Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høyretrekk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høyretrekk

    Hei! Bare for ikke å gjøre noe dumt

    Høyretrekk betyr at motorakslingen skal stå litt til høyre, sett bakfra og ned på cowling?

    Tomas
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com

  • #2
    Jepp, dette for å motvirke momentet fra motoren som vil dra flyet mot venstre. Tror også dette har (i hvert fall på full-size) noe med noen virvler fra propellen som treffer halen. Stemmer dette?
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær

    Comment


    • #3
      Originally posted by JS-PER
      Jepp, dette for å motvirke momentet fra motoren som vil dra flyet mot venstre. Tror også dette har (i hvert fall på full-size) noe med noen virvler fra propellen som treffer halen. Stemmer dette?
      Jepp, synes også å huske at på full size flyene så juster man hele halefinnen litt, isteden for motorene.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Hei
        Årsaken for at det er behov for høyretrekk er i hovedsak luftstømmen fra propellen som går i en spiral rundt kroppen og treffer finna. Om man bygger en modell med like mye finne (sideror) over og under kroppen vil det ikke være nevneverdig behov for høyretrekk, ulempen er at du får en modell med et høyst tvilsomt utseende. Det ble i en tidligere post nevt at man på full-size fly justerer dette vekk ved å trimme sideroret, og dette vil virke ved en gitt hastighet og et gitt gasspådrag. Poenget er at luftstrømmen rundt kroppen er mest spiralformet når man har mye pådrag og liten fart (tenk dere at spiralen strekkes som en fjær når farten øker), sideroret vil derimot ha størst effekt ved høy hastighet. Altså fungerer ikke justering med sideror i modellens hele hastighetsområde, med mindre man lager en mikser fra flyhastighet til sideror . Hvor mye høyretrekk som må til er forskjellig fra modell til modell, har også merket forskjell etter å ha byttet til en svært forskjellig propell.
        Metode for å sjekke; fly på halv gass rett frem, trekk opp til vertikal stigning og gi på til full gass, se hva som skjer. Gjenta flere ganger i begge retninger (for ikke å bli lurt av eventuell vind).
        Når det justeres er det viktig at propellens senter forblir midt på modellen. hvis ikke får man mere av propelles luftsrøm på siden av modellen i fronten, noe som vil motvirke høyretrekket. Man må altså flytte motoren sidelengs i bakkant og vippe den til siden.
        På mine modeller bruker jeg å starte med ca 3°, ved å ta frem halvglemt trigonometri- kunnskap kan man regne ut hvor mye motoren må flyttes i bakkant. Eksempel : Avstand fra firewall til propellens bakkant er 120mm, det er ønskelig med 3° høyretrekk; festene til motoren i firewallen må da forskyves sidelengs med 6.2mm (sinus(3) * 120).
        Ola
        www.ofremmi.info

        Comment


        • #5
          Hmmmm, dette er interessant.
          Jeg kjenner til dette med torque virkning, men om man feks kjøper en ARF modell, er dette noe vi selv må justere inn. Er ikke dette tatt hensyn til i oppsett av modellen fra fabrikken ?

          Gisle
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

          Comment


          • #6
            er vel som regel tatt hensyntil i oppsettet. På worldmodels ultimaten min ser det ut som om han som har vygd fronten har væty på fylla, så skeiv er den hehe
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Takk for formelen, etterspurte den i en annen tråd... Nå er motoren montert på feelingen og det virker ikke så galt mtp. formelen (eller utseende for den saks skyld). Mitt siste fly er også levert med høyrevridning i firewallen.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Jeg har lagt inn mye høyre trekk ( kan tydelig ses ). Har kontrollert at senter av propellen er på flyet senter linje. Men flyet trekker fortsatt til venstre med nøytralt sideror. Jeg kan tydelig se at flyet trekkes på skrå gjenom lufta.

                Lurer på om man kan greie seg med mindre vinkel på propellen hvis man plasserer propellen litt til venstre for flyets senter linje ?


                Kjetil Mihle hansen
                FunnyPark med 9x5
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Du har selvfølgelig sjekket at flyet ellers er rett og at finna til sideroret står rett i forhold til kroppen?
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Det ser rett ut, men det er ikke så lett og kontrollere eksakt på t isopor fly. Hvis jeg trimmer sideroret slik at flyet går rett fram når jeg flyr normalt, og så kutter motoren så svinger flyet til høyre. Det må vel bety at det er for lite høyretrekk ?

                    Kjetil
                    Kjetil
                    oops: . . ! . .

                    http://www.vingmfk.com

                    Comment


                    • #11
                      hvilken propell har du og motor?
                      -----------------------------------------------
                      Tomas
                      Trondheim modellflyklubb
                      www.heltpropell.com

                      Comment


                      • #12
                        Funnypark med Hyperion z2213/20 med gws 9050 propell
                        Det som muligens gjør det litt vanskelig er at dette er et fly som er veldig kort.

                        Kjetil
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment


                        • #13
                          hvilket fly er dette?
                          -----------------------------------------------
                          Tomas
                          Trondheim modellflyklubb
                          www.heltpropell.com

                          Comment


                          • #14
                            Siden finnes ikke

                            Kjetil
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment


                            • #15
                              Ut i fra din beskrivelse om at flyet flyr rett hvis gassen er avslått tyder jo på at det er
                              vortexen genererert av propellen som treffers siderorsstab og ror litt for hardt.

                              Eneste måten å fikse dette på er å legge inn enda mer høyretrekk eller forlenge sideroret også under flyet, så vortexen gir også motkraft under flyet fra den andre siden.

                              Mitt råd er å leggge inn mer høyretrekk (du kan jo også flytte propellsenter lengder til høyre og å reduserer vortexkraften, men der blir jo ikke fint)
                              Ikke noen i veien med å legge inn et høyretrekk på 4-5gr.

                              Tomas
                              -----------------------------------------------
                              Tomas
                              Trondheim modellflyklubb
                              www.heltpropell.com

                              Comment

                              Working...
                              X