Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ufrivillig Formosa flying innendørs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ufrivillig Formosa flying innendørs

    Skulle bare justere litt utslag og reversere noen kanaler. Hva skjer når man reverserer kanalen for throttle? Jo, min blir maks og omvendt. Veldig fornøyd med motoren som sitter i snuten ettersom Formosaen tok av på 1,5 meter. Flyturen varte i ca. 1/2 sek med en litt brutal landing i veggen.

    Har nå funnet frem limtuben og bestilt opp noen reservedeler,,,,igjen

    Artig hobby. Det skjer noe hele tiden.
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com

  • #2
    Ligger på gulvet og ler

    Har en annen kompis som greide akkurat det samme med en wild beast.

    Greit nok med sånne småtasser, men tenk deg å gjøre det samme med en svær akromodell med 10s lipo og en svær børsteløs...
    Det gjelder å ha tunga i rett munn når man driver med elektro, de trenger ikke samme type overtalelse for å starte som en glowmotor gjør

    Comment


    • #3
      Det er er spennende med små helier også det, blir fine ringer i taket eller kutt i armen har jeg observert

      Comment


      • #4
        Ja, pleier nå å holde godt fast i flyet når jeg driver å prøver meg fram med å reversere kanaler jeg da. Det bruker å hjelpe!
        Geir Amund Lindberget

        Comment


        • #5
          Det hjelper å plukke av propellen mens man programmerer også

          Comment


          • #6
            viktig med litt spenning i hverdagen da.....
            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

            Comment


            • #7
              var å fløy Pico cuben idag (3 kanals) , og når stikken begynte en forbrilsk pipin og vaslet at batteriet snart var utladet, landet jeg flyet. siden jeg flyr en del simulator har jeg vent meg til at det skjer noe når jeg beveger venstrestikken. etter jeg hadde hørt på pipingen i 7 min var jeg ganske lei og tengte å prøve gjøre slik at jeg fikk sideror på venstre og høyrestikken. etter å ha prøvd diverse muligheter på stikken, som AI-DIFF, PWR-CO, DELTA, V-TAIL, osv, osv. kom jeg på at jeg kunne prøve "mode/setup". 2 er standard for motorfly med eller uten ballanseror. hadde på meg noen ull votter med et lite hull i for å tre stikken inn i, i det kande været. skrudde over fra "mode/setup" 2 til 1 og flyet skøt fart, med de knotete vottene mine prøvde jeg å nå "motor cut" bryteren som var nermest umulig, så jeg besluttet å gi nedrorfor at flyet ikke skulle ta av, noe som ikke var lurt i det hele tatt! ("mode/setup" 1: høyderorstikka=throttle, siderorstikka=sideror, ballanserorstikka=fikk jeg ikke testet og throttlestikka=høyderor!) DVS. når jeg gav nedror ble det full gass, men siden jeg av refleks hadde dratt av throttle stikka, som ble nedrorgikk flyet på tryne med halv gass og og ble stående der i 3 sek til jeg hadde rukket å løftet det fra gresset. med halv gass og de knotete og varme våttene mine prøvde jeg å få stilt tilbake på "mode" 2 slik at alt ble normalt William123 som stod å fløy Wingoen 3 meter bortenfor kom med denne komentaren "ka i f**n va d dær før noe?"
              etter det har jeg lært at en skal holde flyet når man reverserer ror og sånn.
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

              Comment


              • #8
                ja...hehe...du kunne jo kanskje funnet på noe litt lurere...
                kunne fort ha knust litt av vært ja, eller brent motoren.
                til en opplysning stod flyet ditt mere en 3 sek i bakken, jeg vil heller si 7 sek...
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  nja... 7 sek hørtes mye ut, du så jo ikke det lille uheldigheten min, stod ikke du med ryggen til? ok da vi møtes på 5 sek
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    He he! Det er jo nesten verre enn meg det .
                    Første gangen jeg fløy formosaen min så gikk den rett opp og rett ned igjen på en parkeringsplass . Der den parkerte med full gass rett i asfalten mellom to parkerte biler Derav mitt navn .
                    Pytt jeg hadde jo griseflaks uansett . Kunne like godt kallt meg HØGGEREN.
                    Geir I Walderhaug

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tomasjo
                      Skulle bare justere litt utslag og reversere noen kanaler. Hva skjer når man reverserer kanalen for throttle? Jo, min blir maks og omvendt. Veldig fornøyd med motoren som sitter i snuten ettersom Formosaen tok av på 1,5 meter. Flyturen varte i ca. 1/2 sek med en litt brutal landing i veggen.

