Unconfigured Ad

Collapse

Vi begynner å bli for gamle....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra25
    • Sep 2003
    • 1825

Vi begynner å bli for gamle....

Det er trist når man fortsatt har tilgode å se 30 tallet på bursdagskakene og allerede føler seg for gammal!!

Når man ser hva som legges ut av videoer på nett av små guttevalper som kaster flya (og visperne) sine rundt i alle mulig slags uvirkelige manøvre med den største selvfølgelighet, ingen bekymringer for at evnene ikke skal strekke til og nydelige flyt...ja, man kan konvertere til Ludo av mindre.

Tråden under bekrefter i hvert fall det gamle ordtaket om de som krøkes kan...

http://www.rcuniverse.com/forum/m_3375254/tm.htm
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

Jøsses!!

Sønnen min på 4 har faktisk noen timer bak seg i AeroFly Pro, og ting begynner å bli ganske brukbart, men det er det med "konsekvens-analyse" som ikke er like godt utviklet hos en på 4 som en på f.eks. 6 eller 7... Jeg har ikke sett noen "space"-tast på stripa...

Tror jeg faktisk er så egoist at jeg lar han få bruke simulatoren noen år til!

For oss som såvidt har krøpet OVER 30-streken så er det enda mer frustrerende å se jyplingene med "nintendo-fingre" herje på stripa!

Comment

• Cessnaknuseren
      • Mar 2005
      • 561

Imponerende hvor fort mange små lærer ting.
      Jeg selv begynte ikke med modellfly før jeg var 38 år gammel, og innlæringshastigheten er der etter
      Jeg blir litt betenkt når jeg små barn bruker store og raske modellfly.
      Det er ingen tvil om att mange kan fly maskinene, men de kan umulig skjønne konsekvensene som kan komme dersom de mister kontrollen.
      Det er sikkert mange små og lette fly som er utfordrende å fly, og som kanskje passer bedre til barn.
      Dette er kun min mening og bekymringen er kanskje ubegrunnet, men det er muligens noe som bør tenkes over før man lar barna ta over stikkene.

PS. Man blir aldrig for gammel i denne hobbyen.

Cessnaknuseren.
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

Dæ går litt mindre lim nå.

Comment

• MicroMac
        • Jan 2003
        • 632

Hehe Supra rett under 30 så er du vel omtrent i den alderen der du er absolutt best.....lærekurven er fortsatt veldig bratt og erfarings ballasten også betydelig. Sammenligne seg med hvalper uten dun på haka blir helt feil
        Men......trene inn nye kruseduller blir ikke lettere med årene....jeg vet (46)
        Men for de som har hatt kontinuitet i hobbyen over en årrekke samt talent er det mulig og ha en utvikling og være uhyggelig god veldig lenge. Noe det er ett utall eksempler på. ikke bare innenfor RC

Startet på scratch for 3 års tid siden med en trainer etter minst 20 års opphold.
        Refleksene,koordinasjonen, smidigheten, synet og den intense interessen som ungdom eller tidlig voksen får jeg aldri tilbake.
        Kanskje konsekvens analyse som Alfalfa nevner har en bit med det og gjøre også, den har en tendens til og være så alt for utviklet nå for tiden
        .
        Men jeg koser meg på en helt annen måte med hobbyen nå, setter dessuten mye mere pris på den sosiale biten. Generell forståelse og byggeferdigheter har desuten bedret seg en smule(skulle bare mangle) Er dessuten en mye mere safe pilot nå en før på det lille jeg føler jeg mestrer. Litt nye ting er det også mulig og få banket inn i skallen, det tar bare lengre tid
        mvh MM

Comment

• Lumbajack
          • May 2002
          • 635

...det er akkurat det som er så fantastisk med denne hobbyen. Den har plass til alle. Jeg bryr meg ikke nevneverdig om at det finnes 7-åringer som kan fly rolling loops rund flyet mitt.
          ....målet mitt er å kose meg, ved byggebordet, på stripa sammen med andre eller alene. Kanskje en gang konkurrere litt i IMAC eller Scale. Store ambisjoner men små forventninger. For meg er det like imponerende å se en skala-maskin utføre en harmonisk flukt som en Extra330 gjøre inverted hover-loops med bakvendt snapstall og salat og dressing.
          ...skulle likt og fått det til....det er ikke det...

(35 and counting)
          Mvh

Olav Lund

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

Det er klart det er håp enda, MM! Jeg kapitulerer på ingen måte over Playstationgenerasjonens akrobatiske fingerferdigheter og utelukker ikke på noen måte mulighetene for å mestre de samme øvelsene....meeen må nok regne med å bruke litt mer tid på det, samt at jeg jo ikke har en far som står bak med den ene 40%'rn etter den andre hvis ting skulle gå skeis. Et feilskjær i kritisk høyde kan få dramatiske konsekvenser for lommeboka mi, og det er derfor godt å ha sim'en på plass for å trene inn koordinasjonen før djevelskapen settes ut i praksis.

