Unconfigured Ad

Collapse

Balanserorservoprogrammering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

Balanserorservoprogrammering

et langt ord ja

Har nettopp satt sammen et nydelig Kantana Mini fly, men jeg sliter med å programmere servoer/kanaler. Jeg er vant til fly med en servo som betjener begge balanserorene. På Kantana er det en servo til hvert balanseror. Prøver å følge instruksonsboka omhvilke kanaler skal være master og slave etc. etc.,men jeg blir liksom ikke noe spesielt klokere. Den ene balanserorservoene spinner vilt runt, 360°, mens den andre bare såvidt rører seg. I tillegg er det stor aktivitet på servoer til høyderor og sideror. hmmm

For at balanserorservoene skal fungere tror jeg måtte snu kontaktene motsatt vei i mottaker i forhold til de andre servoene. Kan dette være problemet? Har skjøtet på forlengelseskabel til balanserorserrvoer inne i vingen. Mistenker at denne kan være årsaken.

Håper noen snille sjeler der ute forstår spørsmålet mitt, og kan hjelpe meg bitte litt med gode råd.

Mvh.
    Tomas
    Last edited by tomasjo; 12-01-06, 06:53.
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • Falcon
    • Aug 2005
    • 350

Hvor mange kanaler er det på mottageren da ? hvilken radio er det du bruker ?
    Hvis du har en mottager med 6 eller fler kanaler skal 1og 6 brukes . Mener høyre balanseror sett bakfra skal bruke kanal 6 .
    Må vel ha en Y-servokabel hvis du har en 4 kanalers mottager .

Falcon
    Falcon
    -------------------------------------------
    Morten Rolfsen
    Kristiansund

Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Først av alt, hver 100% sikker på at ledningen er korrekt loddet og ikke ombyttet på servoene. For det andre så skal man overhode ikke snu noen kontakter i forhold til de andre servoene for å få ting til å virke. Altså så skal kontaktene stå lik vei på alle servoene om ledningene er korrekt innsatt.
      Att en servo spinner rundt 360 grader! (som ikke er en seilvinnsj servo) Stiller jeg meg sterkt tvilende til, da utslaget vel i bestefall er mekanisk begrenset til ca 180grader.
      Uansett så er vel den servoen som flytter seg mye satt i den vanlige balanserors servo utgangen på mottaker ( hvilket radio utstyr du har hadde vært en hjelp å vite mere om, da det er litt forskjelligt hvilke kanaler som gjør hva på de forskjellige senderne). Om du er i tvil om servoene så er det jo bare å bytte om servoene fra det ene kontakt punktet til det andre, så ser du om de virker.
      Sansynligvis så er dette en programings sak.
      At det andre servoene følger med, betyr nok at du flytter stikka litt frem eller bak når du tester utslaget på balanserorsservoene.
      bytt om det to servoene og gi tilbake melding om resultat og radio utstyret ditt, så tar vi det derifra.
      Last edited by Vingemutteren; 01-01-06, 20:13.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tomasjo
        • Sep 2005
        • 573

Ok.

Her er mitt utstyr.
        Sender: Hitech Optic (komputerradio)
        Mottaker: Hyperion 6CH
        Servoer: WayPoint 150MG

Tror kanskje jeg har tatt litt i med 360gr, tror kanskje det er nærmere 180.
        Får liksom ikke liv i servoene til balanserorene uten å koble de feil i forhold til de andre servoene i mottakeren ( kanskje jeg skal prøve å snu kontaktene i skjøteledning til balanserorservoene ). Jeg har altså regulatoren i kanal 3 i mottaker, balanserorene i kanal 1 og 5, og høyderor i 2 og 4. Høyderor og sideror oppfører seg veldig rart hvis jeg har servoekontakter fra balanseror innkoblet i mottaker. Hvis jeg trekker ut balanserorene virker side- og høyderor veldig riktig.

Setter veldig pris på deres tilbakemeldinger.

Mvh.
        Tomas
        Tomas
        Trondheim modellflyklubb
        www.heltpropell.com

Comment

• william123
          • May 2005
          • 2330

mener å huske at jeg og en kompis slet med samme problemet på en mpx cargo.
          vi prøvde og prøvde og prøvde men fikk det ikke til. til slutt slo vi opp i håndboken til radioen. når vi gjorde det etter manualen gikk det plutselig, men hva vi gjorde husker jeg ikke.
          men hvis du har koblet feil med skjøtekablene kommer du aldri til å få det til
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• jørgen123
            • Jul 2005
            • 706

er du sikker på at ballanserorservoene skal i kanal 1 og 5? slik er det ikke på futaba, der skulle de stå i 1 og 4 hvis jeg ikke husker feil.
            utslagene på servoene må også stå likt i stikken.
            det kan være en eller annen mixefunksjon som står på, elns.
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• tomasjo
              • Sep 2005
              • 573

fortsatt feil ja

har nå forsikret meg om at alt er koblet rett. fortsatt er alt helt kanakas...den ene balanserorsservoen roterer uendelig, dvs.flere hundre grader. skjønner ingen ting må jeg si. Balanseror koblet i kanal 1 og 5. Tror jeg skal grave fem bruksanvisningen til senderen hvis jeg ikke får det til

ordner seg sikkert.

takk for bra respons.

mvh. Tomas
              Tomas
              Trondheim modellflyklubb
              www.heltpropell.com

Comment

• Falcon
                • Aug 2005
                • 350

Sånn har jeg satt det opp på min Optic 6 . Fungerer perfekt .

Falcon
                Last edited by Falcon; 18-01-06, 19:41.
                Falcon
                Morten Rolfsen
                Kristiansund

Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

For det første: VIKTIG! Side/høyde fungerer OK uten balanseror-servoer kobla til men fungerer IKKE korrekt når du kobler på balanseror-servoer sier du... Tyder på fysisk feil i en av servoene til balanserorene!!! Og som vm sier: for all del IKKE snu noen kontakter hverken i RX eller Y-kabler. Kan ødelegge elektronikken.

Deretter: Jeg aner ikke hvordan Kina-radioen din programmeres, men mener bestemt å huske fra andre innlegg at man bør ta manualen fram og finne ut om det er 5 eller 6 som er balanseror-utgang 2 på RX... Sikkert 5 iflg de andre her...

Så jeg ville gjort det på denne måten: Ta ut balanseror-servoene fra RX. Fungerer alt OK? Side/høyde/gass? I så fall plugger du den ene balanseror-servoen (uten skjøtekabel) inn i kanal 1 og sjekker at alt funker fremdeles... Ta så ut denne balanseror-servoen og plugg inn den andre (fremdeles) i kanal 1 og sjekk... Går høyde/side fremdeles perfekt er det ikke noen av balanseror-servoene som er feil på. Og motsatt.

OK, når du besitter to balanseror-servoer som ikke lager krøll på mottakeren KAN du gjøre det enkelt: koble en Y-kabel på RX kanal 1 og koble begge balanseror-servoene inn her. Du mister eventuelle muligheter til flaperon-miksing men slipper å rote med mixer og kan gakke ut og fly herligheten.

Ikke forsøk å finne ut av feilene så lenge du ikke har luket ut en feilkilde av gangen, der du holder på nå er begge balanseror-servoene, RX og forlengelseskabler mistenkte...
                  Håper du kommer i mål, og ikke minst til værs
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Les og gjør som joo sier her.
                    Litt til:
                    Hitec har altid hatt følgende kanal indeling på sine sendere (har ingenting med mottakeren å gjøre, men husk å sjekke om Hyperionen er rett innstilt).
                    Ok:
                    Kanal 1: Balanseror
                    Kanal 2: Høyderor
                    Kanal 3: Trottle servo/fartsregulator
                    Kanal 4: Sideror
                    Kanal 5: Retrakts
                    Kanal 6: Flaps/Flapron
                    Kanal 7: Balanseror (med diferensiering)/Aux

Dette er standard inndelingen fra Prism/Eclipse og fremover. På din Optic med 6 kanaler må du sjekke i bruksanvisningen hvordan dette er oppdelt fra og med kanal 5. er forøvrig ganske sikker på at du skal bruke 1 og 6.

Falcon`n sitt oppsett er identisk med det som var brukt på Prismen, det vil sansynligvis ikke fungere med deg uten at oppsettet er identisk, det vil si at du må aktivere enten balanserors diferensiering eller flapron som Falcon har gjort det her (det er det som blir mest brukt).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tomasjo
                      • Sep 2005
                      • 573

er det normalt at servoene skal kunne rotere 360 gr.

Skal prøve litt til i kveld.

Tomas
                      Tomas
                      Trondheim modellflyklubb
                      www.heltpropell.com

Comment

• sigve
                        • Apr 2005
                        • 484

nei, de fleste servoer skal ikke kunne rotere 360 grader....omtrent 180 grader er vel det du kan få de til å gå selv, hvis du kobler fra kontakten å vrir på servohornet, vil du merke at det er en mekanisk sperre etter ca 270 grader. ( dette går ikke på aller servoer, ikke prøv for hardt)

Hvis servoen går 360 grader er den sansynligvis kobler feil, eller noe feil i radiosystemer (motaker, sender) og motoren har ødelagt den mekaniske sperren.
                        men jeg har ingen erfaring med akkorat den servoen du har.

jeg har en eclipse, og der skal balanseroret kobles til ch. 6 hvis du vil bruke den ferdige miksen for balanseror. softwaren på optic 6 er nesten lik den på eclipse, så det blir det samme der.
                        Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
                        www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• tomasjo
                          • Sep 2005
                          • 573

Jeg skjønner ingen ting. Det viste seg at servo i kanal 2 (sideror) virker fint. Når jeg prøver alle de andre servoene i den samme kanalen er det ingen som virker. En av de rører såvidt på seg. Den neste roterer uendelig lenge i en retning og den tredje gjør noe enda rarere.

Dette er altså WayPoint W-150MG servoer som Griffin anbefaler for Kantana Mini.

Ekstremt oppgitt akkurat nå, men det er sikkert en god forklaring på det hele.

Tomas
                          Last edited by tomasjo; 03-01-06, 06:27.
                          Tomas
                          Trondheim modellflyklubb
                          www.heltpropell.com

Comment

• Alf Surdal
                            • May 2005
                            • 680

dette var veldig merkelig

har senderen din "ferdiglagde" mikser for diverse funksjoner som f.eks. 2 balanserors servoer? i så tilfelle bør det stå i manualen hvilke 2 kanaler som skal brukes. vis ikke må du lage en manuell miks på balanserorskanalen og en valgfri ubrukt kanal.

prøv alle servoene en for en i en av kanalene som funker og se at de oppfører seg likt for å eliminere de servoene som funker. vis alle servoene funker på minst en av kanalene må det være mottaker eller sender som er problemet.

har du brukt lim til å feste servoene? hadde et lignende problem selv en gang, da var det lim som hadde trengt inn i servohuset og limt fast hoveddrevet..
                            Alf Surdal
                            Hovsherad

Comment

• tomasjo
                              • Sep 2005
                              • 573

Har altså koblet alle servoene i en kanal som jeg vet virker (dvs. en servo oppfører seg helt fint). 3 av 4 servoer oppfører seg helt sinnsykt. Er det ikke lite sannsynlig at 3 av 4 nye servoer ikke skal virke som tiltenkt? Skulle nesten tro at servoene levde et eget liv (egen chip eller noe)

Huff... ;(

Tomas
                              Tomas
                              Trondheim modellflyklubb
                              www.heltpropell.com

Comment

Working...