Unconfigured Ad

Collapse

Mini Funtana motor Direct Drive

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

Mini Funtana motor Direct Drive

Hei! Har fløyet en Formosa med følgende motor enstund.

Har nå lyst il å kjøpe meg en Mini-Funtana og lurer på om denne motoren kan brukes til denne. Er klar over at Mini-Funtana kommer med Girboks som standard, men jeg synes lyden og propellstørrelsen ødelegger hele opplevelsen.
    Hvis dere mener dene motoren ikke kan brukes, hva bør jeg da kjøpe. Har en Hyperion 20A fartsregulator http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=42. Er det noen der uten som
    har bygget en Mini Funtana med Direct Drive løsning? I såfall, har du noen bilder eller liknende for hvordan du har laget motorfestet?

Med håp om litt hjelpe her. Snart jul sant ja..

Mvh.
    Tomas
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Hyperion Z-3007
    Nippy 1812/100 og 2510/114
    Axi 2808/xx

Alle disse motorene bør vel passe...
    Du bør ha en motor som drar minst 1000g statisk, helst opp mot 1300-1400g. Da har du krefter i bøtter og spann.
    Den ST motoren din er oppgitt til å dra ca. 700g, altså litt lite.

Jeg flyr med 18A esc sammen med nippy 1812/100 (propell: APC 10x4.7 SF) og det fungerer helt greit
    ( http://www.vildasen.net/video/mf.wmv <--- viser ihvertfall at det oppsettet flyr greit. Det er ikke den beste flyginga med det er så langt jeg kom i år.. Satser på at ferdighetene tar seg opp litt etter hvert. )

Har lagt ved noen bilder av motormonteringa mi... ikke den peneste, sikkert ikke den beste, men det fungerer. Brukte bare det jeg hadde for hånden... Valgte å bruke den medfølgende pinnen for å få riktig vinkler på motoren i forhold til nedtrekk og høyre-trekk... Fungerte kjempefint.

Kanskje noen andre kunne legge ut noen bilder/forklaringer til hvordan dette kan gjøres bedre...? Regner med at det er mulig å få kjøpt slike fester....?
    Attached Files
    Last edited by esmel; 17-11-05, 17:47.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Alf Surdal
      • May 2005
      • 680

Jeg brukte dette festet http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=79

På fronten av festet limte jeg fast et kvadrat av 3 mm finer der jeg festa en Hyperion 2213-20 med backmount.

Grunnen til at jeg ikke festet motoren direkte på motorfestet var at jeg ville ha propellaksen på nøyaktig samme sted som om jeg hadde brukt den medfølgende girboksen. Var vel snakk om ~1cm forskjell (for lavt) tenker jeg.

skal bruke APC 10*5 prop, gir 845 g thrust ved 10V (14.5A) og 987 g ved 11V (17A). Kanskje litt i mindste laget, men regner med det vil fly OK i tilvenningsfasen.

Jomfrutur i morgen..
      Alf Surdal
      Hovsherad

Comment

• Frode S
        • Oct 2005
        • 4

Hvorfor ikke bruke E-flite sitt eget outrunnerfeste? Passer rett på, og gir riktig thrustlinje uten problemer.
        Attached Files
        Jobber der ->www.smallsize.no

Comment

• Alf Surdal
          • May 2005
          • 680

Godt spørsmål, ante ikke at det fantes noe slikt så jeg mekket selv...
          Alf Surdal
          Hovsherad

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Problemet for oss som enten ikke er så ofte innom rcbutikker pga. f.eks lang reiseavstand, er at slike små nyttige dingser ofte ikke ligger ute i webshopen til butikkene. Dermed er det ofte litt vanskelig å vite hva som egentlig finnes...

Jeg visste det fantes motorfester for outrunnere men hadde det for travelt til å vente ei uke på at ting skulle komme i posten (forutsatt at jeg hadde funnet ut hvor de hadde det...)

Men hva har en ikke dette forumet til..
            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• tomasjo
              • Sep 2005
              • 573

Veldig lurt....

