Unconfigured Ad

Collapse

EVO 20 Flight Power

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

EVO 20 Flight Power

Har nå motatt mitt nydelige 1800mAh EVO 20 batteri. Det hele skal kobles til en Hyperion Titan 30A og en AXI 2808 24 motor. Jeg er fortsatt nybegynner og må bare spørre. Ut av batteriet kommer det en svart og en rød ledning. Dette er nokså kjent fra før, men hva er den kabel nr. 3? Den ser ut som en servokabelkontakt, men bare større?

Og så enda et dumpt spørsmål. Fikk også gullkontakter fra Griffin i posten. Med i posen følger den 3 stk. ledere. Hva skal denne brukes til?

Mvh.
    Tomas
    Last edited by tomasjo; 14-12-05, 18:59.
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

hei.
    den tredje kabelen er for balanserings modul, du kan koble til en liten sak som ballanserer cellene i pakken din, noen lader også cellene individuelt.

er det hva det tredje kontaktparret skal brukes til?
    den skal brukes hvis du har børsteløs motor og regulator. på børsteløse motorer er det 3 ledninger til motoren, og 3 ledninger ut fra regulatoren
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• tomasjo
      • Sep 2005
      • 573

Men de 3 lederne som er med gullkontaktene er ca. 1mm i diamater. Er ikke det litt smått for 25A strømtrekk? Skal jeg ikke bare lodde kontaktene direkte på lederne fra motor og det samme på regulator? Vet du forresten hvilke kontakter som er bra mellom batteri og regulator. Tidligere har jeg brukt en JST kontakt. De virker litt små. Kan jeg bruke disse likevel? Mange spørsmål men...
      Tomas
      Trondheim modellflyklubb
      www.heltpropell.com

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Nei, JST blir for smått. OK til 5 amp, men ikke 25. Gode kontakter mellom batteri og ESC er f.eks Deans og GoldConnectors. Jeg foretrekker GoldConnectors, 2mm til små oppsett og 4mm til de større.

Kontakter mellom ESC og motor: Her bruker jeg 3,5mm på alt, unntatt de små (der vekta skal tynes) der jeg lodder direkte.

Gratulerer med batteriet, noe av det bedre på markedet!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tomasjo
          • Sep 2005
          • 573

Flott. Ser at det er mange som bruker Deans ja. Hvis man bruker gullkontaker, vil da ikke da komme bort i hverandre? Du bruker vel ikke krympestrømpe over kontaktene? Er det forresten vanskelig å lodde Dean på plass?

På noen andre fly jeg har bruker jeg JST kontakter. Dette er også tilfellet på selve laderen. Er det mulig å parallellkoble 2 ulike kontakttyper på ledningen fra laderen, slik at man har muligheten til å lade batterier med ulike kontakttyper. Håper du forstår spørsmålet mitt Joo

Ja og en ting til. Bør jeg kjøpe loddepasta eller holder det mad Acenton?

Artig med fly ja.

Snart jul nå...
          Tomas
          Trondheim modellflyklubb
          www.heltpropell.com

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Ja, man KAN kortslutte kontakter, men jeg har aldri opplevd det selv med GoldConn. Et tips er å kutte noen korte biter fuelslange og tre på male-kontakten når batteriene lagres og transporteres. Og ellers være forsiktig med hvordan man behandler tingene Er du i tvil så bruk gjerne GoldConn med plasthylser istf løse med krympestrømper!

