Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med børstefri motor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

    #1

    Problemer med børstefri motor

    Hei!

    Har nettopp koblet motor, regulator og mottaker til en Blade EPP. Har en Hyperion Titan 20A regulator. Når jeg kjører opp gassen, øker turtallet fint helt opp til ca. halv trottel. Litt lenger opp så begynner motoren å hoste noe synnsykt. Setter jeg spaken helt opp hoster motoren enda mere og deretter stopper. Batteriet er fullledet.

    Har noen der ute hatt det samme problemet? Kan det være noe med programmeringen av regulator mtp. 2S og 3S batteri?

    Mvh.
    Tomas
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

    #2
    Nei, programmering av cutoff vil ikke påvirke det på den måten. Det er mest sansynlig en dårlig lodding en plass eller litt for stor propeller. Har du loddet kontaktene mellom motor og regulator selv? Har du prøvd med mindre propeller?

    Comment

    • Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

      #3
      Det hjelper som regel hvis du sier hva du har loddet sammen. Motor, batteri og regulator sier ikke så veldig mye i slike tilfeller. Jeg tror mest på for stor propell.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment

      • tomasjo
        • Sep 2005
        • 573

        #4
        Har loddet kontakten mellom motor og regulator. Tror kanskje jeg er verdens dårligste til å lodde, men det heng no sammen. MEN, jeg bytte til mindre propell og da gikk det så mye mye bedre. Fikk skikkelig drag på det hele. Hva er det egentlig som skjer når jeg bruker for stor propell?

        Jadda, lærer noe nytt hver dag

        Tomsa
        -----------------------------------------------
        Tomas
        Trondheim modellflyklubb
        www.heltpropell.com

        Comment

        • tomasjo
          • Sep 2005
          • 573

          #5
          Har forresten bestilt gulkontakter fra Griffin. (6 pack). Noen som har erfaring med lodding av disse? Har en loddebolt fra Clash Olson, skikkelig billige greier, men jeg tror det er OK.
          -----------------------------------------------
          Tomas
          Trondheim modellflyklubb
          www.heltpropell.com

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #6
            For stor propell = for stort strømtrekk = ESC sine sikkerhetskretser kutter pga overload.
            Alternativt trekker oppsetter for mye strøm fra batteriet så spenningen dropper drastisk og low-voltage-cutoff slår inn. Neppe problemet i ditt tilfelle... da hadde sakene ikke "hostet" men redusert turtall evt kuttet brått, uten hosting.
            Dårlige loddinger (normalt kaldloddinger) gir stor overgangsmotstand og strømreduksjoner i loddinger. Kan være problemet i ditt tilfelle...
            Last edited by joo; 07-12-05, 19:49.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

              #7
              Loddinger krever at man kan tilføre mye varme til loddepunktene raskt (nok effekt på bolten og rene loddeområder) så tinnet flyter godt, helst i løpet av max 3 sekunder oppvarming.
              Ved sammenloddinger bør begge delene som skal settes sammen fortinnes hver for seg på forhånd, så tilføres varme på den ene delen så tinnet flyter og kontakten/varmen fra denne delen skal smelte tinnet på den andre delen. Når dette skjer skal bolten fjernes og loddeområdet holdes helt i ro til loddetinnet endrer farge. Bevegelse av loddeområdet før tinnet setter seg gir overgangsmotstand. Et trenet øye ser krakelleringer og feil farge på loddingen.
              Det viktige er at man ikke legger tinn på den ene delen og så legger den andre delen i mot uten at den andre delen blir varm nok til at tinnet smelter og flyter (wetting etc...) Da har man kaldloddinger med stor overgangsmotstand, delene henger sammen men vil dele seg ved lett mekanisk påkjenning. Motstanden i loddepunkter er stor, spenningsfall ved høye strømmer er stor. På ei god lodding er det ikke kuleformer i sammenføyninger men gjerne det vi kaller vulkanform. Ligger det kuler med loddetinn på stedet er det garantert kaldlodding ute og går.
              Selv meget små loddepunkter kan man gjerne bruke loddestasjoner med 60-100 Watt effekt, det er muligheten til å varme opp fort (med stor effekt) til rett temperatur som er viktig. En 80Watt bolt med svært god temperaturstabilitet er saken, men koster gjerne litt kronasje. For en 1000-lapp begynner man å få saker med nok effekt og temp-stabilitet...
              En forutsetning for at det skal bli virkelig bra er at loddeområdene og bolten er ren, ikke lødden av slagg etc.
              Slarkete loddepunkter er ikke bra, en viktig del av ei god lodding er effekten man får når tilpasninger er passe trange så man ikke må fylle store tomrom med tinn.
              Last edited by joo; 07-12-05, 19:51.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              • arntum
                • Sep 2002
                • 252

                #8
                Hei.
                Bruker selv Golden connectors fra Griffin. Det er lett å lodde disse. Bruk loddeoppskriften som er i tråden her.

