Unconfigured Ad

Collapse

Hvor kaldt før dere ikke flyr..?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aeroholiker
    • Aug 2003
    • 360

    #1

    Hvor kaldt før dere ikke flyr..?

    Ja, nå sitter jeg inne og ser ut på sol, vindstille og 16 kalde....

    2 helier og 2 fly står nyladet og klare og rister.. bare venter på å få luft under vingene..

    Men piloten synes det er for kaldt..


    Hvor kaldt er det før dere trekker inn og venter på varmere vær?

    Geir
    Geir Bjelkarøy

    http://www.phoenix-rc.org

    "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"
  • offpist
    • Mar 2005
    • 138

    #2
    Samme her.. utrolig irriterende at det skal være så kaldt.
    Hvis det er sol, -5 , uten sol -3 vil jeg si er ganske greie krav.
    Kaldere enn -10 er lite aktuellt..
    Hvor er det du flyr nå? (bor også i Oslo).
    Båt:
    Hydro m/CMB 90
    Twister m/mathe35ccm
    Jet:
    Skymaster F-18
    Rookie II
    Fly:
    ZEN 120og50
    Radio:
    Futaba3PK
    GraupnerMX22

    Comment

    • kaklei
      • Sep 2005
      • 458

      #3
      Her er også kaldt..

      Er litt redd for treghet i servoene i kulde, batteriene kan holdes varme før enn flyr.
      Lurer på hvor kalldt det er før servoene begynner å bli trege?

      Her er -15.

      Kjell Arne

      Comment

      • Aeroholiker
        • Aug 2003
        • 360

        #4
        Flyr for tiden på privat grunn i nittedal..

        Jeg synes også det holder med 4-5 kalde..
        Prøvde å fly med handsker her en dag også. Sånne jakthandsker med avklipte fingre og en vott til å tre over. Det ble bare surr. Må ha henda fri..
        Geir Bjelkarøy

        http://www.phoenix-rc.org

        "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

        Comment

        • Knett
          • Nov 2005
          • 139

          #5
          Har vært ute i nesten 20 minus på et vann vi fløy på. Fantastisk å tregt displayet i senderen ble, ingen andre problemer, bortsett fra at jeg nesten måtte bæres bort i bilen for tining. Kaldt ja
          ----------------------------------------------------------------------
          Kenneth Thommesen
          http://www.vingen.no/
          www.bmfk.org

          Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
          RaceM, Aspire
          Pike Perfection
          35cc Extra 260
          Extra 300L Leki

          Comment

          • MortenM
            • May 2005
            • 389

            #6
            med varm kaffe på termosen, og muffe rundt senderen så kan det godt bli temmelig kaldt før jeg gir meg. Fløy i -12 her om dagen, med hansker på, det gikk helt fint bortsett fra at batteriet ble kaldt.
            Men hvis det er kaldt og vind, da gir jeg meg.
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.


            Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.
            Pibros Mk I, II & III K.I.A.
            Corsair 60 Lever trygt uten motor.

            Comment

            • Aeroholiker
              • Aug 2003
              • 360

              #7
              Originally posted by MortenM
              med varm kaffe på termosen, og muffe rundt senderen så kan det godt bli temmelig kaldt før jeg gir meg. Fløy i -12 her om dagen, med hansker på, det gikk helt fint bortsett fra at batteriet ble kaldt.
              Men hvis det er kaldt og vind, da gir jeg meg.
              Hei

              Med muffe, mener du noe slik:


              Hvordan er erfaringene med disse?

              Er det plass til å svitsje flaps og idle ups o.s.v. uten for mye knot?

              Geir
              Geir Bjelkarøy

              http://www.phoenix-rc.org

              "Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

              Comment

              • offpist
                • Mar 2005
                • 138

                #8
                Var på Årungen i dag. Ca 10 minus, men sola stekte så godt og absolutt ingen vind gjorde at det ikke var så ille i det hele tatt.
                Rossi motoren min trives tydeligvis ikke i så lave tempraturer men det er en annen sak.
                Båt:
                Hydro m/CMB 90
                Twister m/mathe35ccm
                Jet:
                Skymaster F-18
                Rookie II
                Fly:
                ZEN 120og50
                Radio:
                Futaba3PK
                GraupnerMX22

                Comment

                • Propepperell
                  • Jun 2005
                  • 1093

                  #9
                  Tilbrakte vel 2 timer på Ekeberg i dag. Kaldt som pokker, ja. Men nydelig flyvær ellers. Sliter med å holde liv i batteriene i denne kulden. Ser ut til at de faller ekstremt raskt slik at ESC'en kutter etter 1 min... Kledde inn batteriet i en flightpreserver og fløy meget forsiktig første 5 min og da virket det som om batteriet ble varmt nok til å holde. Hadde ellers ca 16-17 min flytid i dag med 2S i T3D. Ikke noen votter her ikke, hehe. Gikk greit faktisk.