Jeg har selv parallellkoblet f.eks JST og GoldConn på samme kablene for lading. Husk bare å ha korte ladekabler og godt nok kvadrat så laderen ikke blir lurt. (Og du mener selvsagt ikke å lade to forskjellige batterier i parallell? )

Har ikke loddet så mange Deans selv, faktisk liker jeg ikke dem så veldig godt... men "greie" nok. Grunnen er nok at jeg gjerne seriekobler pakker, og til akkurat det bruket er GoldConn mye enklere å bruke. Uansett hva du velger så husk at du helst skal holde deg til den typen på batterier framover for å slippe et kaos av ladekabler og problemer når du skal bytte utstyr mellom flya i framtida. (Ja, regner med du får flere LiPo og el-fly med åra )

Når du tar en ny kontakttype i bruk (Deans eller GoldConn f.eks) må du sjekke opp hva som er "standarden" for hvor + og - skal være i forhold til male/female etc. Da er du sikker på at alt er riktig om du kjøper pakker med ferdige kontakter på, ferdige ladekabler, låner pakker på stripa osv. Et generelt råd er at man bruker female på alt som er "hot" (spenninger) og male på last.

Er det ikke spesielt gamle/skitne kabler og kontakter du skal lodde sammen trenger du ikke annet enn et vanlig loddetinn med flussmiddel i til loddingene. Er det irr og skit kan du dra over loddeflatene med fint sandpapir før lodding. Aceton er OK å gøre rent med, men jeg bruker "Teknisk sprit" selv... Skal ikke dra noen lange forklaringer på det, bare nevne kort at det er på grunn av litt særere jobber jeg gjør i blant der man bruker flussmiddel som må fjernes etter loddinger pga aggresivt fluss. Neppe noe du trenger å bekymre deg over til denne bruken!

Personlig bruker jeg aldri loddepasta, men det er min måte å gjøre det på... Det er viktigere å ha rene flater og godt tinn i kombinasjon med en god loddebolt (nok effekt og god temp-styring) som har ren spiss, enn å kline på masse rare midler
            Tror jeg snart må gjøre ferdig artikkelen jeg har kladda på i to år, om lodding Flott med spørsmål som dem du kommer med tomasjo! Inspirerer og gir ideer om hva som må med i en sånn artikkel!

Visst er det artig med fly. Man kan bli særs avhengig har jeg hørt... Kjøpte julegave til meg selv i sommer; lekkert lite laserkuttet byggesett og ei flaske lim.
            Last edited by joo; 14-12-05, 21:55.

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Originally posted by joo
              Når du tar en ny kontakttype i bruk (Deans eller GoldConn f.eks) må du sjekke opp hva som er "standarden" for hvor + og - skal være i forhold til male/female etc. Da er du sikker på at alt er riktig om du kjøper pakker med ferdige kontakter på, ferdige ladekabler, låner pakker på stripa osv. Et generelt råd er at man bruker female på alt som er "hot" (spenninger) og female på last.
              hmm blir ikke det female mot female, blir vel litt vanskelig å koble de sammen da? eller tenkter du på female på batteri og motor også male på begge ender av regulator?
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• jørgen123
                • Jul 2005
                • 706

jeg har problemer med å lodde Deans kotakter. får det bar ikke til.
                dro over kontakten med P40 sandpapir(i groveste laget, ja) har bare en 15W loddebolt da.

et spørsmål: hva kan man rengjøre spissen på loddebolten med?
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Hahh Tyor, jeg retta feilen da jeg leste korrektur på innlegget før jeg så svaret ditt

jørgen123: 15 watt er litt lite effekt, du må varme i evigheter... Har du ikke svamp beregnet på rengjøring kan du bruke fuktig stålull (uten såpe) og ha tinn på spissen, tørke av på stålulla og gjenta til der er fritt for slagg. I nødsfall kan man bruke noe fuktig tøy/papir.

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Originally posted by tomasjo
                    Flott. Ser at det er mange som bruker Deans ja. Hvis man bruker gullkontaker, vil da ikke da komme bort i hverandre? Du bruker vel ikke krympestrømpe over kontaktene? Er det forresten vanskelig å lodde Dean på plass?

På noen andre fly jeg har bruker jeg JST kontakter. Dette er også tilfellet på selve laderen. Er det mulig å parallellkoble 2 ulike kontakttyper på ledningen fra laderen, slik at man har muligheten til å lade batterier med ulike kontakttyper. Håper du forstår spørsmålet mitt Joo

Ja og en ting til. Bør jeg kjøpe loddepasta eller holder det mad Acenton?

