Unconfigured Ad

Collapse

Innkjøring av bil motor.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

    #1

    Innkjøring av bil motor.

    heisann, fikk oppdrag av en kompis til å hjelpe med å kjøre inn rc bilen hans. han i butikken, mente vi kunne bruke 16%nitro men at vi da kjørte 2tanker på mager blanding, noe som jeg ikke får til å stemme. kan noen hjelpe meg slik at jeg kan forklare han kompisen min hva som er rett. er litt kjipt å skjære enda en motor (er ikke den gløggeste karen det der :P) hva er rett, jeg mener vaffal at den bør få feit til å begynne med.... hva er rett? og hva skal han stille på? han har greid å starte motoren og den går grett..... takker til alle som hjelper!!!
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

    #2
    Hei du.

    Det å kjøre inn en motor med mager blanding blir helt feil, motoren bør få noe ekstra olje den første tiden. Men ikke alt for feit da du vil prøve å få sånn nogenlunde rett temperatur på motordeler etc. Bynn med feit blanding og gå trinnvis over til magrere blanding helt til dere får en frisk og sprek motor.

    16% nitro er helt ok den første tiden.. forsåvidt så kan en bruke 16% hele tiden men juster motoren slik at den ikke blir for varm.

    Lykke til.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment

    • esmel
      • Dec 2004
      • 2830

      #3
      Kjøpte selv bil i sommer.

      Kjørte den på fabrikkinstillingenen de første 2 tankene (den var justert for innkjøring, altså litt fet).

      Deretter måtte jeg skru litt inn på hovednåla og følge litt etter med tomgangsnåla innimellom de påfølgende 3-4 tankene. Kjørte den slik at jeg fikk tilnærmet normal arbeidstemperatur på motoren, dvs. ikke full gass men ikke tomgang heller. Kjente på toppen innimellom for å sjekke temperaturen. Kunne da selvfølgelig kjøre på mer og mer etter hvert som motoren gikk seg til.

      - Den skal altså gå så fet at det ryker godt og at den ikke gir maks turtall under innkjøring. Dette tar slik grovt sett 5 tanker, samtidig som du skrur inn begge nålene litt på skift innimellom. Min stoppet til slutt fordi den gikk for fet. Da bare justerte jeg litt inn.
      - Deretter bør du følge med på temperaturen på toppen de neste turene samtidig som gradvis lar motoren få mindre og mindre, da kommer også turtallet..!

      Jeg hadde jo ikke hatt fuel-bil før så jeg ble litt "imponert" i starten. Syntes den gikk kjempebra osv. Men så fikk jeg kjørt den inn skikkelig og justert den slik den skulle. Skal si hylet i motoren kom kvast... 25-30'000 rpm høres godt i nabolaget for å si det slik.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment

      • RPM
        • Feb 2005
        • 27

        #4
        Originally posted by kapia
        heisann, fikk oppdrag av en kompis til å hjelpe med å kjøre inn rc bilen hans. han i butikken, mente vi kunne bruke 16%nitro men at vi da kjørte 2tanker på mager blanding, noe som jeg ikke får til å stemme. kan noen hjelpe meg slik at jeg kan forklare han kompisen min hva som er rett. er litt kjipt å skjære enda en motor (er ikke den gløggeste karen det der :P) hva er rett, jeg mener vaffal at den bør få feit til å begynne med.... hva er rett? og hva skal han stille på? han har greid å starte motoren og den går grett..... takker til alle som hjelper!!!
        Bilmotorer skall ikke kjørrest på mager blanding og spesielt ikke når du kjøre inn motoren,
        Og pass på dett med olje %
        Denne vill nokk hjelpe http://www.johnnycoolguy.com/JCGR/ma..._break-in.html
        However, when airplanes go quiet, just like women, it\'s a bad thing