                      Har nå funnet frem limtuben og bestilt opp noen reservedeler,,,,igjen

                      Artig hobby. Det skjer noe hele tiden.
                      Ahhh, så deilig å høre at jeg ikke er alene om slike idiot-kløne-finger-tilltak.
                      Gjorde akkurat det samme med min Wild Beast på tirsdagen. Selfølgelig sto kona ved siden og lurte fælt på hva i h-e jeg drev med.

                      Hadde ikke turt å fortelle dette hvis ikke TOMASJO hadde brutt isen, hehe.
                      Peter Rahm
                      Siggerud
                      Cirrus RCFK

                      Comment


                      • #12
                        Så mangt skjer ja, kjenner en som sendte en elektromodell i betongveggen også, var en dreva Hacker motor med 18" propell, så drag var det og pussen løsna litt da (her var det flaks at ingen fingre var i veien...)
                        Ønsker dere en god dag på feltet !
                        Birger Mork

                        Mine besittelser :
                        Flygreier (Massevis)
                        Heligreier (En Mini Titan)
                        Bilgreier (Et par stk.)

                        Comment


                        • #13
                          Det hører kanskje også med til historien at jeg hadde brukt masse tid på å lime sammen Formosa'n etter en stygg krasj. ca. 1/2 liter lim. Lodding av motor, nytt motorfeste var på plass, alt var liksom helt klart.

                          Skulle akkurat til å ta bilde for å sende til mine venner slik at de kunne gå "fikk du livet i Formosan,,,helt utrolig". Men, som kjent kom jeg aldri så langt. Kona var på vei ned trappe med kameraet når uhellet var ute. Jeg ble litt hysterisk gråtkvalt med det samme, men har nå etterhvert begynt å komme meg over dette Nei da, loddet alt på plass (fordi motoren vrei av alle 3 ledninger mellom ESC og motor ) fant fram ny propell og bestilte nye propeller hos elefun.

                          Utrolig rart dette med reaksjonsevnen til en vettskremt modellflyger. Tror jeg kikket 3 ganger på flyet og 3 ganger på senderen før jeg tenkte "kanskje det er lurt å skru ned gassen". Flyet spant vilt i veggen helt til den døden av seg selv på grunn av manglende forsyning til motor


                          Vet at det er lurt å skru av propell og gjøre alt riktig, men jeg skulle bare.....


                          Er det ikke slik at man kun lærer av sine egne feil?

                          Håper dette hjelper andre til å komme ut av skapet med slike feil. Det er viktig å snakke om dette., he he tjo og hei. God helg.
                          Last edited by tomasjo; 27-01-06, 20:11.
                          -----------------------------------------------
                          Tomas
                          Trondheim modellflyklubb
                          www.heltpropell.com

                          Comment


                          • #14
                            hehe skulle prøve en nykjøpt axi bare for å se at den fungerte. hadde ikke på propell og holdt i motorfestet. ga gass og hele skiten vrei seg ut av fingrene mine og tvinnet ledningene noe jæ.... Dere lurer vel kanskje på hvordan klare å miste taket på en uten propell. Hjelper kanskje å opplyse om at det var en axi 4120/18 litt større en den i formosaen hehe. uansett aldrig kjør en motor håndholdt uansett størrelse er min erfaring. har faktisk laget ett feste jeg setter fast motoren i når jeg skal prøvekjøre de små jeg vikler på selv også. en 9x5 propell på 10000rpm er ikke god å få i fingrene det skal jeg love dere.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Skulle bare justere litt utslag og reversere noen kanaler. Hva skjer når man reverserer kanalen for throttle? Jo, min blir maks og omvendt. Veldig fornøyd med motoren som sitter i snuten ettersom Formosaen tok av på 1,5 meter. Flyturen varte i ca. 1/2 sek med en litt brutal landing i veggen.
                              For fremtiden, vil jeg anbefale deg å koble fra ESC'en når du holder på med slikt. Mottagerbatteriet som fulgte med radioen din er velegnet til å drive mottager og servoer når du skal sjekke slikt.

                              //Svein
                              Med forbehold om dårlige dager:

                              Svein Skogen

                              Comment

                              Working...
                              X