Artig med fly ja.

Snart jul nå...
                    Jepp, å lodde på forskjellige typer kontakter i paralell går fint. Jeg har gjort en liten vri på dette hved å koble ledningene til de forskjellige kontaktene inn i samme banan stikkere, og så tapet sammen ledningene til en strømpe (denne på bildet er gjort litt fort og gale, med tanke på at glødeplugg lade ledningen ikke er kuttet ned på lengde men kveilet opp i påvente av klare ideer på hvordan jeg ønsket denne ledningen).
                    Se bilde under her for en av mine ladekabler, den inneholder tamya kontakter (hun han), Hook kontakt, ladeplugg til gløderen min, og kontakt til 9V oppladbare batterier.
                    Attached Files
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tomasjo
                      • Sep 2005
                      • 573

Fine saker. Skal ikke lade to forskjellige batterier i parallell samtidig nei.. Vil bare ha mulighet til å ha både JST og en annen type kontakt på lader sjøh.

Jeg har sett at male skal være ut fra motor, stemmer det (i og med at motor er jo last itj sant)?

Joo: Mener du at gullkontakter kan ligge inn til hver andre uten at de blir kortslutning mellom disse? Skjønner meg ikke helt på dette, men veldig mulig jeg misforstår ..Hvis du har, kunne jeg veldig veldig veldig gjerne tenkt meg å se et bilde hvordan du har løst dette. Jeg har liksom lyst til å gjøre dette litt skikkelig denne gangen . Skal sette sammen dette flyet i Jula (dvs. etter 24.des)

Kantana Mini
                      Servoer: Waypoint W-150MG
                      Batteri: EVO20 1800mAh
                      Mottaker: Hyperion 6C
                      ESC: Hyperion Titan 30A
                      Motor: AXI 2808/24
                      Tomas
                      Trondheim modellflyklubb
                      www.heltpropell.com

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Jo, om du bruker GoldConnectors uten plasthylser bruker du krympestrømpe på en del av dem Hvis du ser på det ene bildet ser du to batterikabler, og legg merke til at der et satt en bit fuelslange på male-delen på den ene for å dobbeltsikre mot kortslutning.
                        Det andre bildet viser to batterier med 2mm og 4mm GoldConn med plasthylser som hører til.
                        Fordelen med disse kontaktene er at du seriekobler to batterier uten å måtte lage ekstra kabling og plugger for å ordne det.
                        Håper det hjalp litt
                        Attached Files

Comment

• Supra25
                          • Sep 2003
                          • 1825

Originally posted by joo
                          Når du tar en ny kontakttype i bruk (Deans eller GoldConn f.eks) må du sjekke opp hva som er "standarden" for hvor + og - skal være i forhold til male/female etc. ..
                          Når vi snakker Deans i denne ampereklassen, Deans Ultra, så er de kontaktene merket med pluss og minus i plasten. Holder man seg til dette så går alt veldig bra.
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Jeg har vel omtrent en 10-12 slike sett hjemme i bruk og blant reservedelene.
                            Disse er ikke merket med noe +/- i plasten (kjøpt tidlig i vår mener jeg)

Men det vanlige er vel + på den horisontale og - på en vertikale om du holder den på høykant uten at det vel spiller noen rolle da vel både batteri og esc er merket.

På det børsteløse bruker jeg disse:

En male og en female på batteriet er standard da jeg bruker Align batterier. Det går det ikke å koble feil og med den ekstra hyksa klarer man ikke kortslutte uten å jobbe litt.
                            Attached Files
                            Last edited by Tintin; 15-12-05, 14:11.

Comment

• tomasjo
                              • Sep 2005
                              • 573

Er Deans OK kontakter? Enkelt å lodde? Tips.... please...
                              Tomas
                              Trondheim modellflyklubb
                              www.heltpropell.com

Comment

Working...