Unconfigured Ad

Collapse

Motor størrelse for Extra300

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • taf
    • Aug 2004
    • 4

Motor størrelse for Extra300

Jeg har kjøpt en ARF Extra300 fra GreatePlanes på 1.80 meter i vingespenn, vekt ca 5.5 kg. Type betegnelse er 1365, Link: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma1365.html

Jeg har tenk å kjøpe 2 takter bensin motor, men jeg lurer på hvor stor motor jeg må ha for å fly 3D?. Med unødvendig stor motor så vil landings hastigheten øke pga. økt vekt, kan bli et problem på vår korte flystripe.
    Jeg trenger også god dempning av støy.

Kom med forslag til eksosanlegg også.

Torbjørn
  • Hasse
    • Jan 2005
    • 77

Hei.
    Jeg har en kamerat som har en Extra med en 61 helimotor fra os, den flyr nok greit nok og har masse krefter.. Det flyet har et vingespenn på ca 1.60cm og veier nok ca 3 kg tenker jeg...

Men når du tenker på 3D flyging så ville jeg nok valgt en sterk 4 takter, jeg lurte på akuratt det samme her for en tid tilbake ang en Funtana 40, rådene var da en Ys 63-Os70 eller en saito 82.. Valget ble en ys og er meget fornøyd..(mitt fly ble ca 2.8kg ferdig)

Ang flyet ditt ville jeg nok valgt en 4 takter fra 91size og oppover, er jo snakk om et tungt fly... Eller selvfølgelig så har du bensinmotorer da :P Noe som kanskje lønner seg når det gjelder prisen mellom fuel og bensin....

Ellers så hadde jeg en P-40 med en 2 takt 91 size, flyvekt på 5-5.5kg.. og det var jo nok krefter i den, men selvfølgelig ikke i nærheten hvis man skulle drive 3D flyging.. ( Tenker da på vekt/motorstørelse)

Kjøp en Da 50 motor eller lignende, så har du nok av krefter

Comment

• OJ
      • Mar 2004
      • 178

Hei,

Saito 180 eller Moki 1.80 kan kanskje være noe?

OJ
      The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• Minibønna
        Administrator
        • Oct 2005
        • 390

Tror DA 50 blir litt stor, vet at det er blitt brukt 50ccm besinmotor på den ver som er litt større enn denne modellen det er snakk om her, men ta en titt på 3W sin side og du vil nok finne noe du kan bruke!
        Tor Henrik Hernes

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Vekt 5,5 kilo... det betyr tyngre enn f.eks Funtana 90. Funtanaene fungerer bra til 3D med glow 4-taktere fra 100 og oppover, gjerne en sprek 1.10 eller 1.20. Egentlig vanskelig å finne en ekvivalent 2-takter når man snakker 3D Spesielt glow, siden 2-takt glow mangler litt av torquen du ønsker til 3D og utvalget i størrelsen er dårlig.
          Et alternativ er nok (som du er inne på) en 26-36 ccm bensin. 50DA blir nok litt vel heftig kanskje? Kanskje noen av "miljøbensingutta" fra IMAC-konstellasjonen har råd???
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...