Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken spenning til glødeplugg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Gløder

    Originally posted by ksandal
    En skikkelig gløder er en grei investering Kjøp en nå så har du den hele livet.
    Jeg har aldri hørt om en gløder som ikke bli løs i 'kjeften' etter hvert, har du noen super-triks på lur som forhindrer dette? Ang. celler til gløding bruker jeg en enkelt oppladbar 'C' celle koblet til en klype-sak, med ca. 10 cm ledning mellom. Cella er vel på ca. 17-1800mAh, holder noen dager med mer eller mindre aktiv flyvning.

    Comment


    • #32
      En glødeplugg trekker veldig mye strøm!! Et vanlig alkalisk batteri har for stor indre motstand til å klare denne jobben.
      Som Thomas bruker jeg NiCd-celler til gløding, bortsett fra at jeg har 3 stk. 1700mAh som er koblet i PARALLELL. På disse har jeg en kort kabel med bananstikk-hunner på. Så har jeg forskjellige klyper med kabel og bananstikke på for å koble mot batteriene. Nå kan jeg gløde både frittstående motorer og gjennom cowlinger, og kasserer dårlige klyper når dem er dårlige.
      Bananstikkopplegget på batteriet gjør det enkelt å lade på multiladeren hjemme. MEN: viktig å ha HUNNER på batteriet, når et NiCd-batteri kortsluttes går det mye strøm som kan gi brann i fieldboksen.

      Har hatt glødepaneler i fieldboksen før, men har slutta helt med det. Årsak: når andre har lånt for å gløde kalde plugger har dem gjerne justert opp spenninga slik at nestemann svir av sin plugg. Med NiCd-gløding har jeg aldri ødelagt en plugg!! På mange år.
      Skal investere i en sånn kjekk lommegløder etterhvert også, som backup: komme på stripa og montere kjerra i maxvær og være fri for glødestrøm e kjipt.

      Kald eller varm plugg?
      Heftige råskinnmotorer som f.eks. Rossi skal ha kald plugg om sommeren og medium på vinteren. Lugne motorer som OS LA skal ha varm plugg unntatt når det er ekstremt varmt ute. Ellers er regelen at de fleste motorene skal ha medium eller varm plugg etter tempen ute, og litt prøving er greit.
      Firtaktere MÅ ha forholdsvis varme plugger.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #33
        Re: Gløder

        Originally posted by Thomas Revå
        Originally posted by ksandal
        En skikkelig gløder er en grei investering Kjøp en nå så har du den hele livet.
        Jeg har aldri hørt om en gløder som ikke bli løs i 'kjeften' etter hvert, har du noen super-triks på lur som forhindrer dette? .
        Jepp, har du en loddebolt ? Dra av ytterste del på glødeholderen og legg litt loddetinn på , dermed kan du pusse litt av igjen og få den akkurat så stram du vil ha den
        Det gjør jeg en gang i året og tar 5 minutter og du har en gløder som er så stram at du kan fly med den på om du vil
        mvh Kjetil Sandal
        www.modellfly.no
        -----------------------------------------------------------------------
        Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

        Comment

        Working...
        X