variant av isoporkutter. Har brukt en sag kjøpt på Ergo til39.50 Og glødetråden er av typen som blir brukt til svipenn. Koster 11,- metern. Strømkilden er en trafo 12v 4.5 A Som egentlig hører til en et sett med juletrelys. Altså to fluer i en smekk. Bare det at du ikke kan skjære isopor i jula..
                    Attached Files
                    Hans P Førde

                    Comment


                    • #11
                      onkelmodellfly: hvordan kobler du til tråden? kappper du bare vekk lysene og kjører tråden inn i + og -?

                      Comment


                      • #12
                        trafoen kobles til med plugg. Pluss-minus spiller ingen rolle. Men må innrømme at selveste lysa er kappa vekk, så jeg kunne bruke den pluggen ja. Men det er ikke noe problem før 1.desember.
                        Hans P Førde

                        Comment


                        • #13
                          yaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhho, fikk det til med psu til pc, tråden blei ikke så varm, skar grett gjennom isoporen som jeg hadde, og den var heller ikke så varm at jeg ikke kunne ta på den, men da måtte jeg brenne litt isopor :P hehe

                          eneste jeg trenger no er profiler til vinger noen som kan veilede meg der eller? peace!

                          Comment


                          • #14
                            du kan bruke en lampe dimmer ..men ikke til kort tråd ...bør opp til ca 90 cm så går det fint!
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment


                            • #15
                              mener du til vanlig 230v da eller? jeg har fått liv i tråden med pc strømforsyning, men da må jeg korte ned tråden så mye at jeg bare kan svi med 20-30 cm, og det duger ikke til vinger. men som sagt jeg trenger fortsatt hjelp til å finne ut hvordan jeg kan lage profiler..

                              Comment

                              Working...
                              X