                Et greit tips:
                Ta en trekloss og bor huller som passer til kontaktene. Sett kontaktene oppi hullene under lodding. Da står de fast, og du har hendene frie til loddingen.

                Arnfin
                ........................................
                Fly:
                Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                Wingo (Phasor 15-3)
                Soarus Sports El.glider (600 børste)
                E-Starter (Axi 2212-24)
                ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                Formosa (Himax C2812-1200)
                Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                Cessna Skywagon 185 elektromodell
                Heli:
                Twister Bell 47
                Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                Radio:
                Graupner/Jr MX-12
                Spektrum DX7

                mail: arntum@broadpark.no

                Comment

                • joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

                  #9
                  Godt tips fra arntum! Treverket leder ikke varmen vekk fra metallet som skal loddes sammen. Setter du kontakten i ei tvinge av metall kan du ende opp med å varme sakene i lange tider uten å få loddepunktene varme nok...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  • tomasjo
                    • Sep 2005
                    • 573

                    #10
                    Hva ville jeg gjort uten dette flotte forumet

                    Tusen takk for alle gode tips. Håper selv å kunne bidre litt etterhvert.

                    Var ute i kveld (Granåsen skistadion i Trondheim) i flott flombelysning for å få unna jomfruturen med Blade EPP. Fløy totalt 6 turer og samtlige gikk helt topp. Veldig enkelt å mestre og enda lettere å lande. Prøvde på litt hovring men jeg lurer på om tyngdepunktet mitt er litt langt frem. Vet dere hvor tyngdepunktet bør ligge på Blade for å få til OK hovring. Lurer på om jeg skal sette expo til ca. -40, flyet er så utrolig følsomt.

                    Ellers har jeg nå mottatt min vakre Kantana Mini fra Griffin, men jeg fikk bare såvidt kikke opp i esken før den ble pakket inn i julegavepapir. Nu e det bare noen få daget til jul

                    Takk for masse flott hjelp.

                    Tomas
                    -----------------------------------------------
                    Tomas
                    Trondheim modellflyklubb
                    www.heltpropell.com

                    Comment

                    • tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

                      #11
                      Originally posted by joo
                      Ved sammenloddinger bør begge delene som skal settes sammen fortinnes hver for seg på forhånd, så tilføres varme på den ene delen så tinnet flyter og kontakten/varmen fra denne delen skal smelte tinnet på den andre delen. Når dette skjer skal bolten fjernes og loddeområdet holdes helt i ro til loddetinnet endrer farge. Bevegelse av loddeområdet før tinnet setter seg gir overgangsmotstand. Et trenet øye ser krakelleringer og feil farge på loddingen.
                      .
                      Er ikke helt enig der. hvis det er mulig bør delene som skal loddes settes sammen på forhånd slik at de har god kontakt mot hverandre og så varmes begge opp til loddetinnet smelter og flyter ut. Hvis det er to ledninger som skal loddes sammen så tvinn de godt sammen først og så lodd. og de kontakter som har mulighet for det klemmes godt fast til kabelen for så og loddes etterpå. dette er fordi det gir en sammenføyning med mindre motstand. Det er ikke loddetinnet som skal lede strømmen det skal bare holde det sammen.

                      Ellers så er det riktig at det er veldig viktig å holde ting i ro til tinnet har stivnet.
                      Last edited by tyor; 07-12-05, 22:51.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment

                      • Celtic-Griffin
                        • Oct 2004
                        • 873

                        #12
                        With gold contacts from MPJet (as supplied by Griffin) follow JOO's excellent receipt for soldering - do not attempt to solder with the cable pressed into the contact before tinning, this is a sure way to get a high resistance (and mechanically weak) joint.

                        A little tip is to dip both the gold contact and the bare cable end in acetone and let the acetone evaporate before tinning - cleanliness is the secret to good solder joints.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment

                        • LN-WNH
                          • Dec 2003
                          • 426

                          #13
                          Originally posted by Celtic-Griffin
                          With gold contacts from MPJet (as supplied by Griffin) follow JOO's excellent receipt for soldering - do not attempt to solder with the cable pressed into the contact before tinning, this is a sure way to get a high resistance (and mechanically weak) joint.

