Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til høydemåler (elektronikk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til høydemåler (elektronikk)

    Hei

    Lurer på om det er noen elektronikk kyndige her på forumet som kan hjelpe til med en liten krets jeg har tenkt å lage.

    Det er en enkel høydemålerkrets, til å begynne med vil jeg bare at den skal logge den høyeste høyden som flyet har vært oppe i.
    har fått hendene på en trykk måler fra elfa:

    ShieldSquare Captcha (type MPX5100AP )

    Den gir ut et analogt signal proposjonalt med trykket.
    skal bruke en A/D omformer for å få et 8-bit digitalt signal:

    ShieldSquare Captcha

    Problemet ligger i å logge den høyeste verdien, planen var å lagre de 8-bitene på 8 D-vipper, det blir som en enkel 1 byte RAM krets. Resultatet vises på 8 lysdioder. Men hvordan får jeg identifisert den høyeste verdien, slik at den leses inn på RAM? vil helst ungå å bruke microkontroller, hadde tenkt å gjøre dette enkelt.
    har tenkt på å bruker Op AMPer som sammenlignere, men må jobbe litt mer med å få det til å stemme..

    Takker for alle gode ideer
    Last edited by sigve; 08-02-06, 12:14.
    Sigve Haugsnes

    Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


    sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer

  • #2
    Noen spesiell grunn til å ikke bruke en liten mikrokontroller? (Dersom du ikke har utviklingsutstyr for de er det en god grunn..) En ATtiny13 (Atmel AVR) vil jo være grei siden den er liten og har intern ADC. Da slipper du opamper og dvipper

    edit: Er kanskje litt lite med en 8-pins kontroller om du skal vise resultatet på 8 leds. Om du multiplekser litt vil det gå.
    Last edited by jonhelge; 08-02-06, 12:47.
    -Jon Helge Nistad

    Comment


    • #3
      har ikke programeringsmulighet for microkontrollere, har heller ikke så veldig mye erfaring med det (litt basic stamp)

      men fant en fin løsning no, brukert 2 4-bits comperatorer (4585) for å gi et skriv/ikke skriv signal til "RAMen"
      Attached Files
      Last edited by sigve; 08-02-06, 13:15.
      Sigve Haugsnes

      Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


      sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

      Comment


      • #4
        Hei
        Et par ting du bør vurdere...
        - Sensoren har en følsomhet på 45 mV/kPa
        - 1 kPa trykkendring er omtrent 100 meter høyde
        - Med 8 bits oppløsning får du en veeeeeldig grov oppløsning i meter

        Bortsett fra at det er gøy å lage slikt selv, finnes det en god del som har gjort dette allerede. I mange tilfeller er det like lurt å kjøpe ferdig.

        Ola
        www.ofremmi.info

        Comment


        • #5
          Originally posted by ofremmi
          Hei
          Et par ting du bør vurdere...
          - Sensoren har en følsomhet på 45 mV/kPa
          - 1 kPa trykkendring er omtrent 100 meter høyde
          - Med 8 bits oppløsning får du en veeeeeldig grov oppløsning i meter

          Bortsett fra at det er gøy å lage slikt selv, finnes det en god del som har gjort dette allerede. I mange tilfeller er det like lurt å kjøpe ferdig.

          Ola

          Planen var å justere A/D converteren slik at den måler mellom 0-256 meter, det gir en meter per digitale tall. må vel eventuelt forsterke signalet fra sensoren med en OPAMP elns for å få det til, eller kan det gjøres på A/D converteren? har ikke vært så mye borti A/D convertere før.

          dette prosjektet er mest for gøy og for å lære litt... har også planer om å bygge ut med fartsmåler, kommer sikkert til å bruke mye samme teknikken med en annen type sensor. Har også sett litt på telemetri systemer, slik at dataene sendes digitalt ned til en PC på bakken. Masse måter å bygge ut på
          Sigve Haugsnes

          Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


          sigve.haugsnes.net
          www.youtube.com/bergenflyer

          Comment


          • #6
            ahh..oki...når eg fikk tenkt meg litt om, og sett litt på databladet skjønner eg mer ka du mener, hvis eg skal måle opp til 250 meter vil spenningen det gir ut fra sensoren ike være mye større en feilmarginen. det virker med andre ord som om denne sensoren ikke kan brukes til å måle så små høyder, og en annen sensor bør skaffes.

            har eg forstått sån noenlunde rett?
            Sigve Haugsnes

            Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


            sigve.haugsnes.net
            www.youtube.com/bergenflyer

            Comment


            • #7
              Hei igjen

              som en del av et rakettprosjekt har meg og noen kompiser laget en høydemåler, denne gangen ble det bassert på micro controller (atmega 16), for det var ganske enkelt det eneste som var nøyaktig nok, microkontrolleren har 512byte EEPROM som vi bruker for å måle høydedata, med 8 bit's oppløsning gir dette plass til 512 målinger, disse fordeles gjevnt over den tiden du vil ta opp på. systemet er bare testet en gang, men det ser ut til å virke, fikk blad'en opp til ca 55 meter på 25 sec med ekstremt mye overvekt. Vi har planer om å prøve igjen idag, kan legge ut resultatene (grafer) seinere.
              Sigve Haugsnes

              Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


              sigve.haugsnes.net
              www.youtube.com/bergenflyer

              Comment


              • #8
                Hehe...mitt syn på microcontrollere har altid vært positivt, men det er dyrt. for 2 uker siden brukte jag 1200 kroner på et STK 500 programeringskort for AVR micro controllere. hadde du lest siste innlegg 2 to ganger hadde du sett at jeg brukte microcontrolleren i den siste versjonen av høydemåleren, Den virker faktisk så bra at jeg ikke trenger ekstern forsterkning, microcontrolleren har innebygget 10X forsterker.


                bruker forøvrig samme sensor som tidligere nevnt (MPX5100 AP)

                bilde av kretsen og de første målingene, det ble mye støy på målingen fordi sensoren ikke var skjermet for "vær og vind"
                Attached Files
                Sigve Haugsnes

                Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                sigve.haugsnes.net
                www.youtube.com/bergenflyer

                Comment


                • #9
                  Var nettop ute og testa høydemåleren i bladen igjen, har redusert vekten (henter nå strøm fra motakeren) og dekket til sensoren med en pappkartong.

                  dette ga mye bedre resultater, høydene i grafen må ganges med 1,8 for å bli korekt og totale tiden på målingen er 33 sekunder, fløy med andre ord rett opp og rett ned igjen.

                  det er fortsatt litt støy som dere ser, men dette jobber vi med no.
                  Attached Files
                  Sigve Haugsnes

                  Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor


                  sigve.haugsnes.net
                  www.youtube.com/bergenflyer

                  Comment

                  Working...
                  X