Unconfigured Ad

Collapse

En mosa Formosa lever, igjen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

En mosa Formosa lever, igjen

Hei!

Etter å ha hatt min stakkers Formosa på kanten av søppeldunken i flere uker bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å lime sammen de 5 bitene den var delt opp i. Føler at jeg skylder henne såpass ettersom det var liksom mitt første fly etter en sliten Piper CUB. Har hatt en StModel2212 motor i snuten, men når er står den i et annet fly.

Så...mitt spørsmål er: hvilken motor kan passe bra til Formosa? Kanskje denne: Nippy Black 1812/100. Uansett vil jeg ha Direct drive...hater lyden fra gir. Finnes det børstemotorer som er laget for direct drive, og da som tåler 3S spenning??...mener å ha hørt det en plass....

Tomas
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • galmania
    • Jul 2005
    • 604

Jeg har i allefall bestillt en ny formosa nå med nippy 1812/100, og regner med at dette er mer enn nok krefter for dette flyet, den motoren løfter ca 900gram med en 9x6 propell, som er mer enn nok på et fly som veier 4-500 gram, ser ingen grunn til å begynne å rote med spesielle børstemotorer når det finnes så fine børsteløse, tviler på at du finner en børstemotor med samme ytelse, uten at den er veldig stor og/eller tung.
    Geir Amund Lindberget

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Originally posted by tomasjo
      Hei!

Etter å ha hatt min stakkers Formosa på kanten av søppeldunken i flere uker bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å lime sammen de 5 bitene den var delt opp i. Føler at jeg skylder henne såpass ettersom det var liksom mitt første fly etter en sliten Piper CUB. Har hatt en StModel2212 motor i snuten, men når er står den i et annet fly.

Så...mitt spørsmål er: hvilken motor kan passe bra til Formosa? Kanskje denne: Nippy Black 1812/100. Uansett vil jeg ha Direct drive...hater lyden fra gir. Finnes det børstemotorer som er laget for direct drive, og da som tåler 3S spenning??...mener å ha hørt det en plass....

Tomas
      denne gir omtrent det samme som den st motoren http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=137
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• galmania
        • Jul 2005
        • 604

Originally posted by tyor
        denne gir omtrent det samme som den st motoren http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=137
        Denne motoren er vel endel svakere, og mye mindre effektiv når det gjelder strømforbruk enn stmotoren.

(leste feil)
        Last edited by galmania; 22-12-05, 16:30.
        Geir Amund Lindberget

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Originally posted by galmania
          Den motoren du linka til var tower pro motoren da, ikke st motoren. Og uansett så vil vel verken st motoren eller tower pro motoren dra i nærheten av den nippy motoren, hvis det er den du mener?
          Ja jeg linket til towerpro motoren og sa at den er omtrent like sterk som ST motoren fordi han som startet tråden skrev at han hadde hatt den i formosa før. den vil jo uansett gi mere en ett børsteoppsett. Nippy motoren nevnte ikke jeg i hele tatt
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• galmania
            • Jul 2005
            • 604

Ja, jeg leste feil og endra på det mens du skreiv tilbake, hehe, har lest noen tabeller om de motorene og fant ut at stmotoren trekker endel mindre strøm ved samme ytelse som den andre.
            Geir Amund Lindberget

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

ja jeg har begge og det er som du sier at St motoren trekker mindre strøm en den andre. men begge gir vel ett statisk trekk på 600-700gram. og pris messig så er tower motoren en vinner. har selv brukt den masse i ett seilfly med vingespenn 160cm og vekt godt over kiloen.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

Working...