Originally posted by Frode S
              Hvorfor ikke bruke E-flite sitt eget outrunnerfeste? Passer rett på, og gir riktig thrustlinje uten problemer.
              Tror jeg velger denne løsningen jeg. Dette blir bra. Og nå er det ikke så lenge til jul.....
              Tomas
              Trondheim modellflyklubb
              www.heltpropell.com

Comment

• tomasjo
                • Sep 2005
                • 573

Hvor får jeg kjøpt dette motorfestet?
                Tomas
                Trondheim modellflyklubb
                www.heltpropell.com

Comment

• AudunT
                  • Oct 2005
                  • 289

Vet ikke hvor du får kjøpt nøyaktig det festet, men gå inn her http://www.e-flightline.com/ og gå på cobri og så til rotating case mount. $8,5 og gratis frakt til Norge.
                  Attached Files
                  Last edited by AudunT; 18-11-05, 14:25.
                  Audun

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Om du ikke har fått det sendt med free shipping tror jeg ikke du skal satse for hardt på det. Så vidt jeg har erfart får du vel sendt lite eller ingenting fra USA til Norge for under $ 10,- så at de skal sende et motorfeste til $ 8,50 uten å kreve porto er nok ikke helt realistisk. Erklæringer om porto inkludert har jeg hittil ikke funnet som gjelder annet enn fastlands USA. Det står under shipping at man skal maile for shipping cost...

Comment

• AudunT
                      • Oct 2005
                      • 289

Originally posted by Tintin
                      Om du ikke har fått det sendt med free shipping tror jeg ikke du skal satse for hardt på det. Så vidt jeg har erfart får du vel sendt lite eller ingenting fra USA til Norge for under $ 10,- så at de skal sende et motorfeste til $ 8,50 uten å kreve porto er nok ikke helt realistisk. Erklæringer om porto inkludert har jeg hittil ikke funnet som gjelder annet enn fastlands USA. Det står under shipping at man skal maile for shipping cost...
                      De sendte andre ting som er merket "free shipping" gratis til meg her i Norge, det var laser kutta vinge stag etc til en tiger moth 400. Prøv å legg i handlevogn, gå til kasse, velg international shipping og recalculate. Pris er fortsatt $8,50.
                      Audun

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Ingenting er umulig men det står som sagt at man skal maile dem først før man handler om man ikke bor i USA for å få vite shipping cost, ville bare nevne det for dette er vanlig sp ingen grunn til å bli skuffet om det ikke stemmer. Har de gjort det før kan de finne på å gjøre det igjen...jeg har kjøpt ganske mye smått bla fra Tower og en god del andre. Tower hadde for en tid tilbake en porto helt ned i ca $ 8,- har ikke funnet noen andre under $ 14,- mener jeg det har vært og Towers billigste kan fort ta 6-8 uker.

Det er som sagt vanlig med free shipping og omtrent like vanlig at det bare gjelder fastlands USA men ingen regel uten unntak.

$ 20,- i frakt for et fly er vel ellers svært bra.

Comment

• tomasjo
                          • Sep 2005
                          • 573

Ser bra ut synes jeg

Ser ut som du har nok krefter med 1812, har du flere videoer?
                          Flink til å fly

Originally posted by esmel
                          Hyperion Z-3007
                          Nippy 1812/100 og 2510/114
                          Axi 2808/xx

Alle disse motorene bør vel passe...
                          Du bør ha en motor som drar minst 1000g statisk, helst opp mot 1300-1400g. Da har du krefter i bøtter og spann.
                          Den ST motoren din er oppgitt til å dra ca. 700g, altså litt lite.

Jeg flyr med 18A esc sammen med nippy 1812/100 (propell: APC 10x4.7 SF) og det fungerer helt greit
                          ( http://www.vildasen.net/video/mf.wmv <--- viser ihvertfall at det oppsettet flyr greit. Det er ikke den beste flyginga med det er så langt jeg kom i år.. Satser på at ferdighetene tar seg opp litt etter hvert. )

Har lagt ved noen bilder av motormonteringa mi... ikke den peneste, sikkert ikke den beste, men det fungerer. Brukte bare det jeg hadde for hånden... Valgte å bruke den medfølgende pinnen for å få riktig vinkler på motoren i forhold til nedtrekk og høyre-trekk... Fungerte kjempefint.

Kanskje noen andre kunne legge ut noen bilder/forklaringer til hvordan dette kan gjøres bedre...? Regner med at det er mulig å få kjøpt slike fester....?
                          Tomas
                          Trondheim modellflyklubb
                          www.heltpropell.com

Comment

Working...