Unconfigured Ad

Collapse

Kor rask er modellen din?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksel
    • Feb 2004
    • 24

Kor rask er modellen din?

Eg festa GPS på flyet i helga, ein .40 stik frå VMAR, med .53 Ivine og 13x4 APC.
    Makshastighet var 134 km/h. Rett nok i stup, medvind og kjøttkaker til middag.
    Raptor 30 klarte akkurat 100 km/h.

Nokon andre som har prøvd dette?
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Har ikke målt med GPS, men vi satte ett par karer med hvert sitt flagg i hver ende av flyplassen vår som er 450m lang. En gammel stygg engelsk pylon-racer jeg har ble startet opp og flydd frem og tilbake over denne distansen. Tidene vi målte lå på mellom 6,2- 6,5 sek. Alstå en fart på ca. 250-260km/t. Det er en hyggelig hastighet når modellen er 90cm bred
    Motor: Irvine 26 Pylon, propell 7x7 APC.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Jøss, ca 24000rpm på den lille motoren! Det må hyle som en bensin (glow) bil. Hva er statisk turtall på den 26 motoren?
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Har aldri målt.... Men, det er tøff lyd og alltid full fart da den ikke har justerbar forgasser. Her er det tut og kjør i de 4 minuttene tanken varer.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Tja rent teoratisk, så går min Jupiter med en Magnum 61 4T og 13x6 APC mellom 95 og 100kmt. Holder en knapp på 95kmt, da jeg tviler på at den avlaster til 11000rpm i lufta (mere sansynlig 10500rpm som = 95kmt).
          Har en gammel Jaguar arf i kjelleren, og den klokket vi til 180kmt med en OS 46VF, og senere til ca 200kmt med en MDS 60 (den siste gikk like fort opp som rett frem ). Begge motorer med bakeksos og pipe.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Sam
            • Jan 2004
            • 165

Propellen er ikke en gjenge, den er en vinge ..

Mvh
            Sam
            Sam Houlder

Comment

• ofremmi
              • Sep 2002
              • 490

Hei
              Ja det er en vinge, noe som betyr at farten kan (jeg gjentar KAN) bli høyere enn hva propellens stigning og motorens turtall tilsier. Når det er sagt, målte en F3A modell (Evolis) med 140 motor og APC 17x13 til nesten 220 i et slakt stup for noen år siden. Det ble brukt en radarpistol.
              Ola
              www.ofremmi.info

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Originally posted by Sam
                Propellen er ikke en gjenge, den er en vinge ..

Mvh
                Sam
                Joda, men teoretisk så "skrur" den seg frem med tilsvarende antall tommer som stigningen er oppgitt til å være. Det skal stemme sån ca om propellen ikke "spinner" i lufta (noe den så vidt jeg vet ikke gjør før flyet har nådd sin aerodynamisk begrensede maksfart, ja med unntak av under selve akselrasjonen) jeg tenker da ikke på stallet propell). Uansett er 95kmt ikke lang unna de ca 85-90kmt som jeg har klokket det til selv (var alene med klokka så jeg prøvde å være konservativ). Siden jeg også vet at en totakts utrustet juppe fløy lett i fra meg, har jeg ingen betenkligheter med å bruke teoretiske tall.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Comment

• MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

Mener vi klokket manuelt en WM 40 Cap freskt motorisert til rundt 220 i medvind og slakt stup.
                  Klubbkameraten skulle gjenta stuntet litt senere på dagen når vinden hadde frisknet på betraktelig.
                  Kom en artig intensiv flapre lyd fulgt av ett poff.....en stykk Cap retning snødekt moder jord helt uten haleparti
                  Ble en arkologisk undersøkelse av hele greia, måtte grave oss ned 75cm gjennom hard brøytesnø, og 10 cm med mose og humus for og finne igjen vesentlige deler de tyngste lå nederst inklusive servoer . Ikke en bit var større enn 10cm.
                  mvh MM

Comment

• Lumbajack
                    • May 2002
                    • 635

Flutter er et fasinerende fenomen.....fikk oppleve det på Notoddenstevnet nå sist. Det vare en Harvard på full peising i svakt stup som fikk flutter på venstre balanseroret. Jeg både så og hørte det ganske tydelig. Flyet berga seg ut av det og landet like helt. Hvilke ror var det som "fluttret" på CapŽn?
                    Mvh

