Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tynn CA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tynn CA

    noen som vet hvor jeg kan få tak i tynn CA? (IKKE hurtig herdende)

    Trenger dette ASAP til hengsling av mini funtana...
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    Sitter akkuratt og henglser min katana mini. Har ikke tynn CA selv men medium hurtigtørkende som ga meg en aldri så liten utfordring..
    Er tynn CA det enesten alternativet? Eller finnes det noe annet som er dugenes?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment


    • #3
      Ikke for å stjele tråden din Alf, men kom nettopp på at jeg har en flaske med "tyre glue" til rc-bilen min.
      Ser at den er veldig tynn og det står "contains cyanoacrylate ester".. Denne kan jeg vel bruke? Den er hurtigtørkende, men.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment


      • #4
        Det viser seg at dess tynnere CA limet er dess mer hurtigtørkende er det. Jeg tok feil av "ikke bruk hurtigtørkende" og "ikke bruk CA akselrator"

        Var på hobbysjappa i dag og handla tynn CA (den er tynn som vann), herder på 2-3 sek, men det var visstnok den som skulle brukes.

        Funker helt genialt, du hengsler alt sammen slik det skal være etter å ha boret et 2.5mm hull i hvert hengslepunkt på hver del som skal hengsles sammen. Drypper så 3-4 dråper lim på hver side i den smale spalten som fortsatt er synlig av hengslene. Limet suges umiddelbart inn i de porøse hengslene og hullene som ble boret fungere også som en slags kanal der limet suges inn og fordeles før det størkner.

        Var litt skeptisk til å dryppe på slikt ultrakjapt lim, men det funket bra og ble sugd godt inn øyeblikkelig. Det er nok derfor det er viktig å bruke tynn CA, en medium eller tykk vil nok ikke suges inn noe særlig.
        Alf Surdal
        Hovsherad

        Comment


        • #5
          Jeg erfarte det samme. Brukte først medium CA for å hengsle høyderoret, ble ikke like bra. trakk seg ikke kjapt inn i hengslene, og det ble sannsynligvis ikke like mye lim inni selve sporet som med tynn CA. med tynn gikk det som en lek.
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

          Comment

          Working...
          X