Det er dog inspirerende å se hva som er mulig å skvise ut av dagens fly, og fy f*** å artig det er å tyne grensene i lavlandet (eller "hucke" som det jo heter på fagspråket..)...ikke minst når man først får det til!
            Odd Sundet

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Modellfly-hobbyen varer så lenge man ser noen lunde bra med briller og linser

Når jeg ser småbarn som Supra25 vrenge Funtana90`n sin rundt så blir jeg ikke misunnelig, jeg bare innser at jeg heller får fly min litt høyere og holde meg til øvelser jeg behersker noenlunde (loop) og være fornøyd med det Flygleden er der likevel.

Men konsekvens-analyse? Skulle prøve å analysere konsekvensene av at Twisteren min hogde ei lampe i stua mi i stykker... Konsekvensen blir at jeg kanskje skal kjøpe nye lamper til hele stua så dem står i stil med hverandre... Og da bør jeg male om i samme slengen, kanskje bytte møbler og gardiner også...? Hmmm, ny parkett?
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Supra25
                • Sep 2003
                • 1825

Jeg syns nå du er flink til å rolle også jeg da, Joo!!

Dessuten...hva i all verden?!?
                Originally posted by joo
                Når jeg ser småbarn som Supra25...
                Odd Sundet

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Alt er relativt Supra25 Også alder der min referanse er min egen alder.
                  De rollene du kaller det er nok bare resultatet av ettereffekter av ukontrollerte steilinger... flyene som gjør ukontrollerte rotasjoner rundt lengdeaksen etter tap av kontroll. Ikke min fortjeneste dessverre. Men jeg er en djevel på "recoveries close to disaster" som du så på videoene du la ut av jomfruturen min med Funtis!

I klubben min har vi egen instruktør på skoleflyet, og han var bare 12 år da han fikk den oppgaven.. Som 14-åring vant han NM i Vingtreff!!! Eldstemann som flyr hos oss er 85 år
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Geir68
                    • Sep 2005
                    • 37

Artig tråd. Som nick'et mitt antyder, er jeg 68 modell.

Apropos playstation-generasjonen:

Jeg har nettopp lært min yngste sønn å fly. Han er 9 gammel og oppvokst med playstation og PC-spill. Etter noen kvelder med simulatortrening bygde jeg en Formosa til ham og lot det stå til. Etter et par turer, hvor jeg tok meg av take-off og landing, fløy han solo mens far(meg) sto med hendene i lomma og så på.
                    Formosa som trainer.... Fantastisk hvor fort slike unge lærer.

Den som var 17 år igjen, nå som det er kommet så mange innviklede 3D manøvere som skal øves på.

Jeg får trøste meg med at jeg slipper den urene huden og usikkerheten overfor det annet kjønn m.m.

Geir

Comment

• ofremmi
                      • Sep 2002
                      • 490

Hei
                      Er delvis enig. Kan nevne at årets verdensmester i F3C (finkjøring med helikopter) er 16 år gammel. På VM i F3A (finkjøring med fly) ble 18 år gamle Tetsudo Onda #2, han debuterte på VM for to år siden med en 4. plass. Litt i kontrast til dette må det nevnes at Wolfgang Matt som denne gangen endte på 10.plass debuterte med en 6. plass på VM i F3A i 1967 !! Ergo : alt håp er ikke ute hverken om man passerer 30, 40 eller til og med 50 (men 60?), man kan fortsatt ha fremgang. Kanskje ikke like rask som de unge. Husk også at utstyret man hadde tilgjengelig for noen 10-år siden ikke holdt samme nivå som dagens. Det er ikke så mange år siden det var ekstremt med et motorfly som kunne hovre, og helikopterne fikk lock-gyro så det ble relativt enkelt å fly baklengs.
                      Ola
                      www.ofremmi.info

Comment

• Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

Originally posted by ofremmi
                        Husk også at utstyret man hadde tilgjengelig for noen 10-år siden ikke holdt samme nivå som dagens.
                        Ola
                        Da jeg var ca 10-12 år gammel, så jeg naboen strevet og strevet med hans helikopteret Bell-45 ,og det var vanskelig å fly og ende ofte med krasj..

Nå er jeg 35 år idag og har ikke gått av meg med modellfly som hobby siden jeg begynte med linekontrollerte fly og første Coxmotor (pga lommepenger) siden jeg var 12 åring. Synes ikke at vi skal kvitte oss med den fine hobbyen som gir oss mye kunnskap innen flylære og flyging så lenge vi lever og har helsen i behold .

Jens Eirik

Comment

• Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

Og når helsa sier stopp til flyvingen, er det heller ingen grunn til å henge med hodet. Da er det bare å ta med kaffe kanna og godt humør på stripa, så kan en kose seg med det som skjer der (ikke minst praten). Glem ikke at det sosiale i denne hobbyen er selve limet som holder mange av oss gående i år ut og år inn. Var innom den lokale rc bil klubbens "inne kveld" i går. Har ikke ledd så mye på lenge, der kappkjørte selv "gamle" gubber med gut hynane så plastikken fløy. Savnet fint vær og mange folk på stripa intenst etter en slik hygglig kveld.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• sigve
                            • Apr 2005
                            • 484

oki... jeg er 17år, og etter at jeg fant denne posten tror jeg at jeg og er litt for gammel...

nybegynnerflaks?

sigve
                            Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
                            www.youtube.com/bergenflyer

Comment

Working...