                          A little tip is to dip both the gold contact and the bare cable end in acetone and let the acetone evaporate before tinning - cleanliness is the secret to good solder joints.
                          ACETONE unngår vi her i Norge på grunn av helsefaren.
                          Bruk godt loddetinn med riktig flussmiddel så trenger man ikke Aceton.
                          Loddetinn med 0.8 mm diameter, alloy 60/40 og fluxcode CF-10 er mye brukt. Jeg tror clasO har dette på lager.
                          Lodding er "ikke bare" lodding, riktig lodding må læres.

                          FORØVRIG:
                          FLOTT AT DU "FØRER" GULLKONTAKTER KEN,
                          MEN dette er elementær standardvare hos de fleste andre forhandlere vi bruker også.
                          Mitt råd til deg er å være litt tilbakeholden med "lagerholdreklame" i tråder som dette på forumet slik disse forhandlere også er.
                          Kan du se litt på den saken igjen Klaus A?

                          Comment

                          • Celtic-Griffin
                            • Oct 2004
                            • 873

                            #14
                            With all due respect for your experience and technical know-how which I believe is very much appreciated by the visitors (including myself) to these forums this last contribution strikes me to be somewhat out of character - it seems I have struck a raw nerve somewhere:

                            "ACETONE unngår vi her i Norge på grunn av helsefaren..."

                            1. Acetone is freely available in Norway and the precautions (health hazzard) is adequately plaquarded on the container.

                            2. Acetone has been used since the dawn of time in our hobby for a number of purposes.

                            3. Acetone is frequently used by our ladies to remove their nail polish!!!

                            4. Not only Acetone, but also balsa cement, dope, epoxy, methanol, ether, cyano, the noise that some of our engines produce, and even balsa dust represent health hazzards if the proper precautions are not applied in their use.

                            A little off theme, but I remember some years ago at this time of year that the brasil nuts we consume at Christmas where said to be a health hazzard.

                            Used responsibly (and that means within the plaquarded precautions) there is little risk, and oh, I believe the use of soldering flux and the resulting fumes are also a health hazzard if irresponsibly used.

                            "Mitt råd til deg er å være litt tilbakeholden med "lagerholdreklame" i tråder som dette på forumet slik disse forhandlere også er..."

                            ARTUM wrote earlier: "Bruker selv Golden connectors fra Griffin. Det er lett å lodde disse. Bruk loddeoppskriften som er i tråden her.

                            This was followed by an excellent synopsis of the accepted soldering procedure by Joo. This followed by the following contribution from TYOR:

                            "Er ikke helt enig der. hvis det er mulig bør delene som skal loddes settes sammen på forhånd slik at de har god kontakt mot hverandre og så varmes begge opp til loddetinnet smelter og flyter ut. Hvis det er to ledninger som skal loddes sammen så tvinn de godt sammen først og så lodd. og de kontakter som har mulighet for det klemmes godt fast til kabelen for så og loddes etterpå. dette er fordi det gir en sammenføyning med mindre motstand. Det er ikke loddetinnet som skal lede strømmen det skal bare holde det sammen."

                            My contribution was in reply to the latter which is quite clearly wrong - is this advertising? - I think not.

                            1. My avitar is clearly labelled "FORHANDLER", presumably done with intent by the Administration - I think therefore that most are aware of who I am and what I represent, I also think that we should agree to respect that the reader is intelligent enough to think for him/her-self.

                            2. Are suppliers and sponsors to be excluded from these forums?

                            3. Is the wealth of information that suppliers have also to be excluded?

                            4. All the other suppliers/sponsors have equal opportunity to be active on the forums, and believe me when I say that a few more constructive contributions from them would be welcomed by me, I am also an active aeromodeller and Griffin is run for completely other reasons than the profit drive.

                            "Lodding er "ikke bare" lodding, riktig lodding må læres."

                            I agree completely with this, Per and in the last 52 years I have learnt and therefore my contribution...I can also confirm that I buy the solder you refer to from Clas Ohlson....

                            I have raised a number of questions here and will appreciate response from the readership either positive or negative and on which I will base my responses in the future.

                            B.T.W. the greeting "slainte mhath" below is celtic and means GOOD HEALTH - have a nice one...
                            Last edited by Celtic-Griffin; 08-12-05, 12:39.
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment

                            • LN-WNH
                              • Dec 2003
                              • 426

                              #15
                              Den er grei Ken.

                              Comment

                              Working...