Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan forstår du dette?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tua
    • Feb 2005
    • 29

Hvordan forstår du dette?

I MI nr 5 2005 på sidene 34-38 finnes en ganske bra artikkel om oppsett av Heli for f3c flyging. (Den samme artikkelen finnes også på www.f3c.no - klikk på: "artikler" under headingen: "6. september" og velg: "Helikopteroppsett for F3C")

Hvis du slår opp på;

finner du en artikkel om temaet, skrevet av en kar som kaller seg Simon Lockington, som ikke er helt ulik i innhold og oppbygging!

Pussig
  • tema95
    • Aug 2002
    • 977

Originally posted by Tua
    I MI nr 5 2005 på sidene 34-38 finnes en ganske bra artikkel om oppsett av Heli for f3c flyging. (Den samme artikkelen finnes også på www.f3c.no - klikk på: "artikler" under headingen: "6. september" og velg: "Helikopteroppsett for F3C")

Hvis du slår opp på;

finner du en artikkel om temaet, skrevet av en kar som kaller seg Simon Lockington, som ikke er helt ulik i innhold og oppbygging!

Pussig
    f3c.no drives av ildsjeler innenfor helimiljøet i NLF/Modellflyseksjonen, og du vil ofte finne samme innhold på "våre" sider og i MI. Når det gjelder den andre artikkelen du henviser til har jeg ikke lest den, men det er ikke uvanlig at det gis tillatelse til oversettelse av artikler. F.eks. har vi en avtale om å kunne bruke artikler utgitt i bpde det svenske og danske bladet, og de kan bruke våre artikler.
    Generelt sett er modellmiljøet lite opptatt av copyright, men mer opptatt av å spre informasjon om verdens flotteste sport!
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

Comment

• Psyko-lefse
      • Feb 2004
      • 1438

Skjønner egentlig ikke hva du vil frem til? Artikkelen er løst oversatt fra engelsk, hvor ting er tatt vekk og lagt til. Må da være lov det
      Morten Smøraas

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Hva er problemet?
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Tua
          • Feb 2005
          • 29

Først av alt vil jeg presisere at jeg har stor respekt for alle ildskjeler i miljøet og mener både MI og www.F3c.no er viktig for utviklingen av helimiljøet.

Jeg mener også det er uproblematisk å hente informasjon fra andre eller bruke oversettelser der dette er godkjent, men i MI forventer jeg at det henvises til kilden når noe slikt gjøres. Dette er ikke noe som man i miljøet bør ta lett på. Dette er etter min oppfatning viktig, og lovbestemt i åndsverkloven:
          "§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten." - (NB jeg er ikke jurist og kan/vil ikke argumentere fin-jussen i dette.)

Poenget mitt er at for å bli tatt på alvor bør vi ikke opptre på en måte som er kritikkverdig. Dersom det foreligger godkjenning fra Lockington bør det fremkomme, og hvis ikke, er dette noe vi for fremtiden bør ha et øye til.

Forøvrig takker jeg på generell basis for glimrede innsats og informasjon om verdens flotteste sport!

Comment

• tema95
            • Aug 2002
            • 977

Originally posted by Tua
            Først av alt vil jeg presisere at jeg har stor respekt for alle ildskjeler i miljøet og mener både MI og www.F3c.no er viktig for utviklingen av helimiljøet.

Jeg mener også det er uproblematisk å hente informasjon fra andre eller bruke oversettelser der dette er godkjent, men i MI forventer jeg at det henvises til kilden når noe slikt gjøres. Dette er ikke noe som man i miljøet bør ta lett på. Dette er etter min oppfatning viktig, og lovbestemt i åndsverkloven:
            "§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten." - (NB jeg er ikke jurist og kan/vil ikke argumentere fin-jussen i dette.)

Poenget mitt er at for å bli tatt på alvor bør vi ikke opptre på en måte som er kritikkverdig. Dersom det foreligger godkjenning fra Lockington bør det fremkomme, og hvis ikke, er dette noe vi for fremtiden bør ha et øye til.

Forøvrig takker jeg på generell basis for glimrede innsats og informasjon om verdens flotteste sport!
            Enig!
            Vi har fått artikkelen levert av Glenn Jone Østebø, og kan ikke sjekke hver artikkel hvorvidt det er innhentet eventuelle tillatelser til oversettelse, eller om artikkelen er selvskrevet eller bygger på innsamlet stoff.
            Men jeg skal be GJØ om en kommentar.
            Ellers, takk for positiv tilbakemelding. Vi gjør (hva vi mener) er vårt beste.
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

Comment

• gjo
              • Dec 2005
              • 26

Hei

Beklager at jeg ikke har skrevet kildeliste. Det skal jeg legge til på www.f3c.no. Jeg har snakket med Simon Lockington, og fått tillatelsa av han til å bruke artikkelen hans som en basis. Derimot, var det en del sentrale emner i artikkelen, og jeg skrev derfor om artikkelen slik at det ble et produkt jeg kunne stå for. Jeg tar selvkritikk, og skal være flinkere med å referere til kildene på mine artikkler i fremtiden.

Jone

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Originally posted by gjo
                Hei

Beklager at jeg ikke har skrevet kildeliste. Det skal jeg legge til på www.f3c.no. Jeg har snakket med Simon Lockington, og fått tillatelsa av han til å bruke artikkelen hans som en basis. Derimot, var det en del sentrale emner i artikkelen, og jeg skrev derfor om artikkelen slik at det ble et produkt jeg kunne stå for. Jeg tar selvkritikk, og skal være flinkere med å referere til kildene på mine artikkler i fremtiden.

Jone
                Og det står det respekt av, tror nok vi er mange som burde være flinkere til å kreditere kildene enn hva vi gjør i dag, men det er klart at på dette nivået blir det veldigt viktigt i forhold til troverdigheten.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...