Unconfigured Ad

Collapse

osciloscope

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sigve
    • Apr 2005
    • 484

osciloscope

Hei

Jeg er på utkikk etter et osciloskop, men skal man kjøpe noe sånt må man regne med å bla opp endel lapper, lurer derfor på om noen vet om en plass der de selger brukte ociloskoper til en litt fornuftig penge, eller kanskje noen av dere har et gammelt et som dere ikke bruker?

Skal bare bruke det til enkelt hobbybruk, trenger derfor ikke noe avansert nytt digitalt utstyr...

har lagt ut en anonse på RC marked også...men forventer ikke masse respons.

takker for all hjelp
    Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
    www.youtube.com/bergenflyer
  • thorodd
    • Oct 2005
    • 52

Conrad har et ganske rimelig ennkanals oscilloskop. Det kommmer vel på rund 1500.- med frakt og norsk moms.

Thorodd

Comment

• thorodd
      • Oct 2005
      • 52

Beklager. Bomma litt med adressen. Prøver iigjen:

Thorodd

Comment

• thorodd
        • Oct 2005
        • 52

Vet ikke hvorfor, men lenken fører ikke helt frem. Du finner det du søker til venstre i menyen under Oszilloskope.

Thorodd

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

eller hvis du har ett brukbart lydkort s[ kan du bruke pc en som oscilloscop og spektrumanalysator. Skal se om jeg finner noen linker hvis det er intresant
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• LN-WNH
            • Dec 2003
            • 426

Originally posted by sigve
            Hei

Jeg er på utkikk etter et osciloskop, men skal man kjøpe noe sånt må man regne med å bla opp endel lapper, lurer derfor på om noen vet om en plass der de selger brukte ociloskoper til en litt fornuftig penge, eller kanskje noen av dere har et gammelt et som dere ikke bruker?

Skal bare bruke det til enkelt hobbybruk, trenger derfor ikke noe avansert nytt digitalt utstyr...
            Du sier ikke noe konkret om hva du skal bruke scopet til, men man vil fort merke savn av fasciliteter etterhvert som man blir mer glad i et slikt instrument - særlig hvis det er sparsomt utstyrt.
            Husk også at bruktutstyr kan ha dårlig nøyaktighet - det betyr at objektet du ønsker å kjøpe brukt bør ha en viss garanti for å være rimelig kalibrert og nøyaktig.

Nye scope er dyre, og du kan sjekke nivåer og priser bl.a her: http://instrutek.no/webstart.asp

Hvis du vil velge an annen løsning er scope for PC (ikke sånne lydkortgreier! - skugg unna! ) så kan du kikke på disse:

http://www.easysync.co.uk som fører DS1M12 USB scope
            http://www.bitscope.com som
            http://picotech.com/scope334 som fører den kjente PicoScope serien
            Det er mange fler å velge mellom men dette var de linkene jeg hadde akkurat nå.

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Originally posted by Per Klepaker

Hvis du vil velge an annen løsning er scope for PC (ikke sånne lydkortgreier! - skugg unna! ) så kan du kikke på disse:

[
              som sagt så sier han ikke hva han skal bruke det til. annet en enkelt hobby bruk. mener du at de som man kobler på lydkort er alt for dårlig? når universitet og ingeniør høyskolene bruker det i lab´n og jeg har selv brukt en spektrumanalysator masse. ikke noe problem å måle enkle harmoniske komponenter ned i 0.01% for eks. og slik han stilte spørsmålet så virket det på meg som en slik ting er bra nok. også er det faktisk gratis
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

se her for eksempel. http://www.infinitespectra.com/ men det krever da selvfølgelig at lydkortet er av den "bedre" typen
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• Aeroholiker
                  • Aug 2003
                  • 360

Hei

Jeg har et som ikke er i bruk...

Skal se på det imorgen (ligger hos fattern)

så sender jeg en pm med merke/type etc....

G
                  Geir Bjelkarøy

http://www.phoenix-rc.org

"Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"

Comment

• LN-WNH
                    • Dec 2003
                    • 426

Originally posted by tyor
                    se her for eksempel. http://www.infinitespectra.com/ men det krever da selvfølgelig at lydkortet er av den "bedre" typen
                    Nettopp!
                    Og hva koster det?
                    Lydkortet er bare en komponent + tilkoplinger,ledninger, kalibret attenuator osv.osv.
                    Dette var mitt svar til spørrer, og jeg er ikke innstilt på å delta i mange, lange og uttværende diskusjoner om dette.

