Hei
Må gi en glad rapport i dag. -8 grader, sol og fin snø gav god respons til en flyvelysten Trønder. Var ute i går med Readyen for å "fly meg inn" med tanke på å ta jomfruturen med Cessanen i dag. Selv om en snart er 40 år er en jo spent og nervøs som en unge på juleaften foran denne turen.
4 takteren starta tvert og og jeg lot den gå litt før jeg justerte hovedysa. Satt flyet på åkeren og ga gass. Ikke mange metrene før flyet fikk nok luft under vingene og forlot bakken. Du verden så nydelig. For en følelse! Litt fremtung og jeg justerte en del på høyderoret og fant en stabil level. For en lyd av motoren!!! Firtakter er noe annet en totakteren ja. Ordentlig gromlyd ja !!
Et par runder og jeg merket at blandingen var litt fet. Og der stoppet motoren gitt........Men du verden, hva hadde det og si. Flyet gled jo som et seilfly. Jeg hadde jo masser av tid. Nærmet meg bakken og satt på flaps og flyet seilte og seilte og jeg landet flyet som om dette var noe jeg hadde greie på og gjort masser av ganger (flaks kalles det vel egentlig)
Justerte S.trim på radioen for høyderoret og startet opp igjen. Justerte litt magrere blanding, løftet nesen (hørte at turtallet gikk ned noen omdreininger, satte det ned og tok av igjen. Du verden for en følelse. Fløy et kvarters tid og tok en fin down wind, pen sving og en nydelig final med motoren på tomgang og flaps. Flyet sto nesten stille i luften før jeg satte det ned på den myke snøen.
Taxet inn til bilen, stoppet flyet, after run olje i motoren, vasket det rent og satte det inn i bilen.
Følte meg rimelig førnøyd når jeg kjørte hjem. Neste som nyforelsket kan man kanskje si
Min konlusjon er ihvertfall at at dette er et pent fly som flyr godt. Selv om det er av plast (men så synes jeg det er mer moro å fly enn å bygge, men der er jo vi mennesker forskjellig.)
Takk for et flott forum og hjelp under bygging og innkjøring av motoren.
Gisle
Må gi en glad rapport i dag. -8 grader, sol og fin snø gav god respons til en flyvelysten Trønder. Var ute i går med Readyen for å "fly meg inn" med tanke på å ta jomfruturen med Cessanen i dag. Selv om en snart er 40 år er en jo spent og nervøs som en unge på juleaften foran denne turen.
4 takteren starta tvert og og jeg lot den gå litt før jeg justerte hovedysa. Satt flyet på åkeren og ga gass. Ikke mange metrene før flyet fikk nok luft under vingene og forlot bakken. Du verden så nydelig. For en følelse! Litt fremtung og jeg justerte en del på høyderoret og fant en stabil level. For en lyd av motoren!!! Firtakter er noe annet en totakteren ja. Ordentlig gromlyd ja !!
Et par runder og jeg merket at blandingen var litt fet. Og der stoppet motoren gitt........Men du verden, hva hadde det og si. Flyet gled jo som et seilfly. Jeg hadde jo masser av tid. Nærmet meg bakken og satt på flaps og flyet seilte og seilte og jeg landet flyet som om dette var noe jeg hadde greie på og gjort masser av ganger (flaks kalles det vel egentlig)
Justerte S.trim på radioen for høyderoret og startet opp igjen. Justerte litt magrere blanding, løftet nesen (hørte at turtallet gikk ned noen omdreininger, satte det ned og tok av igjen. Du verden for en følelse. Fløy et kvarters tid og tok en fin down wind, pen sving og en nydelig final med motoren på tomgang og flaps. Flyet sto nesten stille i luften før jeg satte det ned på den myke snøen.
Taxet inn til bilen, stoppet flyet, after run olje i motoren, vasket det rent og satte det inn i bilen.
Følte meg rimelig førnøyd når jeg kjørte hjem. Neste som nyforelsket kan man kanskje si
Min konlusjon er ihvertfall at at dette er et pent fly som flyr godt. Selv om det er av plast (men så synes jeg det er mer moro å fly enn å bygge, men der er jo vi mennesker forskjellig.)
Takk for et flott forum og hjelp under bygging og innkjøring av motoren.
Gisle
Comment