Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan får man godkjent modellfly som er for store?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan får man godkjent modellfly som er for store?

    Hvordan får man godkjent fly som er så store at man ikke har lov til å bare gå ut og leke? Kontakter man luftfartsverket? Hva består den eventuelle testen av? Hva er grensen for hvor stort/tungt et fly kan være egentlig? Hørte at det var 25 kg i Norge men vet ikke om det er rett.

    Er bare nyskjerrig.

  • #2
    er i hvertfal en grense på 20kg når det gjelder NAK forsikringa. er flyet over 20 kg så må det betaøes en egen forsikring pr. fly. som jeg tror er på ca 600kr eller noe sånt
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      bare en liten rettelse: Luftfartsverket heter Avinor nå
      har eller ikke peiling, har ikke så store fly
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #4
        Originally posted by tahustvedt
        Hvordan får man godkjent fly som er så store at man ikke har lov til å bare gå ut og leke? Kontakter man luftfartsverket? Hva består den eventuelle testen av? Hva er grensen for hvor stort/tungt et fly kan være egentlig? Hørte at det var 25 kg i Norge men vet ikke om det er rett.

        Er bare nyskjerrig.
        Det er ingen egentlig begrensning på vekt i det norske lovverket bortsett fra at det i henhold til et EU-regulativ fastsatt av samferdselsdepartementet må tegnes egen forsikring for fly over 20 kilo.
        Vi tilbyr en slik via NLF/NAK til kroner 675 per år/modell. Forsikringen har en øvre begrensning på 30 kilo. Les også tråden "Knallbra regel fra NAK" ( Knallbra regel fra NAK - (MFN) ModellflyNytt.no ) som er noen dager gammel, der forklarer jeg litt om problematikken rundt nye regler som er på trappene.

        Edit: Rettet ordfeil og lagt til link
        Last edited by tema95; 10-02-06, 06:06.
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

        Comment


        • #5
          Originally posted by jørgen123
          bare en liten rettelse: Luftfartsverket heter Avinor nå
          har eller ikke peiling, har ikke så store fly
          Riktig, men det er Luftfartstilsynet som har med teknisk godkjenning av luftfartøyer m.m.
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #6
            Det flyes seilfly som er over 35 kilo her i landet, betyr det at det egentlig ikke er "lov" å fly disse?
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo
              Det flyes seilfly som er over 35 kilo her i landet, betyr det at det egentlig ikke er "lov" å fly disse?
              Jo lov å fly (per i dag), men vedkommende må sørge for forsikringsdekning.
              Edit: Lagt til; Hvem som helst kan på eget initiativ tegne en slik forsikring i sitt eget selskap, det er ikke noe krav at dette går gjennom NLF/NAK.
              Last edited by tema95; 10-02-06, 06:08.
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • #8
                For de som holder til i det mer sentrale østland så vil det også bli informert litt rundt det arbeidet som Terje nevner i den andre tråden på det Imac-informasjonsmøtet i mars (mer info om møtet kommer senere her på MfN, samt i neste nummer av MI). Dette blir et svært variert og interessant møte med mye nytting informasjon til de som driver med store modeller.
                Møtet går av stabelen på Rud (Bærum) den 25. mars (lørdag).

                Trion som ser på dette med ansvar og store modeller har en interessant utfordring, og det blir spennende å se hva som kommer ut av det. Jeg ser helt klart verdien av å ha litt strengere regler rundt de store modellene, men den store utfordringen ligger vel i hvordan dette skal håndteres praktisk. Eller hva Terje?
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Supra25
                  For de som holder til i det mer sentrale østland så vil det også bli informert litt rundt det arbeidet som Terje nevner i den andre tråden på det Imac-informasjonsmøtet i mars (mer info om møtet kommer senere her på MfN, samt i neste nummer av MI). Dette blir et svært variert og interessant møte med mye nytting informasjon til de som driver med store modeller.
                  Møtet går av stabelen på Rud (Bærum) den 25. mars (lørdag).

                  Trion som ser på dette med ansvar og store modeller har en interessant utfordring, og det blir spennende å se hva som kommer ut av det. Jeg ser helt klart verdien av å ha litt strengere regler rundt de store modellene, men den store utfordringen ligger vel i hvordan dette skal håndteres praktisk. Eller hva Terje?
                  Og det er også et av hovedtemaene på ledermøtet på Gardermoen 17-19. mars. Derfor bør alle klubber møte med en representant (minst).

                  Den praktiske (eventuelle) gjennomføringen får vi komme tilbake til, men NLF har jo god erfaring fra andre seksjoner som lever under det samme regimet (fallskjerm, mikrofly, ballong, seilfly, HG/PG). Det er jo i dag bare motorflyseksjonen hvor godkjenning er direkte underlagt tilsynet, det resterende håndteres via NLF og de lokale klubbene på en utmerket måte.

                  Påstår jeg!
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment

                  Working...
                  X