Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modellfly tilhenger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modellfly tilhenger

    Under Katana-tråden min så nevnte jeg det, men jeg trenger absolutt å finne en metode å transportere 35-40% flyene.

    Har vurdert å montere H-bjelker i aluminium på min stasjonsvogn og stroppe det fast der med avtatte vinger og stab.

    Alternativ 2 er å lage en lang smal tilhenger, så nett og lett som mulig .
    Er det noen her inne som har peiling på kravene. Jeg begynte i lovverket, men tror ikke jeg orker å lese meg gjennom.

    Det er såpass mange mennesker her inne nå at dette er det vel noen som kan ?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    hei kan ikke så mye om reglene, men tenkte jeg skulle tipse deg om at jeg så en modellfly hanger til salgs på enten rc-marked eller finn.no for noen dager siden
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      One idea is to buy a secondhand trailer already registered and use the chasis to build a new custom made trailer - this used to be a popular approach among full size glider pilots involved in vintage glider restauration.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        Alf...gjør det enkelt: Kjøp en HiAce!
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Supra25
          Alf...gjør det enkelt: Kjøp en HiAce!
          Eller en stor amerikaner. så får du med deg det du vil ha
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Heisann
            Siden jeg jobber for VW, må jeg jo nevne Transporter!
            Hvis man vil ta steget helt ut kan man jo gå for
            VW California (den het Multivan tidligere). Da har man både
            transportplass og campingbil i ett. Da kan du reise på modellflyferie!

            RS
            Ronny Sundbye
            Young man, was that a landing or were you shot down?

            Comment


            • #7
              Jeg kjenner ikke reglene inngående, men jeg tror det er relativt fritt hva du kan gjøre med en godkjent aksel/understell så lenge du holder deg innenfor vektbegrensningen. jeg har sett hengere bygd på campingvognunderstell. Har gått å lekt med tanken på en henger selv, men siden arbeidskapasiteten min er begrenset, tror jeg det må bli en ferdig skaphenger. De er imidlertid dyre...... Litt fristende med en Mercedes Vito elns også....

              Comment


              • #8
                Siden kona jobber for Toyota for tiden er nok kanskje det valget ?
                Nei, ønsker ikke kassebil.

                Og bygge på en gammel er ett alternativ, men plassen for lagring er begrenset og derfor er ønsket om en sinnsykt smal, liten og lett henger det største. Selv om jeg innser at det kan bli andre alternativer som må til .....

                Den må helst være rundt 3 meter, men trenger ikke være bredere enn 80cm og lett
                Last edited by affa; 05-11-05, 17:43.
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by affa
                  Under Katana-tråden min så nevnte jeg det, men jeg trenger absolutt å finne en metode å transportere 35-40% flyene.

                  Har vurdert å montere H-bjelker i aluminium på min stasjonsvogn og stroppe det fast der med avtatte vinger og stab.

                  Alternativ 2 er å lage en lang smal tilhenger, så nett og lett som mulig .
                  Er det noen her inne som har peiling på kravene. Jeg begynte i lovverket, men tror ikke jeg orker å lese meg gjennom.

                  Det er såpass mange mennesker her inne nå at dette er det vel noen som kan ?
                  Hei. Det er ikke så mange krav til en tilhenger,men noen er det.Jeg mener du må ha brems for og få godkjent den for 80 kmt,uten brems er det vel maks 60kmt.og det er krav til dekk utfra lasteevne på hengeren,det er krav til hvordan lysene skal plasseres.Det er rimelig greit og få godkjent et selvbygg.Jeg vil anbefale deg og ta kontakt med nærmeste biltilsyn så får du svar på hvordan det skal gjøres.
                  Truls
                  -------------------------
                  Morro er det lell............?