                  Peppe
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment

                  • galmania
                    • Jul 2005
                    • 604

                    #10
                    Fløy en del i dag, både på stripa i elverum og hjemme, gikk med batteriene i lomma og hansker på fingra når flyet ikke var i bruk, og batteriene lå på motoren i bilen min under lading, varmt og godt der også Så det gikk så bra så!
                    Geir Amund Lindberget

                    Comment

                    • Falcon
                      • Aug 2005
                      • 350

                      #11
                      Var ute og testkjørte motoren etter justeringer idag . Alt var klart etter en heller mislykket landing forrige fredag . Flott solskinnsvær men bitende kulde . Jeg valgte og bli hjemme etter den testkjøringen .
                      Bare det kunne bli litt varmere !!
                      Alt kommer til den som venter sier de ... så da får man bare smøre seg med tålmodighet .
                      Falcon
                      -------------------------------------------
                      Morten Rolfsen
                      Kristiansund

                      Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
                      -------------------------------------------

                      Comment

                      • RS
                        • Dec 2004
                        • 312

                        #12
                        Hei
                        Har vært (å sett på) IGG slepetreff i helgen.
                        Der ble det målt med lasertermometer -23,5 grader i skyggen.
                        Dæven, det var kaldt ja!!!! Etter hvert kom solen frem og det steg til ca
                        -10. det ble fløyet mye der i helgen.
                        Man skal jo være klar over hva produsentene skriver på utstyret
                        gjerne -10 til +55.

                        RS
                        Ronny Sundbye
                        Young man, was that a landing or were you shot down?

                        Comment

                        • offpist
                          • Mar 2005
                          • 138

                          #13
                          Neste helg er det meldt mildt.. Får håpe det ikke blir for mildt.
                          Ser for meg slaps/sørpe/vann over alt..
                          Båt:
                          Hydro m/CMB 90
                          Twister m/mathe35ccm
                          Jet:
                          Skymaster F-18
                          Rookie II
                          Fly:
                          ZEN 120og50
                          Radio:
                          Futaba3PK
                          GraupnerMX22

                          Comment

                          • -Exlex-
                            Forhandler
                            • Nov 2003
                            • 793

                            #14
                            Var på stripa å fløy litt i dag bare tåka letta , men fortsatt 13-14 grader så orket ikke mer enn 3 batteri skift før vi frøs inn igjen til varm kaffe. Lipocellene likte ikke kjøla her i allefall, flytid på det kvarte av innendørs selv om de ble holdt varme helt frem til montering og bruk. Har flydd ned i -20 her men da blir det korte turer og laaaange kaffeopphold i brakka ja. I natt frøs Mjøsa igjen utenfor meg også, så da blir det erfaringsvis generelt kaldere ei tid framover. Det posetive er at det kanskje kan bli muligeter for flyging fra is om ei ukes tid.

                            Jeg må si jeg trives best med kvikksølvet på ett par minus , helst med sola framme og vindstille , da går det an å holde ut ei tid vinterstid.
                            ____________________
                            : -Exlex-
                            : Thor Arne Jensen
                            :::::::::::::::::::::::::::

                            [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                            Comment

                            • MortenM
                              • May 2005
                              • 389

                              #15
                              Originally posted by Aeroholiker
                              Hei

                              Med muffe, mener du noe slik:


                              Hvordan er erfaringene med disse?

                              Er det plass til å svitsje flaps og idle ups o.s.v. uten for mye knot?

                              Geir

                              Jeg har ikke prøvd disse selv. bare noe hjemmelaget rask. Har med suksess brukt tynne hansker.


                              EDIT: Jeg mener at jeg bare har noe hjemmelaget rask, ikke at elefun sine var
                              Last edited by MortenM; 13-02-06, 05:28.
                              Morten Myklebust.
                              Yrke Fisker.


                              Sky Raider MachI K.I.A.
                              PT-20 K.I.A.
                              Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                              Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                              Comment

                              Working...