Olav Lund

Comment

• MicroMac
                      • Jan 2003
                      • 632

Det måtte være høyderoret som flutret bakvingen tålte ikke presset .... kom sakte dalende ned litt cover stadig med noen balsafliser på lenge etter impact.
                      Det gikk litt fort kan man si.... så hendelses forløpet er litt uklart
                      mvh MM

Comment

• Hasse
                        • Jan 2005
                        • 77

Jeg har eller hadde en jupiter med en Irvine53 motor.. Kjørte en bil i 80 km/t på stripa, men hentet den fort inn.. tror nok farten ligger på ca 110km/t med den.. :P

Men så kom en feilbedømming av høyde, og moste inn i taket på en låve nær stripa vår Eneste huset på mils avstand.. Trodde disse var uknuselige jeg...hehe... Så ikke sånn ut...

Må bare bestille en ny jupiter, fine lekefly for nokså fersk flyger...

Comment

• Olavjoergensen
                          • Jun 2005
                          • 2208

Festet en gang en gps på et seilfly på hang. Det var riktignok en 3 meters konkuranse modell men toppfarten var hvertfall 126 km/t på den å da blåste det bare 8m/s. Har flydd den i 17m/s å da fikk jeg helt klart mer fart men da var selvfølgelig ikke gps`n med på hanget. Modellen jeg fløy med var en Tragi 704 med noe ballast. Har også målt en 1,5 meters banana på hang til 109 km/t.
                          Mvh Olav
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

Ja dette med hang, jeg satt engang å så på en av videoene som Jojo har lagt ut på VFKM. DS eller dynamisk soaring som det vistnok heter, eller helt rått som jeg sier . Hastigheten og G kreftene på hanget under DS må ligge uhygglig nært (eller litt over) hva flyene er konstruert for å tåle. Noen som vet hvilken hastighet disse flyene faktisk kan komme opp i under DS?

Tilbake til dette med flutter og å overstige modellens trivsels hastighet. Min gamle Thunder Tiger 40 Trainer m/TT 46 pro motor, overskred engang den såkalte modellensgrense for luft hastighet (termal velocity?) under ett av flere stup for full maskin engang i sine velmakts dager. For hvært stup økte hastigheten, og for hvær gang øket lyden av at ikke alt var som det skulle (vrrrrrooooommmmdrrrrooom). Tilslut så ble lyden til noe som senere for meg har blitt den velkjente lyden av trekk som eksploderer i luften (vrrrrrooooommmmdrrrrooomBangflapppadappflappa dirrrr svosj dirrrr rooaamsvissj, og til slutt når farten er nede i rolig flyby, flappa flappa flappa o.s.v.). Først så alt ut til å være ok (noe det umuligt kunne være), men så ble det observert store deler med trekk som kom dalende roligt ned. Det viste seg under den på følgende flyby i motsatt rettning at alt trekket på undersiden av staben hadde forsvunnet, og alt på toppen av stabben på høyre stab halvdel ditto. Utroligt nok fløy flyet omtrent som normalt (to klikk på høyde trimmen), og landingen foregikk uten annen dramatikk enn den mine kastanjett lignende knær sto for. Etter dette så har jeg moderert slike stunts, da jeg etterhvert ble klar over at jeg kun var skyldig en bitte liten bit med betrekkning at jeg i det hele hadde noe fly å ta med hjem etterpå.
                            Ett par år senere kunne jeg ikke dy meg for å teste trekket jeg hadde hatt på stabben. Under ett av stuppene kom en kjent lyd (dirrrrrr), så jeg slakket ned med engang, jeg landet for å sjekke etter løst trekk, men til min forbauselse falt ene balanseroret av under taksing inn til depotet. Flutter er ikke noe å spøke med, det balanseroret var godt limt, det er jeg helt sikker på.
                            Hva hastigheten var vet jeg ikke, men ikke mere enn 20% over normal fulgass flatt ut flyving (105kmt eller noe slikt?).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Haldor
                              • Nov 2004
                              • 499

Noen som tipper farten på denne?
                              http://www.kontronik.com/bandito.wmv (10MB)
                              ----------------
                              Haldor
                              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

Working...