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

programmet er gratis. soundblaster live eller bedre skal være bra nok og det sitter vel bedre i alle forholdsvis nye pc er. tilkoblingsledninger er alt man trenger utenom. evt en probe med demping hvis man skal måle på høye spenninger.
                      Er heller ikke intresert i en stor diskusjon. har brukt lignende selv og vet at det fint er bra nok til lett hobbybruk.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• sigve
                        • Apr 2005
                        • 484

takker for alle svar

@tyor: tror jeg skal holde meg unna lydkort typen, jeg vil heller ha noe som det bare er å plugge rett i pc'en uten at jeg slipper å mekke noe på det. frykter at det blir å ta meg litt mye vann over hodet

@Per klepaker: de så litt intresange ut de PC osciloskopene, er de like nøyaktige som vanlige? krever de masse Maskinkraft for å kjøre? Så priser på noen av de du linket til, og det så ikke så ille ut, men er det ingen norske distrubutører? blir jo en del moms og toll for å få noe sånt sendt til norge.

@Aeroholiker: Høres veldig intresangt ut, ser frem til å få få høre fra deg
                        Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• sigve
                          • Apr 2005
                          • 484

Når det gjelder bruket mitt, skal jeg bruke det til RC relaterte ting, hadde vært kjekt om det tålte opp til og med 35 Mhz. skal brukes mest til enkel frekvensmåling på litt lavere frekvenser. to kanaler hadde vært fint, men det er ikke nødvendig. trenger egentlig ikke mulighet for logging, og det trenger som sakt ikke være digitalt eller ha masse fanzy funksjoner. Etterhvert som jeg blir en mer avansert bruker kan jeg heller oppgradere litt. Stundent budgetet mitt tilater ikke så veldig avansert utstyr
                          Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

• LN-WNH
                            • Dec 2003
                            • 426

Originally posted by sigve
                            takker for alle svar

@Per klepaker: de så litt intresange ut de PC osciloskopene, er de like nøyaktige som vanlige? krever de masse Maskinkraft for å kjøre? Så priser på noen av de du linket til, og det så ikke så ille ut, men er det ingen norske distrubutører? blir jo en del moms og toll for å få noe sånt sendt til norge.
                            Etter det jeg kan se er de nøyaktige nok til det bruk vi vanlige dødelige har.
                            Kan ikke se at de krever spesielt mye datakraft for å kjøre.
                            Jeg er ikke sikker på om det er toll på slike, men mva er det jo.
                            Jeg kjenner ingen norske distributører.
                            Summa sumarum bli disse løsningene totalt sett rimeligere enn det meste og så har man jo definerte spesifikasjoner og utsikt til kvalitet på utstyret.
                            For min del synes jeg scopet er det viktigste måleinstrumentet jeg har og er svært glad i dette. Det tror jeg du vil oppleve også.

Jeg skal supplere med et PC scope etterhvert fordi jeg da får utskrifts- og lagringsmuligheter.

Comment

• sigve
                              • Apr 2005
                              • 484

Originally posted by Per Klepaker
                              Etter det jeg kan se er de nøyaktige nok til det bruk vi vanlige dødelige har.
                              Kan ikke se at de krever spesielt mye datakraft for å kjøre.
                              Jeg er ikke sikker på om det er toll på slike, men mva er det jo.
                              Jeg kjenner ingen norske distributører.
                              Summa sumarum bli disse løsningene totalt sett rimeligere enn det meste og så har man jo definerte spesifikasjoner og utsikt til kvalitet på utstyret.
                              For min del synes jeg scopet er det viktigste måleinstrumentet jeg har og er svært glad i dette. Det tror jeg du vil oppleve også.

Jeg skal supplere med et PC scope etterhvert fordi jeg da får utskrifts- og lagringsmuligheter.
                              Er allerede blitt så og si avhengig av osciloskope, men begynner å bli litt lei av å måtte planlegge alle målingene dagen før og så gjenomføre de med skolens osciloskop, dette er tidkrevende. skal undersøke lit mer på mulighetene med PC tilkoblet osciloskop, men ser jo helt klart at det har store fordeler.
                              Sigve Haugsnes

sigve.haugsnes.net

Comment

Working...