If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
En skikkelig gløder er en grei investering Kjøp en nå så har du den hele livet.
Jeg har aldri hørt om en gløder som ikke bli løs i 'kjeften' etter hvert, har du noen super-triks på lur som forhindrer dette? Ang. celler til gløding bruker jeg en enkelt oppladbar 'C' celle koblet til en klype-sak, med ca. 10 cm ledning mellom. Cella er vel på ca. 17-1800mAh, holder noen dager med mer eller mindre aktiv flyvning.
En glødeplugg trekker veldig mye strøm!! Et vanlig alkalisk batteri har for stor indre motstand til å klare denne jobben.
Som Thomas bruker jeg NiCd-celler til gløding, bortsett fra at jeg har 3 stk. 1700mAh som er koblet i PARALLELL. På disse har jeg en kort kabel med bananstikk-hunner på. Så har jeg forskjellige klyper med kabel og bananstikke på for å koble mot batteriene. Nå kan jeg gløde både frittstående motorer og gjennom cowlinger, og kasserer dårlige klyper når dem er dårlige.
Bananstikkopplegget på batteriet gjør det enkelt å lade på multiladeren hjemme. MEN: viktig å ha HUNNER på batteriet, når et NiCd-batteri kortsluttes går det mye strøm som kan gi brann i fieldboksen.
Har hatt glødepaneler i fieldboksen før, men har slutta helt med det. Årsak: når andre har lånt for å gløde kalde plugger har dem gjerne justert opp spenninga slik at nestemann svir av sin plugg. Med NiCd-gløding har jeg aldri ødelagt en plugg!! På mange år.
Skal investere i en sånn kjekk lommegløder etterhvert også, som backup: komme på stripa og montere kjerra i maxvær og være fri for glødestrøm e kjipt.
Kald eller varm plugg?
Heftige råskinnmotorer som f.eks. Rossi skal ha kald plugg om sommeren og medium på vinteren. Lugne motorer som OS LA skal ha varm plugg unntatt når det er ekstremt varmt ute. Ellers er regelen at de fleste motorene skal ha medium eller varm plugg etter tempen ute, og litt prøving er greit.
Firtaktere MÅ ha forholdsvis varme plugger.
En skikkelig gløder er en grei investering Kjøp en nå så har du den hele livet.
Jeg har aldri hørt om en gløder som ikke bli løs i 'kjeften' etter hvert, har du noen super-triks på lur som forhindrer dette? .
Jepp, har du en loddebolt ? Dra av ytterste del på glødeholderen og legg litt loddetinn på , dermed kan du pusse litt av igjen og få den akkurat så stram du vil ha den
Det gjør jeg en gang i året og tar 5 minutter og du har en gløder som er så stram at du kan fly med den på om du vil
mvh Kjetil Sandal www.modellfly.no
-----------------------------------------------------------------------
Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment