Unconfigured Ad

Collapse

Kan jeg få ADSL - hva med nærhet il sentral

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Kan jeg få ADSL - hva med nærhet il sentral

Originally posted by galmania
    Html sider skalerer seg ikke automatisk til skjermoppløsningen nei, prøv å åpne f.eks komplett.no i 800*600, og hvem er det som fortsatt bruker modem?
    Alle dem som bor lenger en noen killometer fra en sentral må bruke modem eller isdn
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • galmania
    • Jul 2005
    • 604

4 km, og da får man i allefall isdn.
    Geir Amund Lindberget

Comment

• sskogen
      • Feb 2005
      • 403

1500 meter, langs kabelen. Jeg bor på 1524 meter, og telehor nekter PLENT å gjøre forsøk engang.

//Svein
      Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Zniila
        • Mar 2004
        • 194

** OFF TOPIC VARSEL **
        Originally posted by sskogen
        1500 meter, langs kabelen. Jeg bor på 1524 meter, og telehor nekter PLENT å gjøre forsøk engang.

//Svein
        Avhengig av linjekvalitet (kvadrat på kabel inn mot deg), ingen fast grense, men går ut fra oppnåelig på linje. Er det ikke nok oppnåelig på linje (hastighet +20% overhead), no can do.
        Jobber selv i firmaet du nevner...

** Bækk tu tåppic **

Har noen tipset Smallsize-guttene om denne tråden? Skulle vært interessant å vite hva slags beslutningsgrunnlag som er benyttet for å gå på en slik løsning istedenfor noe som er utprøvd, for eksempel Mamut?

//Knut Rossow

Comment

• -Exlex-
          Forhandler
          • Nov 2003
          • 793

Originally posted by sskogen

//Svein

Avstand fra sentral er avhengig av om/hvordan sentralen er utbygget. Jeg bor godt ute på "pottitland" langt fra nærmeste by/tettsted og fikk beskjed av Telenor for en del år tilbake at jeg bare kunne glemme brebånd i det heletatt så langt ute i grisgrente strøk noengang. grunnen var at det var for få potensielle abbonenter tilknyttet sentralene ute på bygda , så det lønte seg ikke for dem å bygge ut disse.Så skjedde det utrolige, Kommunen inngikk en avtale med en annen levrandør enn telenor for levering av brebånd til sine skoler og en del andre lokasjoner over hele kommunen. Sentralene rundt ble da bygget ut , antagelig kostet av kommune/levrandør.. og joda ... dagen etter avtalen med kommune/levrandør var signert , regnet det ned tilbud fra telenor om knalltilbud på brebånd ved bestilling innen kort tid, for å "kapre" mest mulig av kundene som var tilkoblet de aktuelle sentralene før Levrandøren rakk å gjøre det samme. Utrolig !! Mange valgte alikevel å "drøye" det litt og fikk ett bedre tilbud av den andre levrandøren. intrykk at det ble en mini priskrig faktisk. Når det gjelder avstand fra sentral er det forskjell på telenor og levrandøren, noe jeg tror skyldes at Telenor garanterer hastighet på linja si og har litt sikkerhetsmargin når det gjelder rekkevidde.
          Den andre levrandøren garanterer ikke "full" hastighet når man kommer ut over "avstandsgrensa" fra sentral, men man kunne få utlevert utstyr og få testet om det gikk noenlunde bra mot ett lite gebyr. Det viste seg at mange som lå utenfor den magiske grensa oppnådde bortimot 100% av full hastighet avhengig av hvor god linjekvaliteten var. Enkelte steder er Linjene så gamle og dårlige at man har problemer selv under den magiske grensa.

Derfor sskogen , sjekk om det er andre levrandører som kan levere fra din sentral ...

Dette var kanskje litt Off Topic, men ...

Når det gjelder webutvikling , ligger mange av disse aktørene innenfor godt utbygde områder og har som regel bra utbyggede linjer. Det tror at Hele Norge er fult utbygget , noe som er langt fra sannheten, og man kan peise på med tyngre sider og fansy kode uten at dette vil ha noen konsekvens, svære animerte bannerreklamer og masse anna dritt som gjør livet surt for en stakkars isdn/modem bruker. Prøv f.eks å åpne VG sida med modem ... reker å koke 2 kaffekjeler før man har fått lastet hele siden.

Personlig mener jeg serverside scripting er tingen, søk og de tunge jobbene gjøres på webserveren og "standard" html kode sendes til client. Dette sparer utrolig med båndbredde. eneste drawback med dette er at man må ha skikkelige webservere som takler trafikken selvfølgelig. Ellers er det grafikk som "eter" båndbredde. så skikkelig komprimert grafikk er fortsatt viktig for å få raske sider samma f....
          Useriøse utviklere "glemmer" ofte dette med båndbredde da de sitter å tester sitt layout mot en lokal server med lokalnett og da popper jo sidene opp fint og flott uten problemer.

Som tidligere nevnt her så faller ofte utviklere i den fella at brukergrensesnitt som de utvikler , er for dem helt greie å bruke da de vet hvordan man skal ta seg frem på sidene. Det beste er å sette en gjeng "helt grønne" brukere til å teste sidene man har utviklet , for da dukker slike problemer opp med en gang.
          Ett godt layout skal være så lett å bruke at det er helt innlysende for hvemsomhelst hvor man skal trykke for å navigere seg rundt. At man kan ha bruksanvisnig/hjelp på siden er ok , men skal ikke være nødvendig.
          Man ser også fort at ett layout er laget av amatører når det gjelder fargevalg på bakrunn og tekst. Websider bør være lettleste og behagelige å se på . ikke f.eks svart bakgrunn med mørkeblå tekst som nesten flyter i sammen , eller svart med skarp gul/rød som svir seg inn på netthinna.

Jeg kan skjønne at enkelte velger useriøse webutviklere i vanvare da dette ofte har sammenheng med hva man skal betale for å få opp noen sider, men ofte er det slik her som med alt annet , men får hva man betaler for.
          webutvikling er tidkrevende og krever god innsikt og erfaring fra utvikler sin side, noe som nødvendigvis må koste litt. Men som tidligere nevnt , den viktigse jobben med å "go Live" er forarbeidet før det blir skrevet en eneste linje med kode. Hva vil man med sitt nettsted, hva blir kosten, sikring med kontrakter osv.

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

bare en liten kommentar ang bredbånd levering. skjedde det samme her at ett lokalt firma (heter foreste loqal) bygget ut da telenor nektet. og den prisen vi har kan ikke telenor konkurere med i hvertfall sitter nå langt ut på landsbygda med 4300kb inn og 500kb ut og betaler under 500kr i måneden

Men selv med den hastigheten (har sjekket den mange ganger og den ligger alltid litt over) så går den nevnte webshopen utrolig tregt så det er ikke den beste løsningen akuratt vil jeg si.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• -Exlex-
              Forhandler
              • Nov 2003
              • 793

Originally posted by tyor
              bare en liten kommentar ang bredbånd levering. skjedde det samme her at ett lokalt firma (heter foreste loqal) bygget ut da telenor nektet. og den prisen vi har kan ikke telenor konkurere med i hvertfall sitter nå langt ut på landsbygda med 4300kb inn og 500kb ut og betaler under 500kr i måneden

Men selv med den hastigheten (har sjekket den mange ganger og den ligger alltid litt over) så går den nevnte webshopen utrolig tregt så det er ikke den beste løsningen akuratt vil jeg si.
              Ja , etter samtalen med Telenor den gangen så fikk jeg og en kollega instalert 2mb ut/inn i forbindelse med at vi skulle ha mulighet til å drive support hjemmefra i ett firma jeg arbeidet for på Hamar . Vi brukte Tråløst nettverk over Mjøsa , en strekning på en god del Km. Hadde 10 Mb linje rett inn på firmaserveren hjemmefra , så det var redningen dengang. Kosta litt gryn i utstyr , men det finnes muligheter , selv langt ute på pottitland.

Var forøvrig veldig funny da jeg ble oppringt av en selger fra Telenor etter utbygginga, han skulle prakke på meg ei ADSL linje, Jeg kunne svare med at jeg hadde 2Mb fra før og hadde hatt det i 3 år allerede .. da ble det veldig stille i andre enden ... hehe
              Last edited by -Exlex-; 13-01-06, 00:23.

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hehe og enda surere ble telenor da jeg sa opp fast telefonen. må ut med 60kr mere i måneden for å ha adsl`n men i tilleg så har jeg nå IP telefon og har regninger der på under 200kr. før så hadde jeg telefon regninger på rundt 800kr hehe.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Forresten det værste jeg har opplevd av telenor er at. når jeg fikk adsl først så sto fasttelfonen på samboeren min også sto adsl på meg. Så fikk jeg brev fra telenor om at jeg måtte betale de 60kr ekstra i nett leie fordi jeg hadde adsl og ikke fasttelefon. slå den.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

Working...