                  Comment


                  • #10
                    Kjøp en kassehenger og slå ut veggene foran og bak. Så lager du hull i bunnen der du trer stropper igjennom så du kan stroppe fast vingen og kroppen. Så lager du en festeinnretning til fieldboksen også.
                    Run, live to fly, fly to live, aces high!
                    Erlend Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by affa
                      Den må helst være rundt 3 meter, men trenger ikke være bredere enn 80cm og lett
                      Du må under ingen omstendighet overhode overveie noe så tåplig som en 80cm bred henger. Hørt om tyngde punkt og velting noengang?
                      Jeg har selv bygd opp (restaurert) ett par mindre hengere, så jeg vil gi deg noen råd:
                      1: Den bør ha bremser om du skal kjøre lengre enn 2mil tur retur med den (max 60kmt uten bremser).
                      2: En hvilken som helst flat henger er lett å bygge om til skaphenger (bruk vannfast finer), en trenger ikke omregistrere den så lenge en ikke overskrider totalvekten.
                      3: Sørg for at hengeren er bred nok i forhold til høyde/tyngdepunkt (du vil vel helst kjøre bil som vanligt og ikke sitte med hjertet i halsen for hver dump i veien?).
                      4: Siden du ønsker deg ett tre meter langt lasteplan, vil jeg anbefale deg å gå for ett camping vogn chassis med hjul og bremser (gjerne en liten vogn, men du kan korte ned og smalne inn ett større orginal chassis om du tar en prat med bilsakyndige først).
                      5: Bygg skaphengeren med hurtig støtter/føtter så den kan brukes som arbeids platform. Gjerne med sider som kan åpnes og bli til tak og bord.
                      6: Skal den brukes til lengre reiser kan det lønne seg med onboard batteri og strøm oppsett klart for tilkobling til vanlig stikk kontakt (for ladere, lys etc).
                      7: Sørg for at alle de faste tingene har sin egen plass, og er godt festet under transport, og ikke glem at fly kan lagres lagvis i høyden (man kan godt bygge halve hengeren i flere etasjer enn den andre delen, kun fantasien setter grenser, men pass på vekten).
                      8: Pris, å bygge seg ett ok skall samt innkjøp av chassi er normalt ikke billigt, skal jeg gi deg ett godt råd, så er det å gå for en brukt tysse/Gaupen skap henger (de med doble bakdører), ikke noen med glasfiber topper som opner seg eller lignende. Du aner ikke hvor mye penger og tid som kan gå med på å ha skroget klart (og det før du har begynt på innredningen). En annen fordel med slike hengere med doble bakdører er takhøyde og gode muliggheter til forsvarlig låsing.
                      9: Ikke glem at en ferdig skaphenger kan brukes til vanlige flytte formål også om en ikke skrur allt hobby utstyret for fast, og at den fint kan brukes som reserve hangar om du får den god og tett. Supler med en varme vifte med termostat / utluftings vifte med fuktighets føler, og du har mer enn halve året dekket med ekstra hangar plass.
                      10: Husk at uansett hvordan du vil løse en ett transport behov med henger, så vil hengeren altid bruke en parkerings plass tilsvarende en bil (men den kan plasseres på plenen om det kniper.
                      11: Pris igjenn, regn med opptil 35000kr for en ny skaphenger fra tysse eller Gaupen med utenpåliggende hjul (og det vil du ha).
                      12: Om penger er temaet, så gå for en billig gammel flat henger med utenpåliggende hjul og bremser. Kasse mål minimum 144cmx193cm (helst litt lenger) og med langt drag. På en slik kan en bygge en lav men lang kasse til fly og utstyr, uten å måtte gjøre annet enn å sette på ekstra lys eller flytte lys skilt bakover om det skulle vere nødvendigt. En slik henger burde ikke koste mye brukt (rundt 7-8000kr).
                      Last edited by Vingemutteren; 06-11-05, 00:09.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Supra25
                        Alf...gjør det enkelt: Kjøp en HiAce!
                        Eller hva med et mindre fly?
                        Theodor Bastberget

                        Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                        http://www.modellhelikopter.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Theodor
                          Eller hva med et mindre fly?
                          Jepp, ett godt og rimligt alternativ. Faktisk derfor jeg fortsatt flyr 40-60modeller (økonomi, vet dere hva vannfast kryssfiner koster?).
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #14
                            Hei.
                            Du lurer på hva vannfast finer koster?
                            Det er ikke billig. For 1.5m*2.5m*12mm er det Ca kr. 1200.- + mva.
                            Da er ikke evt. rabbat regnet med.
                            Odd Arne
                            OAF
                            Caliber 30FT MiniTitan
                            Div Fly
                            Radio Hitec Aurora 9
                            www.ringerikemfk.com
                            http://modelsport.no/

                            Comment


                            • #15
                              Den skal helt klart bygges trafikksikkert og det er faktisk fullt
                              mulig uten å bygge dråg. Akkurat nå transporterer jeg den i en boggihenger, men det er det jeg vil bort ifra.

                              Har i flere år trålet norge rundt i motorsykkelhebger for trialsykler.. Det er noe sånt jeg tenker på. Lav og smal med lavt tybgdepunkt. Lett å sette på høykant og stable bort. Det er plassen rundt huset som er problemet.

                              Mindre fly? Er du gal? De flyr jo som dasslokk

                              Og derfor trenger jeg ikke i utgangspunktet store tunge overbygg. Den skal være ett lokalt transportmiddel til stripa istedetfor en boggihenger. SKal jeg lengre kan jeg heller bruke det.
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X