Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jomfrutur med Cessna 177 m flottører

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jomfrutur med Cessna 177 m flottører

    Hei

    Må gi en glad rapport i dag. -8 grader, sol og fin snø gav god respons til en flyvelysten Trønder. Var ute i går med Readyen for å "fly meg inn" med tanke på å ta jomfruturen med Cessanen i dag. Selv om en snart er 40 år er en jo spent og nervøs som en unge på juleaften foran denne turen.
    4 takteren starta tvert og og jeg lot den gå litt før jeg justerte hovedysa. Satt flyet på åkeren og ga gass. Ikke mange metrene før flyet fikk nok luft under vingene og forlot bakken. Du verden så nydelig. For en følelse! Litt fremtung og jeg justerte en del på høyderoret og fant en stabil level. For en lyd av motoren!!! Firtakter er noe annet en totakteren ja. Ordentlig gromlyd ja !!

    Et par runder og jeg merket at blandingen var litt fet. Og der stoppet motoren gitt........Men du verden, hva hadde det og si. Flyet gled jo som et seilfly. Jeg hadde jo masser av tid. Nærmet meg bakken og satt på flaps og flyet seilte og seilte og jeg landet flyet som om dette var noe jeg hadde greie på og gjort masser av ganger (flaks kalles det vel egentlig)

    Justerte S.trim på radioen for høyderoret og startet opp igjen. Justerte litt magrere blanding, løftet nesen (hørte at turtallet gikk ned noen omdreininger, satte det ned og tok av igjen. Du verden for en følelse. Fløy et kvarters tid og tok en fin down wind, pen sving og en nydelig final med motoren på tomgang og flaps. Flyet sto nesten stille i luften før jeg satte det ned på den myke snøen.

    Taxet inn til bilen, stoppet flyet, after run olje i motoren, vasket det rent og satte det inn i bilen.

    Følte meg rimelig førnøyd når jeg kjørte hjem. Neste som nyforelsket kan man kanskje si

    Min konlusjon er ihvertfall at at dette er et pent fly som flyr godt. Selv om det er av plast (men så synes jeg det er mer moro å fly enn å bygge, men der er jo vi mennesker forskjellig.)

    Takk for et flott forum og hjelp under bygging og innkjøring av motoren.

    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    Kjempebra Gisle.
    Alltid hyggelig når jomfruturen går som planlagt.
    Det er en grom lyd på 4.takterne ja.
    Flotører på snø er gøy.
    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk

    Dæ går litt mindre lim nå.

    Comment


    • #3
      Morsom lesning!

      Det var en god beskrivelse av en jomfrutur! Alle som har gjorttilsvarende erfaringer kjenner seg meget godt igjen. Skikkelig deilig følelse. Grattis!!
      Hilsen Petter
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment


      • #4
        Hærligt!

        Grattulerer med fantastisk fin jomfru tur på snøen, vart du fornøyd med motorgange og motorkraften 4T din?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Hva slags motor puttet du inn?

          Hadde forresten den samme opplevelsen sommeren som var, men da på vann... Kjempe artig med slike god følelser
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vingemutteren
            Grattulerer med fantastisk fin jomfru tur på snøen, vart du fornøyd med motorgange og motorkraften 4T din?
            Heisann

            Motorgangen var fantastisk og motorkraften kanonbra. Brukte apc 14x6 nå da dette er anbefalt innkjøringspropell. Har sett anbefalinger også på 14x8, så jeg skal også prøve det. Litt mer følgsom på justering kanskjer 4 takteren. Ble ihvertfall for fet og gikk kald der oppe når den stoppa. Justerte litt magrere og da var jo dett bare helt fantastisk

            Jeg var litt nesetung og justerte litt på høyderoret, så det ligger nå litt opp. Spiller vel ingen rolle det ? Det gikk jo fint som snus. Men er det kanskje bedre å ha høyde roret rett og litt opp på balanseror i stedet??

            ESMEL:
            Det er en SC91 FS MKII. Totalvekt på flyet med tom tank og flottører ble
            3930 gram. Det må vel være bra treff. Det ble jo diskutert litt her at 91 var i tyngste laget. Men dette ble ihvertfall ikke noe problem...
            Gisle Ranum
            Trondheim
            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

            Comment

            Working...
            X