        Comment

        • tyor
          • Mar 2005
          • 9757

          #5
          Originally posted by kapia
          heisann, fikk oppdrag av en kompis til å hjelpe med å kjøre inn rc bilen hans. han i butikken, mente vi kunne bruke 16%nitro men at vi da kjørte 2tanker på mager blanding, noe som jeg ikke får til å stemme. kan noen hjelpe meg slik at jeg kan forklare han kompisen min hva som er rett. er litt kjipt å skjære enda en motor (er ikke den gløggeste karen det der :P) hva er rett, jeg mener vaffal at den bør få feit til å begynne med.... hva er rett? og hva skal han stille på? han har greid å starte motoren og den går grett..... takker til alle som hjelper!!!
          Hvis han i butikken anbefalte 2 tanker på mager blanding først, så kan du gå og spørre om han selger mange motorer. for det må være ett av de værste salgstriksene jeg har hørt
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          • kapia
            • May 2005
            • 1435

            #6
            jeg mener selv at det skal kjøres fet, for ting skal slipest til osv osv, dette er sånn os motor med pass/litt press passning stempel, er ikke stempelfjører i det hele, og da sier det seg selv at om en kjører uten nok olja til å begynne med så kan du bare hiva heile driten på sjøen!

            Comment

            • tyor
              • Mar 2005
              • 9757

              #7
              yepp kjøres feit men ikke feitere en den får arbeidstemperatur. for sylinderen utvides når den blir varm slik at stemplet går lettere. hvis den da bare står og "bobler" på tomgang så blir det unødig slitasje pga at sylinderen ikke blir varm nok slik at den utvider seg. uten å være noen guro på dette så mener jeg at hvis du klarer å holde hånda på toppen er den ikke for varm. en annen test er "spytteprøven" litt spytt på toppen skal sakte koke bort ikke frese.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              • Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

                #8
                Bilmotoren skal innkjøres med arbeidstemperaturen oppnådd, men ikke så fet fordi ABC/ABN sylinderen må utvides slik at stempelet ikke skal kjøres trangt. Ikke heller mager innstilt slik motoren hyler i vei. Unngå syntetisk olje under innkjøringsperioden pga lav tenntemperatur (Castorolje tåler uten å brenne opp opptil 300 grader).

                Hvis det er ABN i din motor og nikkelbelegget har en lei tendens til å flasse av med tid hvis innkjøring er gjort med lav temperatur og luftfilter ikke vedlikehold regelmessig. Finnes kun hos OS og Thunder Tiger som har ABN foring. Har ikke forekommet noe problemmer med Thunder Tiger pga tykkere nikkelbelegg.

                Pass på at luftfilteret er vasket rent og oljet inn med filterolje før bruk, skitt er bilmotorens verste fiende nr.1 og forkorter motorens levetid!

                Her kan du lese..
                "Your ABN engine must be broken-in at full throttle. You don't want to run it too rich. Too- rich running will not allow it to warm to proper temperatures, so the liner does not get properly seated. Lean it until it is running just out of what is known as "four-cycle" mode, then gradually work leaner with each run. You can lean it to peak RPM as soon as the engine will accept it.

                You should run your engine to allow higher RPMs. ABN engines work better at higher RPM. You should also use a fuel that contains castor oil in the lubrication mix. Castor oil helps the engine run well and is the better lubricant for our ABN engines. All-synthetic fuels have been known to cause difficulties in running at times.

                Once properly broken-in, your ABN-type engine will serve you well and deliver lots of reliable performance. "


                Jens Eirik

                Comment

                • kapia
                  • May 2005
                  • 1435

                  #9
                  er uten fjører på stempelet abc elrns, tror den heter 21px

                  Comment

                  • Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

                    #10
                    Originally posted by kapia
                    er uten fjører på stempelet abc elrns, tror den heter 21px
                    Ta av eksospotta og se på foringen i motoren:

                    Kan se messingforing = ABC
                    Kan ikke se messingforing, ligner mest på blågrå farget belegg på foring = ABN

                    ABN foring har nikkel overalt på foringen for ikke sprekke og flasse av mens ABC foring har kun krom i selve boringen hvor stempelet går på.

                    Jens Eirik

                    Comment

                    Working...