Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpråd - Amperemeter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøpråd - Amperemeter

    Bare må ha en ny bedre amperemeter. Har en billig fra Biltema i dag (multimeter), men denne klarer bare av maks 10A og med testing av strømmtrekk må jeg jo ha en som klarer ca 50A.
    Hva anbefallere dere?
    Forhandler?
    Pris?

    Takksam for hjelp
    Peppe
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Hvis du skal måle strøm er det enten tang-amperemeter eller et Wattmeter som duger. Selv de større multimeterne takler sjelden mer enn 20A.

    Et bra tang-amperemeter koster fort 6-700 kroner og mer.

    Er det mest elektromotorer til RC du skal måle på er min klare anbefaling å kjøpe et Watt-meter. E-Meteret fra Hyperion er testet her på MfN: (MFN) ModellflyNytt.no Etter at testen var releaset har det blant annet kommet software som gjør at man kan logge til PC og få opp lekre grafer, legge inn propell-koeffisienter og få beregnet thrust basert på RPM osv. Ellers er det et par merker til, et av dem leveres visstnok med thrust-celle hvis det er interessant.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Problemet med E-meteret er at den ikke tåler mer strøm enn 20A, og da må du eventuelt sette opp en krets som deler strømmen før du kan måle den. Tangamperemeter er nok det eneste som duger for så sterke strømmer. Du finner noen gode hos elfa (ShieldSquare Captcha ikke .no for de lager garderobeutstyr). Og Biltema har også noen. De fra elfa har firesifret pris, biltema nøyer seg med tre.
      -----------
      Bengt

      Comment


      • #4
        Originally posted by bengtern
        Problemet med E-meteret er at den ikke tåler mer strøm enn 20A, og da må du eventuelt sette opp en krets som deler strømmen før du kan måle den. Tangamperemeter er nok det eneste som duger for så sterke strømmer. Du finner noen gode hos elfa (ShieldSquare Captcha ikke .no for de lager garderobeutstyr). Og Biltema har også noen. De fra elfa har firesifret pris, biltema nøyer seg med tre.
        Dette er tull. Proben som medfølger e-meteret tåler 100A. Du kan kjøpe en med mer resistans for å få bedre oppløsning på små strømtrekk, denne tåler 20A.

        Jeg har selv e-meteret og er godt fornøyd.
        Last edited by Mongotass; 10-02-06, 07:53.

        Comment


        • #5
          Ja, og man får god nok oppløsning med 100A-proben til det meste så lenge man ikke skal finmåle på servoforbruk.
          Ser dessuten ut til at det er mye mer på gang når det gjelder bruksmuligheter og ekstra software relatert til E-Meteret.
          Og man får jo både turteller og programmeringsunit til Hyperion ESC`er på kjøpet.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            er den turtelleren slik at den kan brukes på fuel motorer også. dvs at du bare holder den forran propellen?
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Hvis du leser artikkelen så ser du hvor mange rpm den takler osv
              Geir Amund Lindberget

              Comment


              • #8
                ja det er greit nok. men det jeg lurte på er hvordan selve RPM målingen utføres. er det bare en slik lysfølsom greie man holder forran propellen. for da kan man slå to fluer i en smekk for jeg hadde egentlig bare tenkt å kjøpe meg en turteller.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Fungerer som andre "vanlige" turtellere ja.
                  Skal man måle RPM innendørs bør man (som på alle optiske turtellere) ikke ha på 220V lyskilder og gjerne bruke ei lommelykt på andre siden av propellen. I dagslys fungerer den godt.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Hei igjen og takk for råd.
                    Fant denne i dag: Biltema | Hvorfor betale mer? - Biltema.no

                    Flott tilbud, tror jeg går for den. Synspunkter?

                    Peppe
                    Peter Rahm
                    Siggerud
                    Cirrus RCFK

                    Comment


                    • #11
                      Tja, sikkert grei den, forstår ikke helt poenget når e-meter som gjør det samme og MYE mer koster ca det samme men.
                      Geir Amund Lindberget

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by galmania
                        Tja, sikkert grei den, forstår ikke helt poenget når e-meter som gjør det samme og MYE mer koster ca det samme men.
                        Ja, Galmania. Etter forrige inlegg har jeg lest reviewen av E-meterert og NÅ er jeg enig med deg. Hvorfor kjøpe en tangamperemeter som kun klarer En ting til samme pris som E-meteret?!?!?

                        Mailer Ken nå, jeg...

                        Peppe
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Husk å få med kabelen mot PC`n da.
                          Evt noen Deans connectors hvis du bruker andre plugger på batteriene dine!
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Kjørte en kjapp test av en DIY-motor som sitter i Coliebrien min, logga rett i PC med gratisprogrammet som man finner hos ACW via E-Meteret. Lettvint å ha en graf å myse på:

                            PS: RPM-verdiene er ikke aktuelle, det er lyset i heimen bare...
                            Attached Files
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har kjøpt denne hos Biltema for kr.449.-
                              Fungerer greit til mitt bruk ivertfall.
                              Attached Files
                              Cessnaknuseren
                              Bjørn Sandbæk

                              Dæ går litt mindre lim nå.

                              Comment

                              Working...
                              X